Vankó Magdolna Tartalom Elõzõ Következõ

VANKÓ MAGDOLNA (MSZP): Köszönöm szépen. Elnök Asszony! Tisztelt Ház! A sporttörvény viszonylag kevés szót ejt a technikai sportokról, ezen belül a repülésrõl. Valamikor a magyar repülõsport világhírû volt, különös tekintettel a vitorlázórepülésre. Gondoljunk csak Rubik Ernõ máig világhíres Góbé repülõgépére. A '70-es években jól preferált sport volt a repülés, hiszen a sportrepülõ klubokból kerültek ki a Malév- és a katonai pilóták. A repülõszövetség egy modern társadalom számára nélkülözhetetlen, úgymond a húzószakma iskolája. Ennek ellenére a törvénytervezet szerint a Magyar Repülõ Szövetség nincs benne a leendõ Sporttanácsban. Úgy vélem, a Magyar Repülõ Szövetség legalább annyira különleges szövetség, mint a hivatkozott felsorolásban szereplõ bármelyik sportszövetség. Leginkább azért, mert 12 sportág mûködését foglalja össze, úgymint vitorlázórepülés, ralirepülés, precíziós navigációs repülés, motoros mûrepülés, vitorlázó mûrepülés, klasszikus ejtõernyõzés - amely sportág világbajnokságát idén Magyarországon, Békéscsabán rendezik meg -, formaugrás, hõlégballon-repülés, hõléghajózás, függõvitorlázás, siklóernyõzés, könnyûmotoros-repülés.

A felsoroltak közül 7 sportág a polgári és katonai repülés és ejtõernyõzés szakemberállományának közel száz százalékát biztosítja. A repülõsport nagyon látványos sport. Gondoljunk csak arra, hogy egy-egy repülõnapra több tízezer kíváncsi ember zarándokol el. A repülés amennyire szemet gyönyörködtetõ, annyira drága sport is. A jelen állapotok szerint a várható 300-400 millió forintos támogatás az egész sportra inkább siralmasnak nevezhetõ, financiális háttérnek semmiképpen sem. 12 repülõsportágnak nincs egyetlen fizetett edzõje sem. A '600-as években már történt egy visszafejlesztés a repülésben, következmény: beindult a Malév-katasztrófák sorozata. A Malév-nál most ismét felütötte a fejét a szakemberhiány, és véleményem szerint közel van az az idõ, amikor a katonai repülésnél is megjelenik a krónikus pilótahiány. A MALÉV 18 pilóta képzését kezdte meg nemrég, ám ezek mindegyike a sportrepülés révén tökéletesen elõképzett ember, és néhány hónapon belül hadra fogható lesz. Közeleg azonban az az idõ, amikor már nem lesz honnan meríteni, nincs utánpótlás. A sportrepülés eszközei drágák, eszköz nélkül viszont - a tudomány mai állása szerint - nem lehet levegõbe emelkedni. Véleményem szerint, a kifejezetten sport célú repülõeszközök behozatala vámmentes lehetne. Így nem kellene a versenyzõknek állandóan szponzorok után loholniuk. A magyar pilóták rendkívül tehetségesek, kellõ támogatással tovább öregbíthetnék hazánk jó hírét. Jövõre 12 ország légterében rendezik meg a repülés Forma 1-et Sydney- tõl Hongkongig. A világ 12 legjobb mûrepülõ pilótája mutat be lélegzetelállító légi gyakorlatokat. Érdemes elmondani, hogy a 12 tagú, úgynevezett világválogatottnak 2 magyar pilótája van, s talán még ennél több is lehetne, hogyha a magyar repülõsportot legalább annyira támogatnánk, mint a földi sportokat. Köszönöm szépen. (Általános taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage