Szili Katalin Tartalom Elõzõ Következõ

DR. SZILI KATALIN környezetvédelmi és területfejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselõtársaim! Tisztelt Képviselõ Úr! Elöljáróban is, azt hiszem azt rögzíthetjük, hogy van a benzin árában foglalt termékdíj, ami konstans. Második tételként rögzíthetjük azt, hogy a termékdíj, illetõleg a benzináraknál nem mindegy, hogy milyen irányú ez a változás. Ezért kérem a képviselõ urat, hogy a kérdés elsõ felében vegyük végig azokat a tételeket, hogy milyenek lehetnek, illetõleg ezeknek a változásoknak milyen irányú környezeti hatásai lehetnek. Abban az esetben, ha az ólmozott és az ólmozatlan benzinek árai közti különbség növekedését a benzinárak egyenlõtlen növekedése okozza, természetesen ez esetben pozitív a változás, hiszen a használat iránti kereslet csökken, szennyezõ ólmozott benzint használók esetében nagyobb mértékben csökken. A benzinárak egyenlõtlen csökkenése esetén pedig a környezeti hatás negatív, növeli a személygépkocsik használatát, rontja a szelídebb tömegközlekedés és a vasút versenypozícióját, amely a környezetterhelés növekedését jelenti. Ha a különbség növekedését ellentétes irányú változás okozza, ez esetben a kevésbé szennyezõ ólmozatlan benzin iránti kereslet növekszik, a hatás megítélése nem függetleníthetõ az ártól, ugyanis az ólmozatlan benzinnel futott személygépkocsik nagyobb közlekedési teljesítménye leronthatja az ólmozott benzin kisebb mértékû használatából adódó kedvezõ hatásokat.

Ha a különbség csökken, ez esetben két eset lehetséges. Differenciált áremelés mellett a környezeti hatás általában kedvezõ, a drágább üzemanyag mindkét jármûkategóriában jármûhasználat, és ezáltal a kibocsátott szennyezõanyag csökkenését eredményezi. Ha viszont ugyanez differenciált árcsökkenés mellett történik, a környezeti hatás egyértelmûen negatív, mindkét jármûkategóriában a közlekedési teljesítmény növelését ösztönzi. Köszönöm szépen.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage