Szabó Iván Tartalom Elõzõ Következõ

DR. SZABÓ IVÁN (MDNP): Tisztelt Elnök Úr! Kedves Képviselõtársaim! Szabad-e adót fizetni a császárnak? Ezzel a kérdéssel akarták tõrbe csalni Jézust a farizeusok úgy 2000 évvel ezelõtt. Mire õ megkérdezte: Kinek a képmása van az adópénzen? A császáré - felelték. Erre Jézus azt mondta: Adjátok meg a császárnak, ami a császáré, és Istennek, ami az Istené! Mondta ezt annak ellenére, hogy nem volt a római császár köztisztviselõje.

A Magyar Demokrata Néppárt képviselõcsoportja nevében kénytelen vagyok megállapítani, hogy ma a Magyar Köztársaság egyes köztisztviselõi nem ennyire lojálisak saját államukhoz. Történt ugyanis, hogy 1994 októberében az akkor még új Horn-kormány a parlament elé hozta a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló törvény módosítását, melyben az úgynevezett ígérvényrendszer megszüntetését tûzte célul. A vitában akkor Kónya Imre képviselõtársam többek között a következõket mondta:

"Az ígérvényi rendszer eltörlése a céltámogatási törvény által megteremtett objektivitás és kiszámíthatóság lehetõségét nagyban csökkenti, hiszen a döntéshozó szubjektív megítélésétõl függ, hogy hasonló helyzetben lévõ önkormányzatok között kit részesít elõnyben. A korrupciónak, a protekciónak tág teret biztosít minden olyan rendszer, mely a szubjektív elemet beleviszi a döntéshozatalba."

Tisztelt Képviselõtársaim! A profécia beteljesülni látszik. 1995. május 2-án megkezdi mûködését az OTP Consulting Részvénytársaság, amely az itt felmutatott megbízási szerzõdés (Dr. Szabó Iván felmutatja a szerzõdést.) keretében vállalja a tanácsadást kommunális önkormányzati beruházások áfa-elkerülése ügyében, és ehhez az ehhez szükséges BM-, PM- és APEH-szakvélemények beszerzését.

Eddig minden "oké". Ahol joghézag van, ott joghézag van - mondaná ma Illyés Gyula. És élelmes gazdasági társaság miért ne szakosodhatnék a joghézagok adta lehetõségek kihasználására? A dolognak azonban van egy szépséghibája. Az OTP Consulting Részvénytársaság cégjegyzésre is jogosult igazgatósági tagjai között találjuk a Pénzügyminisztérium mindenkori önkormányzati és területfejlesztési fõosztályvezetõjét és a Belügyminisztériumnak azt az önkormányzati gazdasági fõosztályvezetõjét, akitõl alapvetõen függ, ki kaphat címzett és céltámogatást. A korrupciós lehetõség be van kódolva a rendszerbe. Tocsik Márta 804 milliója a szegény asszony 2 fillérje ahhoz képest, ami elvben itt kifolyhat az államkasszából.

Az 1992. évi XXIII. törvényben a 21. § (5) bekezdés a) pontja szerint a köztisztviselõ nem folytathat olyan tevékenységet, amely pártatlan, befolyástól mentes tevékenységét veszélyeztetné. Ha van összeférhetetlenség a világon, akkor ez a vázolt eset az. És kérdezem: miféle közigazgatás az, ahol minisztériumi fõosztályvezetõk olyan gazdasági társaságban érdekeltek, mely az államnak megfizetendõ adó elkerülésére ad jó pénzért, itt, ebben a konkrét esetben 12 százalékos sikerdíjért jó tanácsokat?

A Néppárt nevében tisztelettel kérdezem a pénzügyminiszter és a belügyminiszter urakat három kérdésben állásfoglalásra. Mit kívánnak tenni az adott konkrét esetben? És mit a kiskaput nyitó támogatási rendszer megváltoztatására? S harmadszor: a költségvetési támogatásból megvalósuló beruházásoknál nem lenne-e jobb intézményesen az áfamentességet deklarálni? Köszönöm figyelmüket. (Taps a jobb oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage