Varga István Tartalom Elõzõ Következõ

DR. VARGA ISTVÁN (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! Ellenzéki képviselõként és a Magyar Demokrata Fórum képviselõcsoportjának tagjaként meglepõ bejelentést kell tennem - e késõi órán erre biztosan talán felkapják a még itt szorgalmasan ülõ képviselõtársaim a fejüket -, nevezetesen, hogy ez egy jó törvényjavaslat. Legalább is a Magyar Demokrata Fórum támogatja ezt a törvényjavaslatot, és annak céljaival is egyetért.

Valóban fontos, hogy a feketegazdaság visszaszorítására ilyen természetû jogalkotási módszerekkel s lépésekkel tegyünk kísérleteket - ezt azért hozzáteszem. Egyetértünk - tisztelt Országgyûlés - az törvényjavaslat általános indokolásának áttekintésével. Nevezetesen, hogy a munkaügyi ellenõrzésrõl a 124/1990-es kormányszámú rendelet mellett a munkaügyi tárgyú ellenõrzésre vonatkozó normák más jogszabályokban is találhatók, így a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény. A külföldiek magyarországi munkavállalásának engedélyezésérõl szóló, többször módosított 4/1991-es MüM-rendelet, valamint a munkavédelemrõl szóló 1993. évi VIIC.7 törvény.

A munkaügyi ellenõrzés - tehát tisztelt Országgyûlés - nem merõben új intézmény a hazai jogrendben. Ennek a törvényjavaslatnak fontos rendeltetése az, hogy a szervezeti és eljárási széttagoltságot, a felesleges ____________________ 7 ??? 52 párhuzamosságokat kiküszöbölje, s az ellenõrzés tárgykörét kibõvítse. A feketegazdaság visszaszorítására, legalizálására irányuló jogalkotási feladatok kormányzati koordinációjáról szóló 2119/1995-ös kormányszámú határozat értelmében e tárgyban a jogalkotási feladatok valóban összehangolt elõkészítésére van szükség. Ennek megfelelõen a kormány a 91/1995-ös határozatában rögzítette a feketegazdaság elleni jogalkotási feladatok konkrét cselekvési programját, mivel a feketegazdaság egyik lényeges területe - mindannyiunk elõtt ismeretes - az úgynevezett feketefoglalkoztatás, illetve munkavégzés, ezért a jelzett komplex feladatkör közvetlenül érinti a munkaügyi ellenõrzés teljes intézményrendszerét.

Annak ellenére, hogy 1995-ben a munkaügyi tárgyú jogszabályok tartalmában a munkaerõ-piaci ellenõrzést illetõen is jelentõs módosítások következtek be, az ellenõrzés intézményrendszere széttagolt, amivel együtt jár a néhol indokolatlan párhuzamosság is. A különbözõ szintû jogszabályok saját szabályozási tárgyukat követve határozzák meg az ellenõrzési feladatokat, ezért az ellenõrzés tárgyköre viszonylag széles, ugyanakkor a jogkövetkezmények alkalmazása szempontjából aszinkronitás is tapasztalható. A feketefoglalkoztatás, illetve munkavállalás jogi szabályozása hiányzik a hatályos munkajogi normákból, s az elmúlt idõszak tapasztalatai feltétlenül szükségessé teszik ezt a hiányt valamilyen módon pótolni.

A közelmúltban megvalósított jogszabály-módosítások révén sikerült bizonyos részeredményeket elérni, az 1990. évi XXII. törvény, a munka törvénykönyv kötelezõvé teszi valamennyi munkaszerzõdés írásba foglalását, ami jelentõsen megkönnyítheti az ellenõrzést végzõ személyek feladatait. Ugyan utaltam korábban a külföldiek magyarországi munkavállalásának engedélyezésérõl szóló jogszabályra is, amely elõzetes bejelentési kötelezettségét bõvítette a munkavállalás szempontjából, valamint a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény rögzítette a Munkaügyi Központ hatósági ellenõrzési tevékenységét, és felhatalmazást adott a munkaügyi miniszternek a foglalkoztatási nyilvántartásról, valamint a rendbírságról szóló rendelet megalkotására.

Tisztelt Országgyûlés! A feketegazdaság elleni jogalkotási feladatokról szóló 1091/1995-ös kormányrendelet A/2. pontjában kimondja, hogy az egységes munkaügyi ellenõrzési rendszer megvalósítása érdekében szükséges a munkaügyi ellenõrzés rendszerének felülvizsgálata és a munkaügyi ellenõrzésrõl szóló törvény kidolgozása. A törvény tervezetének megfelelõ szabályokat kell alkalmazni a feketemunka ellenõrzésére is. Korszerûsíteni kell a munkaügyi szabályok megsértése esetén alkalmazható szankciórendszert. A kormányhatározat hivatkozott pontja végezetül szintén rögzíti, hogy ehhez ki kell alakítani a kötelezõ munkaügyi nyilvántartás és igazolás egységes rendszerét.

A megalkotandó törvény alapvetõ rendeltetése, hogy az alkotmányban meghatározott elvek alapján szabályozza a foglalkoztatásra, a munkaviszonyra vonatkozó követelmények állami ellenõrzésének tárgyi, személyi és szervezeti kereteit, az ellenõrzési eljárás rendjét, valamint a kötelességszegések jogkövetkezményeit. A törvény nem csupán a már meglévõ munkaviszonyból származó kötelezettségekre, hanem általában a foglalkoztatásra, azaz a munkaviszony létesítésével kapcsolatos kötelességek megtartásának ellenõrzésére is kiterjed. Ez azért lényeges, mert a hatályos szabályok alapján a kötelességek teljesítése ellenõrzésének éppen ez a fázisa hiányzik, és ebbõl adódóan a feketefoglalkoztatásnak, illetve a munkavégzés ellenõrzése számos esetben véletlenszerû, illetve eshetõleges volt.

A foglalkoztatással kapcsolatos szabályok megtartásának ellenõrzéséhez feltétlenül szükséges, hogy az erre vonatkozó jogi háttér megalkotásra kerüljön. A törvényjavaslat tartalmazza a fekete-foglalkoztatáshoz, illetve a munkavégzéshez kapcsolódó fogalomrendszert. Rögzíti, hogy alkalmazása szempontjából ki minõsül munkavállalónak és ki munkáltatónak, mit jelent az úgynevezett foglalkoztatásra irányuló jogviszony, mit kell munkahelynek tekinteni. A fogalmak kimunkálása során figyelembevételre kerültek az európai országok vonatkozó törvényi terminológiái is.

A munkaügyi ellenõrzésre vonatkozó törvény az ellenõrzés állami feladatait határozza meg. Ebbõl következõen a munkaügyi ellenõrzés hatósági ellenõrzés, és nem általában a munkaviszonyra vonatkozó szabályban, hanem jogszabályban foglalt kötelezettség megtartására8 képezi tárgyát. Ez egyébként összhangban áll a nemzetközi egyezményekben foglalt elvekkel, így a nemzetközi munkaügyi szervezet 81-es számú egyezménye a törvényes rendelkezéseknek az érvényre ____________________ 8 Így? 53 juttatását fogalmazza meg abból a megfontolásból, hogy a kollektív szerzõdésbõl származó kötelezettségek megsértése esetére a munkavállaló oldal számára a munkaügyi ellenõrzés igénybevételén kívül egyéb eszközök is rendelkezésre állnak.

(Az elnöki széket dr. Gál Zoltán, az Országgyûlés elnöke foglalja el.)

A munkavállaló érdekek védelmét szem elõtt tartva a benyújtott törvényjavaslat koncepciójával szemben hangsúlyozzuk, hogy vannak olyan szakmai álláspontok, amelyek a nemzetközi munkaügyi szervezet 81-es számú egyezményének 27-es §-ának körébe tartozónak vélik a választott bírósági döntéseket és a kollektív szerzõdéseket is. A nemzetközi munkaügyi szervezet hivatkozott szabálya értelmében a "törvényes rendelkezések" kifejezés magában foglalja a törvényeken és rendeleteken kívül olyan választott bírósági döntéseket és kollektív szerzõdéseket is, amelyeket törvényerõvel ruháztak fel, és amelyek a munkaügyi felügyelõk útján érvényre juttathatók. A magyar munkajog azonban ilyen felhatalmazást jelenleg nem ismer. A törvényszerkesztõk ezen a ponton - véleményünk szerint - bátrabban meghaladhatták volna a magyar munkajogi hagyományokat.

A T/2666-os számú törvényjavaslat tárgyalása során érdemes szakmai szempontból megemlíteni azt, hogy a Munkaügyi Minisztériummal az elmúlt években sokkal színvonalasabb törvény-elõkészítõ munka folyt, mint más minisztériumokban. Ez a munkaügyi ellenõrzésrõl szóló törvényjavaslat is jó színvonalon lett elkészítve, a törvényjavaslat általános és részletes indokolása is igényes jogi munka.

Még néhány kritikai megjegyzést azért engedjenek meg, hogy e késõi órákban jogi és dogmatikai szempontból megtegyek, hogy ne legyen annyira fényes ez a valóban gyöngyszem, ami itt az asztalon fekszik.

A törvényjavaslat preambuluma, jogszabályokban megállapított kötelessége kitételt tartalmaz. Kifogásoljuk a "kötelességek" szó szerepeltetését. Jogi dogmatikai szempontból a kötelezettségek szó szerepeltetése lenne kívánatos, ezzel igazodna a törvényjavaslat az általános civilisztikai fogalomrendszerhez. Ez tulajdonképpen törvényi kötelezettség is, hisz a magyar polgári törvénykönyv 1. § (1) bekezdése is azt tartalmazza, hogy a vagyoni és egyes személyi viszonyokat szabályozó más jogszabályokat a polgári törvénykönyvvel összhangban, a polgári törvénykönyv rendelkezéseire figyelemmel kell értelmezni. Már pedig a polgári törvénykönyv következetesen kerüli a kötelesség szó használatát, és ehelyett dogmatikailag megalapozott módon kötelezettségekrõl szól.

(19.50)

Nem szerencsés az, ha a munkajogi jogszabályok terminológiája különösebb indokok nélkül eltér az általános civiljogi terminológiától. Látványos, de egyben vitatható pontja is a törvényjavaslatnak az a törvényszerkesztõi megoldás, amelynek eredményeképpen a foglalkoztatót terhelõ módon kerül megfordításra a bizonyítási teher. Azt mondja ezen ponton a törvényjavaslat 1. §-ának (4) bekezdésében a második mondatban, hogy - idézem -: "Ha a foglalkoztatásra irányuló jogviszony minõsítésével kapcsolatban vita merül fel, a foglalkozatónak kell bizonyítani, hogy a részére végzett, a (3) bekezdés szerinti jogviszonyok alapján vagy ellenérték nélkül történt." A bizonyítási teher ily módon történõ megfordítása nagy elvi, elméleti és gyakorlati jelentõségû. Ezért kifogásoljuk, hogy a bizonyítási terhet megfordító újszerû dogmatikai megoldás indokairól, a törvényszerkesztõket vezérlõ szempontokról nem kaptunk bõvebb tájékoztatást a törvényjavaslat amúgy is igen színvonalas indokolásában.

Tisztelt Országgyûlés! A magyar jogrendszer fejlesztésének szerkezeti és minõségi szempontjai felvetik bennünk végül azt a kritikai megjegyzést is, hogy a munkaügyi ellenõrzés ügyét talán szerencsés lenne egy modern szemléletû, az európai közösség jogharmonizáció-követelményeit is figyelembe vevõ, átfogó, új munkatörvénykönyvben szabályozni, mint egy ilyen speciális törvényben.

Kifogásaink ellenére, tisztelt Országgyûlés, a Magyar Demokrata Fórum a munkaügyi ellenõrzésrõl szóló törvényjavaslatot támogatja, és azt az 54 Országgyûlésnek elfogadásra ajánlja. Köszönöm a figyelmüket. (Szórványos taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage