Sasvári Szilárd Tartalom Elõzõ Következõ

SASVÁRI SZILÁRD (Fidesz): Tisztelt Államtitkár Úr! A Vajdaságban jelenleg önálló magyar iskolahálózat nem létezik. Ennek megteremtése a Vajdasági Magyarok Demokratikus Közössége autonómia-koncepciója hangsúlyos részét képezi.

Az állami központosítás miatt a fennálló szabályozás következtében az iskolák irányításában, programjában sem az önkormányzat, sem az szülõk gyakorlatilag nem szólhatnak bele.

Bács, Regöce az '50-es, Õrszállás, Sajkásnak a '60-as, Titel a '70-es, Udvarnok, Egyházaskér a '80-as, Sándoregyháza, Udvarszállás, Fejértelep iskoláit a '90-es években szüntették meg.

A felsorolt iskolákban a magyar nyelvû oktatás leépítését, megszüntetését rendszerint fokozatosan hajtották végre. Elõször osztottá, részben osztottá, majd osztatlanná, végül pedig teljesen megszüntették.

A szórványvidékeken egyes esetekben a magyar iskolát máról holnapra, egyetlen tollvonással szüntették meg, tanítóhiányra hivatkozva.

A legnagyobb csapások a magyar nyelvû középiskolai oktatást érték, már akkor, amikor a Vajdaság tartományi önállósága - idézõjelben mondom - töretlen volt.

'93-ban Újvidéken és Szabadkán megszûnt a tanítóképzés, ami az utóbbi esetben az intézmény teljes feloszlatását jelentette. A zombori egyetemen indulhatott magyar szak, de a teljes anyanyelvûség mellõzésével, így tehát az utolsó évben már csak bizonyos szaktárgyakat tanulhattak magyarul, de a városon belüli gyakorlat, iskolai háttér nélkül.

A '80-as évek végéig létezett az Újvidéki Tankönyvkiadó Intézet, megszüntették. Az anyaországi tankönyvek használatát tiltják. A gondok áthidalására helyi szerzõk tollából tankönyvpótló ismeretterjesztõ füzeteket adott közzé a Családi Kör címû hetilap. Talán tudják folytatni ezt a munkát.

A magyar nyelvû alapítványi és elit iskolák nincsenek. Az egyetlen egyházi középiskola a kispapokat nevelõ szabadkai Paulinum, amely magyar és horvát nyelvû képzést biztosít római katolikus diákjai számára.

A VMDK készített egy felmérést, amelybõl kiderül, hogy a magyar családok 92,5 százaléka szerint az önálló magyar oktatási rendszer létrehozása perszonális autonómiával valósítható meg.

Kérdezem az tisztelt államtitkár urat, mit kíván tenni a magyar kormány annak érdekében, hogy a diaszpórában élõ magyarság taníthasson és tanulhasson anyanyelvén, illetve milyen lépéseket tett annak érdekében, hogy a Magyarországon szerzett okleveleket elfogadják Szerbiában, segítve ezzel a magyar fiatalok, vajdasági magyar fiatalok visszatérését. Tisztelettel várom válaszát. (Taps a jobb oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage