Bogárdi Zoltán Tartalom Elõzõ Következõ

BOGÁRDI ZOLTÁN (MDF): Köszönöm a szót Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Az elmúlt hetek politikai, gazdasági vitái sajnos nem teremtettek jó légkört adótörvények költségvetési vitájához. Amikor az állampolgár nap mint nap arról hall, hogy ki milyen indokkal, milyen megbízás alapján hány milliót síból ki a köz bukszájából, az önkormányzatok pénzébõl, akkor nem nagyon nagy hajlandóságot mutat az önök, a kormány által elképzelt 530 milliárd szja befizetésére.

Nem iparkodik túlzottan, ugyanis az állampolgár úgy gondolja - sajnos, mondom én -, hogy amit szabad másnak, azt neki is szabad. Ezért ha lehet, egy ilyen vita elõtt tisztába kellene tenni a társadalmat, a politikai életet, és úgy látni hozzá, mert akkor elhiszi az állampolgár azt, amit a kormány ígért, így viszont nem tudom, hogy elhiszi-e.

Nem tudom, mert az elõterjesztésben is hallottuk - kormánypárti képviselõtársaim alátámasztották -, a kormány másfél százalékpontos adócsökkentést tervez az szja-ban az idei esztendõben. Ez a másfél százalék tulajdonképpen biztató kezdet lehetne, ha biztos lenne. De egyáltalán nem látom biztosnak akkor, amikor az elmúlt évek tapasztalatai óvatosságra intenek. Gondoljuk csak végig ...

Ezt az szja tervet a kormány 17 százalékos átlagbér-növekedéssel és 18 százalékos inflációval számolta. Ha emlékeznek rá, egy évvel ezelõtt a kormány beterjesztette az szja-tervezetét, de adótábla nem volt benne. Itt folyt a vita már, amikor még nem volt megegyezés, Ungár Klára képviselõ asszony ezt szóvá is tette, ha jól emlékszem, kormánypárti oldalról is. Ennél egy kicsit most elõbbre vagyunk ugyan, van egy adótáblánk, de nem biztos, hogy így igaz. Tavaly az Érdekegyeztetõ Tanácsban 19 százalékos inflációval jött létre a megállapodás, ez az infláció ma 24 százalék, energiaár-emelés nélkül. Viszont a megegyezés, jelzem, 19 százalékon történt. Jövõre energiaár- emeléssel kezdünk és úgy hallom, hogy nem csak energiaár-emelés lesz jövõre, tehát egyáltalán nincs biztosítva az, hogy 18 százalék marad az infláció. Ha viszont az infláció magasabb lesz, mint 18 százalék, akkor a kormány elõterjesztése úgy rossz, ahogy van. Akarom mondani nem igaz, mert nem tudjuk, hogy milyen rétegek tudják érvényesíteni jövedelmeikben az inflációt. Attól félek, hogy nagy csoportok - elsõsorban az alkalmazotti csoport -, nem fogja tudni érvényesíteni az elõre nem számított inflációt, ebbõl adódóan õk vesztesei lesznek az inflációnak, azaz õk fizetik meg az inflációs adót. De van egy másik problémája is ennek a körnek, ugyanis, akik fizetésbõl - egyik hónapról a másikra - élnek, tehát felélik a jövedelmeiket, nem tudják kivédeni az inflációt. Az õ javaik minden hónapban, pontosabban az õ bevételeik minden hónapban elfogynak, tehát nem tudnak olyan beruházásokat eszközölni, amelyek az inflációt követik.

Ebbõl adódóan nagyon óvatosan kell bánnunk ezzel a másfél százalékkal, mert ilyenformán egyáltalán nem biztos, és nem tudjuk azt, hogy ki nyer ezen. Pedig nagyon nagy szükség volna arra, hogy egy konszenzus legyen. Egy olyan megegyezés legyen kormánypártok és ellenzék között, ami hosszú távra elfogadható. Ami mûködõképessé teheti ezt az egész rendszert, amiben jogalkotó, jogalkalmazó és jogalany is el tud igazodni, mert ha minden évben fölforgatjuk az egész rendszert, akkor nem fog tudni mûködni, mert a szereplõknek meg kell tanulniuk a jogszabályt ahhoz, hogy azt alkalmazni vagy a maguk életében használni tudják.

A kormány pedig erõsen számol azzal, hogy békésen elfogadja az állampolgár ezt az elõterjesztést, ugyanis gyenge csírák, úgymond kedvezõ elõjelek - bár mondom gyengék - vannak a tervezetben, és ezzel próbálja a kormány a nagy békákat lenyeletni az állampolgárral.

Sajnos azt kell mondanom, hogy végiggondolatlan a koncepció és ez meglátszik minden egyes paragrafusán. Mellõzi az egységes elvet, mellõzi a célt. Cél nélkül pedig nagyon nehéz politikát csinálni. Most jön elõ az a tétel - ami már elhangzott ebben a Házban -, hogy nemcsak az a fontos, hogy egy kormány mit csinál, hanem az is, mit akar csinálni, hova akar eljutni. Hát az, hogy ez a kormány hová akar eljutni sajnos, ebbõl a tervezetbõl nem derül ki.

Azt kell mondanom, hogy az elõttünk fekvõ személyi jövedelemadó- törvénytervezet elmulasztott egy lehetõséget arra vonatkozóan, hogy kitapinthatók legyenek ezek a célok és ezt az állampolgár mint hosszú távú célt, el tudja fogadni. Itt elsõsorban a pénz behajtása a cél és ezt nem is titkolja a tervezet. A Magyar Demokrata Fórumnak nemcsak az a fontos, hogy ebben a tervezetben mi van benne, mihez nyúlt hozzá a kormány, hanem legalább annyira fontos az, ami kimaradt belõle. Mik azok, amik kimaradtak ebbõl a tervezetbõl, és kedves képviselõtársaim látni fogják, hogy ezek legalább annyira fontosak.

Vegyük néhány pontját, néhány paragrafusát a törvénytervezetnek részletesen, mert idõ hiányában az egészre nem kerülhet sor, bizonyos részeit képviselõtársaim fogják majd kifejteni.

Vitathatatlan, a törvénytervezet legjelentõsebb része az, amirõl ott legtöbb szó is esett, a mezõgazdasági kistermelés adóztatása, vagy az adóztatás elképzelése, pontosabban - ahogy a kormány fogalmazott -, a mezõgazdasági kistermelõk arra kényszerítése, hogy adóbevallást készítsenek. Nagyon jelentõs körrõl van szó, itt elhangzott: 2,5 millió fõt jelöl meg a kormány, akit érint ez a tervezet, és 1,3 millió az érintett gazdaságok száma. Tehát ennyi õstermelõi igazolvány kiadásával tessék számolni, legalább ennyi adóbevallással az APEH-nél, és tessék végiggondolni - tegnap már a mezõgazdasági bizottság kisebbségi véleményeként elmondtam, hogy ez mit jelent -, hogy fog ezzel megbirkózni a hivatal, azt már nem is kérdezem, hogy mit érez a kistermelõ egy ilyen végiggondolatlan elképzelés láttán.

(10.00)

Az az érvelés pediglen, miszerint a tervezet nem azt célozza meg, hogy a mezõgazdasági kistermelõ adót fizessen, mert végül is kedvezményekben visszakapja azt az adóbefizetési kötelességet (sic!), amit itt a kormány megvillant, hanem elsõsorban az, hogy a kistermelõ adóbevallást készítsen, és ezzel gyakorlatilag számlaadásra kényszerítse a szolgáltatót, a beszállítót, a kereskedõt. Érdekes párhuzam állítható fel ugyanis azzal, hogy a családiház-építésnél a kormány eltörölte az áfa-visszaigénylés lehetõségét, pontosan azt a célt bekkelte ki, amit itt megcéloz. Gondolják csak végig, aki családi házat épít, nincs érdekelve abba hogy számlát kérjen, elsõsorban ezért, meg aztán az árengedményért, amit a forgalmazó ad neki, ha nem kér számlát, ezért nem is kér számlát. Ilyen formán megnyílik az út a gyártól - téglagyártól, cementgyártól - a kereskedõn át az építõig, számla, adófizetés nélkül. Tehát ez egy kicsit, hogy finoman fogalmazzak, sántít.

Ha kedve volna az embernek, akkor mosolyra húzná a száját annak hallatán, amit itt az elõterjesztésben is hallottunk, hogy: de a kormány nem tervezi a saját fogyasztás adóztatást. Ez azt jelenti, hogy nem kell félnünk attól, hogy esetleg valakik ellenõrzik, hogy mennyi barackot evett a gyerek, vagy hány tyúk vagy disznó van, és ilyen formán, ha jól hallom, egyelõre Pelikán elvtársnak se kell félnie, hogy Virág elvtárs látogatást tesz nála, még akkor se, ha annak a bizonyos állatnak meg kell halnia, bár tudjuk az élet most sem habostorta. Tehát ez nem érvrendszer, elnézést kérek a humoros kitérõért. (Bekiabálás a kormánypárti sorokból: Ez humor!) Tisztelt képviselõtársaim, ez valóság volt, ez nem humor, önök legalább annyira emlékezhetnek rá, mint én.

Néhány szót mindenképpen kell mondanom azokról a törvénytervezetbe be nem került lehetõségekrõl, amik a mezõgazdaságot érintenék és érintik is. Ez a bizonyos negyedévi adó, az adóelõleg kérdése. Tegnap már röviden szóltam róla. Sajnálattal állapítom meg, hogy a 49. -ban az adóelõleg kérdéséhez nem nyúlt hozzá a kormány, ugyanis a mezõgazdaság vonatkozásában ez tragikus. Ha ezt a mezõgazdasági kormányzat nem érzi, akkor én rendkívül szomorú vagyok. Örömmel konstatálom, hogy Kis Zoltán egyetért velem.

A másik a földbérbeadás adóztatása. Kérem, a gazdálkodó, aki föld- bérbeadást kénytelen eszközölni, mert távol van a földje és közelebb tud bérelni, be kell hogy tudja, hogy forgassa a vállalkozásába a földbérbeadásból származó jövedelmet, mivel a föld bérletéért õ bérleti díjat fizet. Ezt tessék végiggondolni, módosító indítványokkal megpróbáljuk a helyzetet javítani.

A másik a földvásárlás adókedvezmények visszaállítása. '94-ig mûködött Magyarországon az adóalap 30 százalékáig földvásárlásra fordított összegek adóalapból való leírásának lehetõsége. Higgyék el, ez egy evolutív fejlõdés, egy vállalkozóvá válás folyamatának a segítése, és ezt a kormányzatnak meg kell tennie.

A következõ a 63. , amihez ugyan hozzányúlt a kormány, és az ingatlanértékesítésbõl származó jövedelmek adóztatását a tavalyi 10 százalékról 20 százalékra megemelte, de elfelejtett hozzányúlni ezen jövedelmek lakásépítre fordíthatóságának a megkönnyítéséhez. Tetszenek rá emlékezni: a tavalyi módosítást erõsen kritizáltam emiatt, mondván, hogy helytelen a kormánynak az az elképzelése, miszerint az ingatlanértékesítésbõl származó jövedelmek, ha azt a családtag saját maga lakás építésére kívánja fordítani - a tulajdonos -, adó alá esnek, be kell fizetnie az erre vonatkozó adót, és majd ha megszerezte, megépítette a lakást, akkor visszaigényelheti. Helytelen, ugyanis tudjuk, hogy ezeknek az embereknek ez a pénz rendkívüli módon hiányzik, és a lakásépítés támogatása saját erõbõl, igenis kötelessége a kormánynak. Itt nem olyan elemekrõl van szó, akik az államra várnak, hogy nekik lakást építsenek, hanem olyan személyekrõl, akik maguk akarják a problémát megoldani.

A pénzforgalom mérséklésének elképzelése gyermetegnek tûnik. Kérem, néhány kérdéssel szeretném megvilágítani a helyzetet. Olyan fejlett-e Magyarországon a bankrendszer, hogy ez megoldható? Olyan nagy-e a bizalom a gazdaság szereplõi között, hogy ezt a bizonyos átutalási rendszert meg tudnánk csinálni? És a következõ: ha esetleg valaki nem fizet erre a bizonyos számlára teljesítés után, ki vállalja a felelõsséget?

A kormány elképzelése, miszerint a három gyermeknél többet nevelõknél 1000 forint/gyermek adókedvezményt ad havonta, jó kezdet. Ezzel kapcsolatos véleményünket Kis Gyula képviselõtársam fogja elmondani. Mindenesetre ezt mi kevésnek tartjuk, ugyanis itt is saját maguk által megtermelt pénznek a leírhatóságáról van szó.

Összefoglalva: a Magyar Demokrata Fórum úgy gondolja, hogy igazságos teherviselés, a magasabb termelés jövedelemösztönzése az elsõ két szempont, amit egy adórendszernek figyelembe kell venni, és csak utána következhetnek azok a kényszerlépések, mint amilyenek a kereslet-visszaszorítás, a fogyasztáscsökkentés és az adó mindenáron való behajtásának az elképzelése. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage