Dobos Krisztina Tartalom Elõzõ Következõ

DR. DOBOS KRISZTINA (MDF): Köszönöm szépen a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselõtársaim! Én úgy hiszem, hogy ebben az esti órában, amikor valóban csak a közoktatás iránt érdeklõdõk vesznek rész a parlament munkájában, nagyon lényeges kérdéseket feszegetünk, hiszen nagyon szívesen azt mondanám Csizmár Gábor képviselõtársamnak, hogy ám a bizottságban vitassuk meg, de a bizottságban általában mindig rohanunk, mert ugye a módosító indítványokat gyorsan le kellene zavarni, és erre nincsen mód.

Ezért úgy hiszem, hogy nagyon fontos, hogy itt lényeges kérdésekrõl beszéljünk, és Orosz István képviselõtársam által már felvetett érettségi- kérdésben nagyon lényeges, hogy tantárgyakról vagy mûveltségi területekrõl beszélünk, hiszen 16 éves korig mûveltségi területek vannak, majd hirtelen áttérünk tantárgyakra, meg valószínû, hogy az alapvizsga is tantárgyakra fog vonatkozni.

Most mégis egyetlenegy veszélyre szeretném felhívni a figyelmet. Ha 16 éves korban dõl el, hogy mely tantárgyakból kíván valaki magasabb vagy alacsonyabb szintû érettségit tenni, tehát mely tantárgyakat kívánja tanulni, akkor ezt, aki iskolába már járt életében, az pontosan tudja, hogy nem 16 éves korában kell eldönteni a diáknak, hanem az elõzõ évben, hiszen a következõ tanévet meg kell szervezni, és lehet, hogy új tanárt kell felvenni, mert olyan sokan akarnak egy tantárgyból magas szintû érettségit tenni, tehát ennek következtében magasabb óraszámban tanulni, és lehet, hogy pedagógusokat kell elbocsátani, mert hiszen adott évben, adott tantárgyból esetleg kevesebben fognak. Tehát itt gyakorlatilag két veszély is mûködik, az egyik veszély az, hogy a tanár, tehát az iskola megszervezése egy rendkívüli nehézséget jelent, mert Magyarországon általában nem 5-6000 fõs középiskolák vannak, hanem pár száz fõs középiskolák, a másik veszély pedig az, hogy 15 éves korában kell a diáknak eldönteni, hogy vajon milyen irányban kíván továbbtanulni.

És mindannyian tudjuk, hogy a diákok 15-16 éves korukban nem biztos, hogy jól tudnak dönteni, nem biztos, hogy végzetes döntést érdemes ilyen korán hozni, sokkal inkább fontos lenne, hogy a tehetségüknek, szorgalmuknak megfelelõn megfelelõ idõpontban dönthessenek, és ne egy kényszer hatására. (Taps a jobb oldalról.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage