Olasz János Tartalom Elõzõ Következõ

OLASZ JÁNOS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház, Hölgyeim és Uraim! A hosszú elõkészítõ munka után a szakma legkiválóbb gyakorlati mûvelõi a tudományos mûhelyek észrevételeinek, véleményének, javaslatának figyelembevételnek kialakított tartalommal T/2458. számon benyújtott, a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitája, azt gondoltam, hogy ma befejezõdik, hát a szerdai napon véget ér. Remélhetõ, hogy a július elsõ napjaiban megtörténõ zárószavazás után rövid idõn belül eljut az oktatásügyben érdekelt fenntartókhoz, intézményekhez, és a nyár elég lesz ahhoz, hogy a szeptemberi tanévkezdésig értelmezni, megismerni, akkortól alkalmazni lehessen a módosításban foglaltakat.

Elég lesz a nyár ahhoz, hogy a fenntartók és intézmények az intézményekben dolgozó közalkalmazottak kiszámíthatóságot biztosító törvényi szabályozás keretében nyugodtan készülhessenek az 1996-97-es tanév megkezdésére, nyugodtan végezhessék munkájukat a tanév során. Az általános vitában felszólalók, véleményt mondók a módosító javaslatokkal a törvényt formálni akarók azt keresik, hol találják meg a törvény szövegében, egész lényegében azt a szabályozást, amelyik iskolaképüket erõsíti, amelynek érvényesülése keretet ad annak megvalósítására. Felszólalásom elsõ részében és is arra keresem a választ, hogy megvalósulhat-e a törvény keretei között a nemzet összkincsét képezõ mûveltséghez való hozzájutás feltételeinek az egyenlõsége, vagy van-e arra utaló tendencia a szabályozásban.

Olyan közoktatás lehetõségét keresem - mert annak a létezéséért akarok tenni -, amelynek keretei között sem egyének, sem társadalmi osztályok, rétegek, csoportok, nemzeti és etnikai közösségek nem szenvedhetnek hátrányt és nem élvezhetnek elõnyt. Amelyik nem elõsegíti, hanem ellensúlyozza, hogy a valahová születés a valamivé válás forrása legyen. Ennel megvalósulását tartalmilag három dologban látom.

Olyan legyen a finanszírozási rendszer, amely biztosíthatja, hogy szülei és az iskolafenntartók anyagi helyzetétõl illetve lakóhelyétõl függetlenül minden tanuló megkaphassa a képességei kifejlesztéséhez szükséges részesedést az oktatási rendszer nyújtotta szolgáltatásokból. Olyan legyen az intézményrendszer, amelyben az intézményekbe kerülés és az intézmények közötti mozgás rendje kizárja a kasztosodást, és olyan legyen a képzési technológia, hogy minden szinten biztosítani legyen képes az egyének valóságos állapotához igazodó optimális fejlesztés lehetõségét.

(22.20)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage