Dobos Krisztina Tartalom Elõzõ Következõ

DR. DOBOS KRISZTINA (MDF): Köszönöm szépen, elnök asszony, a szót. Ebben a vitarészben tulajdonképpen a tanulók, diákok jogairól beszélünk, és a módosító indítványoknak jelentõs része is erre vonatkozik. Én két módosító indítványommal szeretném felhívni a figyelmet, és kérni a parlament támogatását. Az egyik módosító indítvány az 53. számot viseli, amiben is a diákok jogainak a megsértése esetén a törvény szerint az szerepel, hogy joga van a diáknak, hogy eljárást indítson, továbbá, hogy igénybe vegye a nyilvánosságot. Én azt gondolom, hogy ez a két jog teljesen fölöslegesen szerepel a törvényben, hiszen ez minden állampolgárnak joga, hogy eljárást indítson és az, hogy igénybe vegye a nyilvánosságot. Tehát úgy gondolom, hogy ez fölösleges vagy tulajdonképpen semmilyen pluszt nem hoz.

A módosító indítványomban viszont egy olyan intézményt szerepeltetek, az iskolaszéket, amelyik - úgy gondolom, hogy - elsõsorban jó lenne, hogyha a diákok ehhez az intézményhez fordulnának. Hiszen ebben az intézményben részt vesznek a pedagógusok képviselõi, a szülõk képviselõi, az iskolafenntartók képviselõi és természetesen a diákok is. Tehát úgy gondolom, hogy pontosan a diákok védelmében és az érdekeiknek a jogérvényesítése érdekében kellene egy olyan intézményhez fordulni, amelyik elsõsorban az õ érdekükben jött létre, és nem lenne jó, hogyha rögtön úgy teszünk, hogy kivisszük vagy olyan intézményrendszerhez irányítjuk a diákokat, akiknek õk egy a sok közül, és nem a saját érdekeiket képviselik.

A másik módosító indítványom az 52., ...bocsánat, az 54. számot viseli - az elõzõ az 53. volt, ez az 54. -, amelyikben az szerepel, hogy a diákok részt vehetnek a nevelési-oktatási intézmény irányításában. Úgy gondolom, hogy ez egy kicsit furcsa mindannyiunk számára, hiszen a '70-es években már volt egyszer egy ilyen megmozdulás, amikor is az ifjúsági törvény, a KISZ biztosította azt, hogy az osztályozó konferencián részt vegyenek a diákok, és a különbözõ intézményirányítási formában részt vegyenek, tehát az intézmény költségvetésérõl vagy valami hasonlóról döntsenek. Természetesen úgy gondolom, hogy a diákoknak vannak jogaik az intézmény irányításában, de nem lenne jó, hogyha egy ilyen általános megfogalmazás szerepelne, mert ez a '70-es évek visszatérését irányozná elõ.

Még egy képviselõtársunk által benyújtott módosító indítványra szeretném felhívni a figyelmet, az 52. számúra. Az elõbb már errõl beszéltünk, amikor is a 11-12. évfolyamon joga van a diáknak megválasztani a tantárgyakat, és ha mód van, vagy ha lehetõség van arra, akkor a tantárgyat tanító pedagógust. Ennek nagyon sokféle értelmezése van, ennek a tantárgyat tanító pedagógus megválasztásának. Úgy gondolom, hogy nyilvánvaló, hogy nagyon sok iskolában erre nincs lehetõség, nyilvánvaló, hogy nagyon sok iskolában egy adott tantárgyat egy tanár tanít, másrészt igen sokszor, hogyha végiggondoljuk, vagy azok, akik középiskolában vagy általános iskolában tanítanak, esetleg egy tizenkét évfolyamos iskolában, pontosan tudják, hogy gyakorlatilag, amikor a tantárgyfelosztás van, amikor az órarend készítése van, ez egy többhónapos vagy többhetes egyeztetõ munkát jelent.

(11.50)

Igen nehézzé teszi ennek a - ha úgy tetszik - lehetõségnek az érvényesülését, másrészt ugyanakkor - azt gondolom, hogy az egy nagyon rossz megfogalmazás vagy nagyon rossz üzenet lenne az iskolákban, hogy az iskolák rendszeresen azt mondanák a diákoknak, hogy természetesen erre nincs lehetõség. Tehát, ha egészen határozottan meg kívánnám fogalmazni, akkor itt valójában egy látszatjogot adunk a diákoknak. A látszatjog az, hogy megválaszthatja az adott keretek között az õt tanító pedagógust, miközben tudjuk, hogy az adott keretek rendkívül szûkösek, és nagyon kevés olyan iskola van, amelyik biztosítani tudja, hogy egy adott évfolyamon, egy adott tantárgyat 2-3 pedagógus közül lehessen kiválasztani.

Mind a három módosító javaslat - úgy gondolom -, hogy könnyebbé és egyszerûbbé teszi az iskola életét, és ugyanakkor természetesen a diákoknak azon jogát, hogy valóban a saját jogaikat úgy érvényesítsék, hogy közben megtanulják a demokrácia játékszabályait, semmiképpen nem csorbítja. Kérem a módosító indítványok támogatását.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage