Jauernik István Tartalom Elõzõ Következõ

JAUERNIK ISTVÁN, az önkormányzati és rendészeti bizottság elõadója: Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõtársaim! Az önkormányzati és rendészeti bizottság a T/3174. számú, a Magyar Köztársaság l997. évi költségvetésérõl szóló törvényjavaslatot megtárgyalta, azt 17 igen, 4 nem és 2 tartózkodással általános vitára alkalmasnak minõsítette.

Engedjék meg, hogy a tisztelt Ház elõtt ismertessem röviden a bizottsági vitában elhangzottakat. Elõször a javaslat formai, szerkezeti összefüggéseirõl. A bizottságban az a vélemény alakult ki, hogy a javaslat jobb, mint bármelyik megelõzõ év költségvetési javaslata. Az államháztartási törvény elõírásainak döntõen megfelel, nagyon sok információt tartalmaz. Tartalmazza az úgynevezett gördülõ tervezéshez szükséges '98-99. évi elõirányzott számokat is.

Ugyanakkor a tárgyalási menetrend, a kapcsolódó törvények elfogadásának ütemezése, fõleg a társadalombiztosítás költségvetése miatt még további változásokra van szükség.

Indokolt, hogy a tisztelt Ház, a képviselõk egész évben a különbözõ törvények egymásra gyakorolt hatásait mérlegelve tudják elfogadni az éves költségvetési törvényt.

Továbbiakban a bizottság hatáskörébe tartozó néhány kérdéskört szeretnék megemlíteni. Elõször a rendõrségrõl. A bizottság megelégedéssel fogadta, hogy a rendõrség '97. évi költségvetését kiemelten kezeli a benyújtott javaslat. A rendõrség az átlagosnál nagyobb mértékû támogatást kap '97. évben. Természetesen ez a nagyobb támogatás még mindig nem nyújt fedezetet az egyébként jogos igények kielégítésére.

Néhány örvendetes változásra számíthatunk 1997-ben. Jelentõsen fogja javítani a munka feltételeit, a munka körülményeket Budapesten a Teve utcai objektum átadása, amely - reméljük - érzékelhetõ lesz a közbiztonság területén is.

Kedvezõ változás az is, hogy a megyei fõkapitányságok költségvetésénél normatív szemlélet kerül alkalmazásra, kiegyenlítõdnek, a feladathoz jobban igazodnak a megyei fõkapitányságok költségvetési számai.

Ugyancsak kedvezõ változás lesz az, hogy év közben az eddig jelentõs betöltetlen rendõri álláshelyek száma csökkenni fog, jelentõs rendõrállomány kerül szolgálatba '97-ben. Gondot okoz a rendõrség területén, hogy a több év óta felhalmozott adósságállomány, ami mára meghaladta a 2 milliárd forintot, egyszer s mindenkorra nem rendezhetõ 1997-ben, ehhez egy hosszabb idõszak szükséges.

A tûzoltósággal kapcsolatban két kérdéskört szeretnék megemlíteni, az egyik a mûszaki fejlesztés dolga. Másfél milliárd forintot tartalmaz a költségvetési javaslat, az elmúlt hosszú évek alatt ilyen jelentõs összeg nem került mûszaki fejlesztésre, megtervezésre. Bízom benne, hogy ez nemcsak szinten tartást eredményez, hanem egy felzárkózást, egy elmaradás felszámolását is biztosítja.

(11.30)

A másik kérdéskör az önkormányzati tûzoltóságok támogatása. Itt egy jelentõs elõrelépésre számíthatunk, mint ahogy a tûzvédelmi törvényben is megfogalmaztuk, normatív módon kerülnek támogatásra a különféle önkormányzatok, nem pedig az eddig alkalmazott bázisszemlélet szerint. A polgárvédelem területén szintén észrevehetõ, érzékelhetõ változásra számíthatunk. Itt is 500 millió forintos támogatásnövekedés van az elõzõ évhez képest, ez sem fedezi teljes egészében a lemaradás felszámolásához szükséges összeget, de érzékelhetõ lesz a '97. évi elmozdulás.

Tisztelt Ház! Képviselõtársaim! A továbbiakban az önkormányzati finanszírozásról néhány szót. A kiadási oldalon a költségvetés kiadásai között ez az egyik legnagyobb tétel, majdnem 500 milliárd forintos. Az önkormányzati rendszer bevezetése óta nagy vita zajlott minden évben a személyi jövedelemadó átengedett mértékérõl, a helyben maradó részrõl.

A bizottságban az a vélemény alakult ki, hogy a '97. évre megtervezett 22 százalékos helyben maradó rész és a jelentõsen megemelt szja-kiegészítés jól szolgálja az önkormányzatok érdekeit, biztosítja azt a kettõs célt, amelyet mindig meg szoktunk fogalmazni.

Egyrészt a jelentõs szja-bevétellel rendelkezõ önkormányzatoknak a fejlõdését nem fogja olyan mértékben vissza, hogy ez hátrányos lenne, tehát többletforrást ad azon önkormányzatokhoz is, ahol az szja helyben maradó része növekszik dinamikusan, ugyanakkor nem engedi meg azt, hogy azon önkormányzatok leszakadjanak, mûködésképtelenné váljanak, ahol az szja-ból nagyon kevés bevétele van az önkormányzatoknak. Ezt az szja-kiegészítés jelentõs megemelt mértéke biztosítani fogja.

Normatívákról, kettõ normatívát emelnék ki. Az oktatási normatíva. Nagyon jelentõs emelésére kerül sor az oktatási normatíváknak, de hozzá kell tenni, hogy ez a normatíva most tartalmazza a béremelést is. Ha így nézzük, akkor már nem olyan nagyon nagy mértékû ez a normatívaemelés, s ezt fontos hangsúlyozni - miniszter úr expozéjában is kitért erre -, tehát nem szabad, hogy bárkit is megtévesszen ez a szám.

A másik a szociális normatíva. Itt több kérdés fogalmazódott meg a bizottsági ülésen, ezekre a kérdésekre a bizottsági ülésen nem tudtunk választ adni, tehát a költségvetés tárgyalása során ezeket a kérdéseket tovább kell vizsgálni, és keresni kell a megoldást. Az egyik ilyen kérdéskör a háztartási tüzelõolaj szociális normatívába való beépítése szükségessége, mértéke és a figyelembevétel módja. A másik pedig, ami ennél sokkal nagyobb kérdés, az egészségügyi hozzájárulás bevezetésébõl adódó önkormányzati többletterheknek a finanszírozása, ennek a mértéke. Ez, ugye, a parlament elõtt van, a törvény meghozatala, tehát ez még eléggé bizonytalan, ezt tovább kell vizsgálni, és erre vissza kell majd térnünk.

A központosító támogatások közül két dolgot szeretnék kiemelni, amely nagyon pozitívan érinti az önkormányzatokat. Az egyik a cél- és címzett támogatások jelentõsen megnövelt összege, ez biztosítja azt, hogy a költségvetés általános szempontjainak megfelelõen a beruházásokra nagyobb összeg kerüljön fordításra, ez az önkormányzati szférában is meg tud valósulni. Reméljük, hogy nagyon sok megkezdett beruházást be tudnak fejezni az önkormányzatok '97. évben.

A másik, az önhibáján kívül mûködésképtelenné vált önkormányzatok támogatása, amely hivatott azt biztosítani, hogy minden önkormányzat, amely önhibáján kívül kerül nehéz helyzetbe, ez a mûködését tudja folytatni tovább, és a kötelezõ feladatait el tudja végezni.

Tisztelt Ház! Az ellenzéki képviselõk a bizottsági vita során az önkormányzati gazdálkodás bizonytalanságát emelték ki, kifogásolták a kiszámíthatóság és a tervezhetõség hiányát. Egyetértés volt viszont abban, hogy az önkormányzatok 13 százalékos támogatásnövekedése kevés.

Kevés, mert ha a jövõ évi inflációt, az energiaár-emelést és a többletfeladatokat nézzük, akkor a 13 százalékos mérték nem fedezi a többletkiadásokat. Természetes, a költségvetési törvény nem is mond ilyet, nem is célozza meg, hogy teljes egészében lefedezze a többletkiadásokat, viszont az önkormányzatok közötti pénzügyi- gazdasági különbségek, és ezt nagyon fontos megemlíteni, hogy az önkormányzatoknak juttatott vagyonátadás, ami '96-'97. évben tovább fokozódik, tovább növeli ezeket a különbségeket, emiatt az önkormányzatok egy része olyan helyzetbe kerül, hogy csak a kötelezõ feladatait képes elvégezni.

Az önkormányzatok egy részénél nincs olyan feladat, amit már el lehet hagyni, amit le lehet adni. Éppen ezért a bizottság általános véleménye az, hogy keresni kell továbbra is a többletforrások bevonását, természetesen úgy, hogy a költségvetés egyensúlya ne boruljon fel, a költségvetés egyensúlyának megtartása mellett keressük azokat a lehetõségeket, amelyek az önkormányzatok pozícióját a vita során még javíthatják, és az elfogadásnál '97. évben jobbá teszik. Köszönöm szépen. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage