Nádori László Tartalom Elõzõ Következõ

DR. NÁDORI LÁSZLÓ (SZDSZ): Elnök Asszony! Tisztelt Országgyûlés! Nagyon röviden megpróbálom összefogni a véleményemet néhány kérdésben mint advocatus Dei. A fölszólalok jelentõs része advocatus diaboli volt, ami a szereposztásnak abszolút megfelel. Kormány - ellenzék, és ezt nagyon szívesen vettem. Sok jó tanácsot kaptunk. Háromfajta elképzelés körvonalazódott itt most a viták során. Az egyik, amelyik egy modellbõl indult ki, és azt vetette össze a jelenleg meglévõvel. Erre a legkitûnõbb példa Deutsch Tamás képviselõ úr modellje volt. Tiszteletre méltó, figyelemre méltó. Elsõsorban közgazdasági indíttatású. Azonban piaci alapon mûködõ egyesületeink még nincsenek. Tehát ez a modell egyelõre még nem tud mûködni. A két kulcs fogalma, amit alkalmazott, hogy sportipar és sportosztályok, tehát a sportolók két nagy osztálya: a szabadidõsportoló és professzionista, ennyire még ma nem válik el. Az átmenetek még bõven megvannak. A másik jellegzetes vélemény az volt, amikor a sporttörvény valamelyik elemét kiragadta a képviselõ, ott megrekedt és azt abszolutizálta. Lásd finanszírozás. Volt olyan képviselõtársam, aki azt mondta, ha a finanszírozást nem oldjuk meg, a sporttörvénynek a világon semmi értelme nincs. 1921-ben, a jelenleginél lényegesen rosszabb gazdasági feltételek mellett elfogadtak úgymond sporttörvényt. Mert a szabályozottság az stabilizál, a szabályozatlanság destabilizál. És ma a sportban szabályozottságra van szükség. Navigare necesse est - egyébként is csinálni kell a sportot, ha van törvény, ha nincs törvény. A harmadik pedig a félreértelmezés volt. Ennek az állatorvosi lova és céltáblája a Sporttanács.

Tessék csak megnézni, mit mond a Sporttanácsról a törvény. A sporttal kapcsolatos állami feladatok ellátásának társadalmi segítése, összehangolása a végrehajtás ellenõrzése céljából, a sportigazgatás társadalmi jellegének erõsítése érdekében a sport kiemelkedõ szakembereibõl, 11 fõbõl álló Sporttanács mûködik. Mindenhol az van, kidolgozza, javaslatot tesz. Egyetlen alkalommal nem olvastam ilyet, hogy dönt. Tehát akkor, amikor például az 5. § c) pontjában az OTSH dönt a pénzekrõl a Sporttanács közremûködése alapján. Tehát ez egy teljesen félreértelmezett állítás, hogy a Sporttanács fölé helyezõdik az OTSH-nak. Errõl szó nincs.

(12.40)

Most a másik, amit szeretnék, a Páva képviselõtársam, akivel nagyon jól együtt dolgozunk, azt hiszem félreértelmez valamit, meg többen. Vagy õ fertõzte meg a többieket, vagy pedig fordítva. Amikor arról beszél, hogy nem kell Sporttanács, hanem kell egy parlamenti bizottság, amelyik kiiktatja ezt a Sporttanácsot, és az OTSH és a parlamenti bizottság között egy ilyen direkt kapcsolat tud létrejönni.

Hát kérem, egyik a törvényhozás, a másik pedig a végrehajtás. A kettõt nem lehet összekeverni.

A parlamenti sportbizottság nem mûködhet közre az OTSH hosszú távú sportfejlesztési koncepciójának kidolgozásában, annak a szakmai ellenõrzésében, mert akkor szereptévesztésben lenne. Törvényhozó feladatunk van, a Sporttanácsnak pedig a végrehajtásban van feladata. Végül is kialakult egy olyan vélemény, hogy a Sporttanács elfogadható feladatokat tud ellátni, funkciót tud ellátni. Nekem a javaslatom az, hogy kedves képviselõtársaim még egyszer olvassák el a törvényt, és gondolkozzanak rajta, és nem fognak találni annyi ellentmondást, mint az elsõ alkalommal.

Most néhány szót a saját véleményemrõl, és én is azok közé tartozom, aki ezt a törvényt elfogadhatónak tartja, sok-sok módosító javaslattal. Ezeket én le is adtam, ezekbõl néhányat kiemelnék. Talán a felében megfogalmazódtak már ilyen javaslatok más képviselõk részérõl is.

Az egyik: a preambulumban erõsítenünk kellene a nemzetközi intézményekkel való kapcsolatot. Nincs a preambulumban a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, és nincs a preambulumban az Európai Sportszövetség megemlítése; mindkét szerv tud ajánlásokat adni az egyes tagországok számára. Egy érdekes elemet emelnék még ki, azt, hogy mindig csak pénzelosztásról beszélünk. A pénzfelhasználás hatékonyságáról, annak az ellenõrzésérõl nagyon kevés szó esik. Márpedig a Zemplényi-jelenség megvan még a közéletünkben, ezt mutatják az alapítványi pénzeknek az ellenõrzési adatai.

Új elem a sporttörvényben, amit módosító javaslattal én beadtam, a Magyar Sportszövetség. A Magyar Sportszövetség, amelyik tagja 34 európai országgal egyetemben az Európai Sportszövetségnek, ma már olyan tekintélynek örvend, hogy a nevesítése a sporttörvényben mindenképpen indokolt.

Bakonyi Tibor kolléga, aki az Országos Sportegészségügyi Intézetrõl beszélt, én is aláhúznám, a sportegészségügyi hálózatnak a fennmaradása, jó mûködése feltétele annak, hogy egészséges legyen a sport is. Elképzelhetetlen az, hogy orvosi ellenõrzés nélkül induljanak 14, 15, 16 éves gyerekek a versenyeken, márpedig, ha ezek a normatívák vagy vizsgálati költségek megmaradnak, amelyekre van most kilátás, akkor összeomlik a diáksport és összeomlik a tömegsport is. Úgyhogy ez ilyen komoly dolog. Én azt hiszem, még nem késõ, ezt újra át lehet gondolni.

A másik pedig a Magyar Olimpiai Bizottság szerepét - megköszönöm Érsek Zsoltnak - szeretném kiegészíteni azzal, hogy az Olimpiai Bizottság az ifjúsági sport felé tesz gáláns gesztusokat. Tehát nem akar õ bezárkózni, mint ahogy a NOB se akar bezárkózni. A NOB most alakította meg a környezetvédelem és sport bizottságát, miután felismerte azt, hogy a környezetvédelemnek milyen óriási szerepe van az emberek gondolkodására, életmódjára, életvezetésére.

Végül, vannak humoros esetek is a sporttörvényben. A két kuratórium 9 fõbõl áll, a következõ 7 taggal. Kérem, tessék elolvasni, ez van. A versenysport kuratórium 9 fõ, és felsorol 7 tagot, az ifjúsági és szabadidõsport kuratórium 9 fõ, és felsorol 7 tagot. Ez már majdnem - bocsánat, freudi mechanizmus -, mert a 7 tag a jó. Nyilván a jogalkotó a kilencet soknak találta, és menet közben már hétre redukálta, én ezt tartom jónak, ehhez adtam be módosító javaslatot.

Nagyon örülök végül annak, hogy a parlamenti pártok - kivétel nélkül - a törvény elfogadását szorgalmazzák, és ez a vita is azt mutatta, hogy tudunk mi nagyon hasznosan, nagyon jó együttmûködéssel tárgyalni, ha akarunk. Köszönöm szépen. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage