Dobos Krisztina Tartalom Elõzõ Következõ

DR. DOBOS KRISZTINA (MDF): A vita elõzõ szakaszában már egyszer próbáltam hatni a képviselõtársaimra és a kormányzat képviselõjére, hogy a fogyatékos gyermekek számára biztosítandó speciális nevelés az a demokráciának egyik mérföldköve, és azt gondolom, hogy a gyermeki jogok érvényesülésének igen fontos szerepe. Ezért szeretném felhívni a figyelmet a 319. számú módosító indítványra, amikor is a kormány beterjesztése szerint gyógypedagógus munkakörben óvónõi, illetve tanítói diplomával lehet dolgozni.

(20.50)

Nem hiszem, hogy komolyan gondolja egy oktatási kormányzat, hogyha van gyógypedagógiai képesítés, akkor azok az óvónõk és tanítók, akik ezzel a képesítéssel nem rendelkeznek, alkalmasak a gyógypedagógusi munkakör betöltésére. Nem hiszem, hogy ott kell demokratikusan mûködni, ahol a gyerekek érdeke csorbul. Ez egy nagyon speciális nevelést igényel, a gyógypedagógusság, nagyon speciális képzést igényel, hogy valóban fejleszteni tudják a diákokat. Én azt gondolom, hogy nagyon rossz lenne, nagyon rossz az üzenete ennek a törvénymódosításnak, ezért kérem, hogy hagyjuk el ezt a paragrafust, és igenis gyógypedagógusi munkakörben az alkalmazható, akinek erre megfelelõ végzettsége van. Ha netántán nincs erre megfelelõ végzettség, tehát nagyobb a kereslet a gyógypedagógusok iránt, mint ami jelen pillanatban rendelkezésre áll, akkor ennek természetesen megvan a maga módja, hogy az alkalmazottnak elõbb-utóbb meg kell szerezni a speciális nevelésre szolgáló diplomát, és erre lehet adni idõt is, hogy meg tudja szerezni, de itt valamelyest azt kell hogy mondjam, hogy a képesítés nélküliség kapott szerepet.

A 321. módosító indítványra szintén szeretném felhívni a figyelmet. Indokolni nem kívánom, hiszen már egyszer vagy többször beszéltünk róla, hogy végül is a szakvizsga ilyetén megfogalmazása, akár azt lehet mondani, hogy alkotmányellenes, vagy lehet, hogy nem alkotmányellenes, de semmiképpen sem jó. Én a 128. § (8) bekezdésének az elhagyását javaslom. Amennyiben azonban az Orosz István képviselõtársam által benyújtott kapcsolódó módosító indítvány elnyeri a bizottság támogatását, és a kormány is támogatni fogja, akkor természetesen vissza kívánom vonni ezt a módosító indítványt.

És már csak a 342. módosító indítványra szeretném felhívni a figyelmet, itt kifejezetten a könyvtáros tanítók, illetve az iskolai könyvtár helyzetének a stabilizálására. Én tudom, hogy nagyon nehéz fél könyvtárost alkalmazni egy iskolában. Tudom, hogy ez is költségekkel jár. De ha mi valóban elfogadjuk azt, amit sokszor hangoztatunk, hogy az információs társadalomban élünk, hogy a könyvtár az információk tárháza, akkor célszerû lenne, hogy az iskolák alkalmazzanak könyvtáros tanárokat, ahol természetesen elsõsorban a könyvekkel, de akár a számítógéppel, vagy más információhordozóval megismerkedhetnének és használhatnák a diákok. Az az igazi pénzpocsékolás, hogy ha egy iskolának van könyvtára, van esetleg Internet hálózata, de oda nem tudjuk beengedni a diákokat, mert akkor valóban a pénzt az eszközök megvásárlására fordítottuk, de hogy legyen ott oktató, legyen ott könyvtáros tanár, aki kiszolgálja és valóban karbantartja ezt a rendszert, olyan nincsen. Kérem a képviselõtársaimat, hogy a 342. módosító indítványomat támogassák. Ennek következtében részben, illetve elsõsorban a pedagógiai szempontokat vesszük figyelembe, másrészt az sem elhanyagolandó, hogy lehet pedagógus-, tanár-továbbképzésre elmenni, és azok a tanárok, akiknek nem tudjuk teljes mértékben kitölteni a kötelezõ óraszámát, a könyvtárban valóban nevelõ-oktató munkát folytatnak, és nem fölöslegesen töltik el az idejüket. Köszönöm szépen.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage