Samu János Tartalom Elõzõ Következõ

DR. SAMU JÁNOS, a honvédelmi bizottság elõadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A honvédelmi bizottság múlt heti ülésén - szerdán délután - megtárgyalta a jövõ évi költségvetési elõirányzatot, és annak 13., Honvédelmi Minisztérium fejezete tételeinek szentelte nyilván legfõbb figyelmét.

Egyetértve és elfogadva az írásos elõterjesztést, illetve a pénzügyminiszter úr expozéjában elhangzott azon megfogalmazást, amikor is arról szólnak, hogy a '97. évi költségvetés irányelveinek megfogalmazásakor az ország elõtt álló stratégiai célként a fenntartható és tartós növekedést jelöli meg, melynek alapfeltétele a stabilizációs politika következetes folytatása. Az irányelvek a növekedés legnagyobb gátjaként a túlméretezett állami szerepvállalást nevezi meg, ugyanakkor kívánatosnak tartja a megmaradó állami feladatok tartósan finanszírozható szinten tartását.

Ennek az utóbbi gondolatnak a reményében a honvédelmi tárca az 1997. évi eredeti javaslatában éppen a tartós finanszírozhatóságot figyelembe véve, azt megcélozva, 100,1 milliárd forintos kiadási elõirányzattal számol, amely a tényleges szükségleteket sem elégítené ki egyébként.

A kormány - áttekintve a honvédelem '96. évi kialakult helyzetét - értékelte a honvédelmi feladatok finanszírozhatóságában jelentkezõ feszültségeket, a mûködõképesség fenntartása érdekében úgy határozott, a '96. évi mûködési költségvetés támogatásának reálértékét terjeszti elõ 1997. évre. Ennek értelmében a költségvetési javaslat 96,8 milliárd forint kiadási elõirányzatot tartalmaz, melyen belül a támogatás, beruházások nélkül mindössze 82,6 milliárd forint.

A bizottságunk legfontosabb tervezési alapállásként a következõt határozta meg. A kiadások megtervezésének legfontosabb követelménye a haderõ-átalakítás folyamatának felgyorsítása az eredetileg elképzelt ütemhez képest. Az átalakítás 1995-ben jóváhagyott hosszú távú programja és középtávú terve azonban azon a feltételezésen alapult, hogy az átalakítás prognosztizált költségvetési forrásai tartósan a védelem rendelkezésére fognak állni. A védelem költségvetése megõrizheti az 1994. évi szinten tartott reálértéket.

Az átalakításnak ez a feltétele - tapasztalataink szerint - az elmúlt idõszakban nem volt teljesíthetõ, és a tapasztalataink azt igazolják, hogy végrehajtott létszámcsökkentésekkel sem biztosítható a zavarmentes mûködés valamennyi feltétele. A valós szükségletek és a rendelkezésre álló források közötti egyensúly megteremtése szükségessé teszi a középtávú átalakítási elképzelések lehetõségeinek felülvizsgálatát, a kialakult helyzethez, az átalakítás eddigi tapasztalataihoz igazodó közelítését, az átalakításra vonatkozó állami és országgyûlési döntések módosítását. Itt gondolnék a 88/1995-ös országgyûlési határozat sürgõs felülvizsgálatára.

A '97. évi tervezés feltételeinek jobbítása érdekében javasoljuk áttekinteni a létszámgazdálkodást, és mint ahogy az egyik ellenzéki képviselõtársam megjegyezte a bizottsági ülésen, nagyon fontosnak tartjuk, hogy egy gyors, határozott döntéssel a létszámcsökkentést hajtsuk végre 1997. évben, mert egyébként kialakul a kontraszelekció a létszám tekintetében, illetve bizonytalanságban tartjuk az állományt.

Ennek érdekében már '97. év végére javasoljuk, hogy a '98 végére tervezettnél is alacsonyabb létszámmal tervezzen a tárca, nevezetesen a '96. évi 74 ezer fõt mintegy 10 ezer fõvel, 64 ezer fõre csökkentse.

A személyi kiadások 17 százalékos emelkedése - véleményünk szerint - a személyi állományt illetõen csak az új illetményrendszer életbe léptetésével valósítható meg. A dologi kiadások '97. évre pedig mindössze az alulfinanszírozott '96. évi szint elérésére elegendõk csupán.

A kormányzati beruházásokra eredetileg 12-13 milliárd volt elõirányozva, míg a végsõ elõirányzat mindössze 4 milliárd forintot tartalmaz, amely a már megkezdett építési beruházások folytatását teszi csupán lehetõvé, újak megkezdését, indítását már nem.

Ehhez hasonlóan a kutatás-fejlesztésre fordítható források is erõsen lecsökkennek. A haditechnikai eszközök jellemzõen magas átlagos életkora, a korábbi idõszakban elmaradt magasabb szintû megelõzõ javítások különösen indokolttá teszik a felújítások elõirányzatának növelését, noha megállapítható a költségvetési tervezetbõl, hogy a szükségesnél most is jóval alacsonyabb a felújítási elõirányzat összességében.

A haditechnikai korszerûsítést a fejezet '97. évben költségvetési forrásokból gyakorlatilag nem tudja végrehajtani, az intézményi felhalmozási kiadások elõirányzatai csak a nélkülözhetetlen cserék végrehajtására nyújtanak fedezetet. Az anyagi-technikai eszközpark frissítésére javasoljuk az átfogó eszközrendszereket is érintõ korszerûsítést, ugyanígy a fejezet költségvetésen kívüli forrásokból halasztott fizetési konstrukciók igénybevételével való megoldását.

Kívánatosnak tartjuk azt az alapvetõ célkitûzést, hogy a felgyorsított ütemû haderõ-átalakítás ugyan valósuljon meg, de ennek végrehajtása mellett a katonai szervezetek mûködõképessége, azok hadrafoghatósága mindenképpen megõrzésre kerüljön. Maradjon meg a megmaradó személyi állomány élet- és munkakörülményei javítására tett valamennyi célkitûzés, ugyanakkor õrizzük meg a személyi jövedelmek legalább 1996. évi reálszínvonalát.

(12.00)

A honvédelmi bizottság tisztában van azzal, hogy a haderõ- átalakítás folyamatának modernizációs feladata hosszabb távon kerülhet megvalósításra. Rövid távon csak a csökkentési célkitûzések realizálására van lehetõség.

Ezért az a véleményünk, hogy az euro-atlanti csatlakozás feltételeit nemcsak a szervezeti rendszer, de a költségvetés kompatíbilitásával is meg kell alapozni. Át kell tekinteni egyes feladatok civil szférába való átterelésének lehetõségét, számba kell venni, hogy hol és milyen mértékben lehet megosztani a katasztrófaelhárítás költségeit az oltalmazottakkal, további egyeztetéseket kell folytatni a gazdasági tárcákkal a feleslegessé váló, de a nemzetgazdaság más területein még hasznosítható anyagi, technikai eszközök átadásáról.

A teljes modernizáció megkezdése feltételeinek kialakítása, összhangban az Országgyûlés határozataival, elkerülhetetlen. Itt szeretném megjegyezni, hogy mindeddig a '97. évi költségvetés végrehajtásának egy nagyon fontos, alapvetõ feltétele nem hangzott el, nem fogalmazódott meg, mert ennek teljesítéséhez egy nagyon fontos dologra szükség van, ez pedig a béke.

A magyar honvédelem tevékenységét mindenképpen nyíltan, ellenõrzött módon kívánja folytatni az 1997-es esztendõben és az azt követõ években is. Éppen ezért úgy gondolom, hogy a civil kontrollnak nagyon nagy jelentõsége lesz a költségvetési feladatok végrehajtásánál.

Szeretném elmondani, hogy ma reggel, a kora reggeli órákban fogadtuk az európai egyesített fegyveres erõk fõparancsnokát, és szeretném idézni az õ gondolatát, amikor azt mondta, hogy a társadalomnak óriási feladata és szerepvállalása kell hogy legyen a honvédelem korszerû mûködtetésében, és itt újra kell értelmeznünk a civil kontrollt, ahol nem azzal kell csak számolni, hogy kontrollálni, beleszólni, tehát beleszólási lehetõségük van, hanem ezen feladatok teljesítéséhez egyértelmûen a felelõsségvállalást is a társadalomnak fel kell mutatni.

A bizottság mindezek alapján a tervezetet általános vitára alkalmasnak tartja, és tartalmában, valamint a kiadási fõösszeg nagyságára való tekintettel annak általános vitára bocsátását támogatja. A bizottság 10 igen szavazattal és 2 nem szavazattal szavazott az általános vitára való bocsáthatóságról. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage