Ungár Klára Tartalom Elõzõ Következõ

UNGÁR KLÁRA (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök úr. A személyi jövedelemadó- törvénytervezet és a társaságiadó-törvénytervezet együttes vitáját folytatjuk most. A kormány a két elõterjesztésen kívül egy tájékoztató anyagot is kiküldött nekünk, képviselõknek, amelyben a tervezett intézkedéseket, adómértékek, adótáblák hatásvizsgálatait nézhetjük meg.

Minden olyan kisebbségi vélemény, amely a személyi jövedelemadó hatásvizsgálatát hiányolja, azt gondolom, hogy ismerethiányról tanúskodik, hiszen mi, képviselõk megkaptuk azokat a táblázatokat, grafikonokat, amelyek alapján gyermektelen, alkalmazott, illetve többgyerekes, alkalmazotti és nem alkalmazotti körben a személyi jövedelemadó törvény változásait nyomon tudjuk követni. 38

Több fölszólalásban elhangzott, hogy 1,5 százalékos az adócsökkentés mértéke. Nem így van: a tervezett adóterhelés 1,5 százalékponttal csökken, ez 4-6 százalékos adócsökkentést jelent, tehát nekünk, állampolgároknak az adónk - attól függ, melyik adósávba tartozunk majd - 4-6 százalékkal csökken. Az adók terhe 1,5 százalékponttal csökken.

A közterhek együttes figyelembevételére hívta fel több képviselõtársunk a figyelmet, teljesen helyénvalóan; a miniszteri expozéban hallhattuk, hogy a személyi jövedelemadó-terheken kívül a társadalombiztosítási járulékterheket is figyelembe vették az elõkészítõk, és amikor a hatásvizsgálat-papírban, az elküldött tájékoztatóban a nettó keresetváltozást mutatták ki, akkor már a tervezett társadalombiztosítási járulékváltozások is megjelentek ezekben a számokban.

A társadalombiztosítási járulék egyrészt százalékosan csökken, másrészt szélesebb rétegekre terjed ki, többeknek kell, több olyan embernek kell majd fizetni, akik eddig minimálisan, vagy egyáltalán nem fizettek társadalombiztosítási járulékot.

Tehát mindkét törvényben és majd a társadalombiztosítási járulék reformjánál is - illetve a következõkben elénk kerülõ törvényekben - azzal találjuk magunkat szemben, hogy vannak, lesznek sokan, akiknek az adóterhe, a közterhe csökken - különösen azoké, akik eddig tisztességesen, rendesen fizettek -, és bizony lesznek azok, akiknek az adó-, illetve a közterhei nõnek, akik eddig semmit se fizettek, bizony, azoknak többet kell majd fizetni. Így van.

Azt a félreértést hallottam a mai vitában többször, hogy a GDP központosított hányada növekszik az elmúlt években. Nem így van: '94-ben még a GDP 60 százaléka került központosításra, tehát elvonásra, ez '97-ben várhatóan 50 százalék alatt lesz. Természetesen szeretnénk, nagyon régóta szeretnénk, és nagyon régóta mondjuk, hogy a GDP minél kisebb hányadát kell elvonni, vagyis minél több pénzt kell a vállalkozóknál és az állampolgároknál hagyni, vagyis az adóterheket csökkenteni kell, de ez természetesen csak a kiadások egyidejû csökkentésével együtt lehetséges.

A legfontosabb tulajdonsága ennek a két törvénytervezetnek az, hogy egymással beszélget, hogy a társasági adó szabályai és a személyi jövedelemadó szabályai közelítenek egymáshoz, nem érdemes - vagy sokkal kevésbé lesz érdemes, mint az elmúlt esztendõkben volt - csak azért társaságot alapítani, hogy az adóterhek csökkenjenek. Nagyon sok, más szempontból - költségelszámolás, illetve nyilvántartás, készpénzforgalom, számlagyûjtési kötelezettség miatt - a vállalkozók különbözõ körei számára nem lesz érdemes bonyolult és nehézkesen kezelhetõ jogi megoldásokkal az adójukat csökkenteni.

Ez egyébként a vállalkozók egy jelentõs részének könnyebbség lesz, hiszen senkinek nem jó az, hogy sokat kell könyvelni, sokat kell izgulni, hogy nyugtalan az éjszakája, hogy jól töltötte-e ki mondjuk a betéti társaságában az adóbevallást.

A mezõgazdasági kistermelõket érinti legnagyobb mértékben a két törvénytervezet változtatása, és a két törvénytervezetben világosan megfogalmazódik, hogy azoknak a kistermelõknek, akiknek 100 ezer forint alatt van az árbevételük, semmiféle adminisztrációs kötelezettségük nem lesz, semmilyen plusz adminisztrációs teher õket nem terheli.

Az egyik legfontosabb változtatás, hogy az úgynevezett kiegészítõ adó - ami a társasági adótörvényben szerepelt - megszûnt. Ha nem lenne ugyanakkor a személyi jövedelem-törvényben (sic!) az eddig osztalékadónak nevezett adónövekedés, akkor ez egy nagyon radikális adócsökkentés lenne - így egy kisebb mértékû adócsökkentésrõl van csupán szó.

Nehéz feladatot oldottak meg az elõkészítõk, hiszen meg kellett szüntetni egy célját nem teljesítõ kiegészítõ adórendszert, ugyanakkor ezeknek az adóterheknek egy részét, ezeknek az adóknak egy részét máshol célzottan be kell szedni. Ezért a társasági adótörvény nem csupán társasági adótörvény, hanem az osztalékadó-törvény nevet is viseli, és azok számára kell majd fizetni, akik nem fejlesztésre, beruházásra fordítják. Az az egyértelmû célja a törvénynek, hogy a beruházások növelésében legyenek a vállalkozók érdekeltté téve, világosan megfogalmazódik, és láthatóan hatásos is lesz.

Számunkra, szabaddemokraták számára nagyon fontos, hogy a kettõs adótábla a személyi jövedelemadó törvényben megszûnik. Mint ahogy már jeleztük a mai vitában, az elmúlt évben benyújtott módosító indítványaink arra irányultak, hogy egy egyszerûbb adó-jóváírási technika kerüljön a törvénybe, örömmel üdvözöljük, hogy az idei adótörvényvitában a tavaly elmondott kritikát nem kell megismételni. 39

Nagy örömünkre szolgál, hogy az adósávok a személyi jövedelemadó törvényben széthúzódtak. '96-ban aki 220 ezer forint és 380 ezer forint közötti éves jövedelmet vallott be, már 35 százalékos kulccsal adózott. '96-ban aki 380 ezer és 550 ezer forint közötti jövedelmet vallott be, már 40 százalékos kulccsal adózott - természetesen ez sávos, ez az adórendszer. 550 ezer forint fölött már 44 százalékkal adózott '96-ban az állampolgár. '97-ben 300 ezer és 500 ezer forint között 31 százalékos lesz az adókulcs, 500 ezer és 700 ezer forint között pedig 35 százalékos.

Tehát azon kívül, hogy az adósávokat a törvénytervezet széthúzza, a melléjük rendelt adókulcsok csökkennek. Ezért még egyszer hangsúlyozom: a személyi jövedelemadók 4-6 százalékkal csökkennek. Ez ugyan 1,5 százalékpontos adóterhelés-csökkenést jelent, de nekünk, állampolgároknak az fontos, hogy az adónk mennyivel csökken, és bizony 4-6 százalék között fog az adófizetési kötelezettségünk csökkenni.

Örömmel üdvözöljük a személyi jövedelemadó törvényt, a személyi jövedelemadó törvényben leírt módosításokat, és külön köszönetet kell mondani azért az új törvényért, amely a társasági adótörvénybõl született.

(12.10)

Nagyon színvonalas munkát végeztek az elõkészítõk, nagy örömünkre szolgálna, hogyha az összes többi törvénytervezettel kapcsolatban ezt mondhatnánk el. Köszönöm a figyelmüket.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage