Rózsa Edit Tartalom Elõzõ Következõ

RÓZSA EDIT (SZDSZ): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Kapcsolódva Filló Pál képviselõtársamhoz, a bizottság elnökéhez, én magam is szeretnék kapcsolódni ahhoz a csomaghoz, amely - úgy gondolom, hogy - megkönnyíti a döntésünket, amikor az összes beadott módosító indítványok közül kiemeli azokat a szervezeteket, amelyekkel kapcsolatban a késõbbiekben olyan információk jutottak a bizottság tagjainak birtokába, ami alapján célszerû ezt a javaslatot, a bizottság által benyújtott nem kifogásolhatatlan javaslatot elfogadni. Azért mondom, hogy kifogásolható ez a javaslat, mert azt gondolom, hogy csak az lehet, amikor 360 millió forinttal szemben közel 3 milliárd forintnyi támogatási igény érkezett be az Országgyûléshez, s azt a parlamenti frakciók által delegált képviselõkbõl létrejött bizottságnak és az ehhez kapcsolódó, ebben a munkában részt vevõ szakértõknek kellett elosztani.

Azért szeretném ezt hangsúlyozni, mert talán az utolsó évben kerül sor arra, hogy a társadalmi szervezetek költségvetési támogatását ezen a módon osszuk szét. Ezt nagymértékben meg fogja könnyíteni a nonprofit törvény, hiszen ez alapján van arra lehetõség, hogy a valóban közcélú, közérdekû társadalmi szervezetek megfelelõ mûködési támogatáshoz jussanak. Én a vita e szakaszában azokhoz a módosító indítványokhoz szeretnék indoklásokat fûzni, amelyet a bizottság elnöke, a bizottság, az elõkészítõ- bizottság és a költségvetési bizottság sem támogatott, amit azért tartok szükségesnek indokolni, mert a képviselõk által benyújtott módosító csomag indoklása nem felel meg - enyhén szólva - a valóságnak. Ezért szeretném képviselõtársaimat tájékoztatni arról, hogy a gyermek és ifjúsási albizottságban hogyan történt az elõkészítõ munka.

Elõször is, a bizottság elfogadta némileg a gyermek és ifjúsági albizottságban tavaly kialakított szempontrendszert, amelyben tulajdonképpen az egészségügyi szervezeteket elbíráló albizottság szakértõi is részt vettek. Ez egy hat pontból álló szempontrendszer, amely figyelembe vette a lefedettséget, azaz a pályázó a mûködési cél megvalósítása érdekében kinek milyen szolgáltatásokat nyújt; a kapcsolatrendszerét, azaz tehát milyen együttmûködési formában, mely nonprofit szervezetekkel hogyan mûködik együtt; a megfelelés, azaz a pályázati kiírásnak való megfelelõsége; a hatásosságot, azaz a pályázatban leírt célok hatékonyságát, hatásosságát; valamint a költségvetési támogatás fölhasználását, azaz tehát, hogy a tavalyi évi parlamenti költségvetési támogatással elszámolt, illetve milyen módon számolt el.

Szempontrendszerünkben figyelembe vettük a realitást is, azaz tehát az adott szervezet céljaiban valóban reális célkitûzéseket, programokat akar végrehajtani a parlamenti támogatásból, illetve egyéb - ha úgy tetszik - a különbözõ képviselõk, illetve szakértõk egyéb szempontjait is igyekeztünk figyelembe venni. Ezért tehát nem felel meg a valóságnak, hogy ebben az albizottságban nem folyt megfelelõ elõkészítõ munka. Nyolc albizottsági ülést tartottunk, ahol természetesen nem vehetett részt mindig minden képviselõ. Feltételezem, ebbõl fakad, hogy éppen olyan képviselõ nyújtotta be a módosító indítványt, aki ennek az albizottságnak a tagja volt, de külföldi útjai miatt nem túl sûrûn tudott megjelenni az albizottság ülésén. De minden párt frakciója szakértõket delegált a bizottságba éppen azért, hogy biztosíthassa a megfelelõ szakértelmet, illetve a részvételt a bizottsági elõkészítõ munkában.

Azt nagyon sajnálom, hogy arra már nem került sor, és ennyiben mondjuk jogos lehet a kritika, hogy a határidõk csúsztak. Ennek köszönhetõ, hogy nem sikerült a bizottságnak érvényt szereznie annak az akaratnak, hogy minél

nagyobb nyilvánosságot kapjon az elõkészítõ munka. A bizottság szerette volna, hogy még a parlamentnek történõ benyújtás elõtt valamely napilapban közzétesszük a javaslatunkat, amely szerint vagy amely alapján az érintett szervezeteknek módjában áll véleményezési jogukkal élni. Erre éppen amiatt nem került sor, hogy az Országgyûlés minél gyorsabban elfogadhassa a törvényjavaslatot. Itt szeretném megjegyezni, hogyha ezt kivételes és sürgõs eljárásban tárgyaltuk volna, akkor ezek a szervezetek ma már a pénzükhöz, a támogatáshoz is hozzájuthattak volna. Azt gondolom, hogy ezt megspórolhattuk volna, ugyanakkor én azt gondolom, hogy azzal az elõkészítõ munkával, amelyet a bizottság akár szakmailag, akár energiában erre az elõkészítésre szánt, megfelel annak a kritériumnak, hogy a jelenlegi körülmények között, a jelenlegi feltételek között egy optimális javaslatot nyújtott be az Országgyûlés elé, ezért azt gondolom, és azt kérem a tisztelt Háztól, hogy támogassa a Filló elnök úr által említett módosító indítványokkal együtt a határozati javaslatot. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage