Sepsey Tamás Tartalom Elõzõ Következõ

DR. SEPSEY TAMÁS (MDF): Tisztelt elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Képviselõtársaim! A 60. pontban van dr. Boross Péter képviselõ úrnak egy olyan módosító javaslata, amely szerény megítélésem szerint jó, támogatásra érdemes.

Méghozzá ennek a javaslatnak azzal a részével szeretnék foglalkozni, amely elõírná az alkotmányszöveg elkészítõi számára, hogy bizonyos tisztségek esetében mondja ki az alkotmány, esetleg bízza törvényre, hogy kettõs állampolgárság esetén a választást vagy kinevezést korlátozni lehet.

Az alkotmány-elõkészítõ bizottság ülésén képviselõtársam részletes példákkal indokolta, hogy például a köztársasági elnök esetében, a kormányfõ esetében, a Magyar Honvédség fõparancsnoka esetében nem lenne szerencsés, hogyha az illetõ a tisztsége alatt is megtartaná a kettõs állampolgárságát.

A mi felfogásunk szerint vannak olyan közjogi tisztségek, amelyek arra predesztinálják azt a személyt, aki ezt a tisztséget elfogadja, azokat a személyeket, akik ezeket a tisztségeket elfogadják, hogy azok csak a magyar államnak a polgárai legyenek. A kettõs állampolgárság ugyanis egyfajta függõséget jelenthet.

Ha esetleg Toller képviselõtársam nem beszélne, akkor folytatnám, mert úgy gondolom, hogy ennyivel megtisztelhetjük egymást. Köszönöm szépen.

A kettõs állampolgárság a legmagasabb közjogi tisztségek esetében viszont mégiscsak azt jelzi, hogy az az illetõ egy másik állam polgára is. Annak a másik államnak polgáraként, a másik állammal szemben jogai vannak és kötelezettségei. Ez egyfajta olyan kötõdés, amely nyilvánvalóan minden embernek a természetes joga, amelyet nem lehet tõle elvitatni.

De meglátásunk szerint azt sem lehet elvitatni, hogy olyan pozícióba kerülõ emberek esetében, akik egy ország sorsát határozzák meg, elvárható legyen, hogy egyértelmûen, egyetlenegy országgal szemben legyenek állampolgári jogviszonyban. Fel sem merül tudniillik ebben az esetben, ha csak egyetlenegy államnak a polgára, hogy õk, õket egy döntés meghozatala során valamiféle egyéb indok vezérelné, mint a saját államának a jól felfogott érdeke.

Én - úgy gondolom - és nem kívánnám hosszasabban indokolni ezt a módosító javaslatot, nagyon konkrét tisztségek megfogalmazása esetén, ez elfogadható lenne. Ez találkozna az ország lakosságának az elképzeléseivel is, és a szaktudomány sem tartja kizártnak egyébként - bizonyos esetekben - ezt a fajta korlátozást. Nem széles körre gondolunk, nem minden választott tisztség esetén, nem az országgyûlési képviselõk esetén, hanem valóban az állami hierarchia csúcsán levõ személyek esetében. Ahol ez a fajta kötõdés egy másik államhoz való kötõdés, esetlegesen negatív közhangulatot válthatna ki, illetõleg az ilyen tisztségviselõk összeférhetetlenségével kapcsolatban, amelyek más szabályokban megfogalmazást nyernek, ez a fajta megfogalmazás egy olyan összeférhetetlenségi szabályt állítson fel, amely kényszeríti az illetõt, hogyha õt megválasztották, akkor mondjon le egy másik államnak az állampolgárságáról. Köszönöm szépen megtisztelõ figyelmüket. (Taps az ellenzék padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage