Demeter Ervin Tartalom Elõzõ Következõ

DEMETER ERVIN (MDF): Köszönöm szépen. Tehát ez említett számú javaslatok szolgálják ennek a célnak az elérését. Szeretném jelezni, hogy az ajánlásból hiányzik valamilyen adminisztratív hiba folytán az eredeti személyi jövedelemadó-javaslat 40. §-ának az (5) bekezdésére irányuló módosító javaslatunk, ami eleme gyakorlatilag a javaslatcsomagnak - a 40. § (5) bekezdésének a módosítására. Utána majd még fogunk konzultálni, hogy ezt kijavítsuk.

A Magyar Demokrata Fórum 1996. október 5-én egy szokatlan eszközhöz nyúlt, amikor tüntetett a Kossuth téren a kormány politikája ellen, és akkor 10 pontban megfogalmazta azokat a lehetõségeket, ami alapján úgy ítéljük meg, hogy lépni lehet már az 1997. évi költségvetés elfogadásakor. Ennek a 10 pontos javaslatcsomagnak az egyik legfontosabb eleme a gyermekek után járó adókedvezmények köre. A statisztikai adatok szerint ma a gyermekeknek 45 százaléka él olyan családban, ahol az egy fõre jutó jövedelem a létminimum alatt van. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy közel a fele a gyermekeknek létminimum alatt él, és ez növekvõ tendenciát mutat.

Ha figyelembe vesszük azt, hogy ez önmagában is egy elszomorító tény, és mindenféleképpen cselekvést ösztönöz, hozzá kell tennünk még azt, hogy az élet természetes rendjébõl adódóan elsõdlegesen a gyermekkori élmények, lehetõségek határozzák meg a késõbbi sorsát, mind a tanulási lehetõségeit, mind pedig a kulturális lehetõségeit egy gyermeknek. Egész életére meghatározóak, és tulajdonképpen döntõ befolyással vannak arra, hogy az életben, a társadalomban melyik részén és milyen módon tud elhelyezkedni. Tehát ha úgy tetszik, a jövõépítés szempontjából, az ország jövõépítésének a szempontjából elengedhetetlen a gyermekek helyzetének javítása. És ez egy olyan lépés, ahol nem több éves türelmet kell kérni a társadalomtól, mert annak egyre kisebb a hitele, hanem most azonnal lehet lépni és cselekedni.

A gyermekek után járó adókedvezmény intézménye nem új fogalom. Ez létezett már a magyar adórendszerben. Ezt 1995-ben a Horn-kormány szüntette meg. Úgy látszik, hogy azért valamilyen formában beismerte ennek a döntésének a helytelenségét, és felismerte ezt a hibát, és az ez évi személyi jövedelemadó-javaslat már három gyermek esetén, tehát háromgyerekes, illetve azoknál nagyobb családok esetén lehetõvé teszi, ha szerényebb mértékben is, mint a mi javaslatunk, a gyermekek után járó adókedvezmény igénybevételét.

A mi javaslatunk a gyermekkedvezménynek mind a kedvezményezettek körét, mind pedig az igénybe vehetõ kedvezmény nagyságát meg kívánja változtatni, növelni kívánja. Gyermekenként 36 ezer forintos éves adókedvezményt javasolunk biztosítani.

Az adókedvezményrõl sokszor azt mondják, hogy ez egy szociálpolitikai lépés, és tulajdonképpen nem elsõdlegesen a személyi jövedelemadóban van a helye. Ezeknek az érveknek szeretnék elébe menni azzal, hogy jelezni kívánnám, hogy ez nem egy szociálpolitikai lépés. Ez nem odaad személyi jövedelemadót, hanem a helyben, a családoknál képzõdött jövedelemadónak egy részét nem vonja el, figyelembe veszi, hogy, ha úgy tetszik, a gyermeknevelésnek elismert költségei vannak, az ország, a társadalom jövõje szempontjából költségei vannak, és ez a szemlélet mindenféleképpen összeegyeztethetõ és konform az adótörvényekkel. Tehát semmi esetre sem tekinthetõ szociálpolitikai támogatásnak, hanem azt jelenti, hogy a családoknál, ahol képzõdik ilyen jövedelem, a jövedelemadónak egy részét a gyermekek nevelésére otthagyja az állam, tehát nem veszi el - nem adja, hanem nem veszi el.

Nem csekély a költségvetési kihatása ennek a javaslatnak, mi ezzel tisztában vagyunk, és a mi számításaink szerint 52,5 milliárd forinttal kevesebb személyi jövedelemadó-bevételt eredményez. Azonban hogyha a teljes költségvetéshez hasonlítjuk ezt, ez hozzávetõlegesen 2 ezreléke a költségvetésnek, és mindenféleképpen, hogyha makrogazdasági szinten nézzük, már más az optikája ezeknek a számoknak.

Szeretném megjegyezni, hogy a költségvetési vitában készítünk módosító javaslatot, ahol ennek a forrását is megjelöljük. Tehát a Magyar Demokrata Fórum nem a költségvetési hiány növelésével kívánja ezt a javaslatot megvalósítani, hanem teszünk konkrét javaslatot arra, hogy ezt milyen forrásból lehet elérni - ennek a költségvetési vitában lesz a helye.

(18.10)

Részleteiben tekintve a javaslatot, a súlyosan fogyatékos személyeknél jelenleg a javaslat 1200 forintos havi adókedvezményt biztosít, ezt javasoljuk 3000 forintra felemelni egységesen a gyermekenként, tehát az egészséges gyermekenként járó kedvezménnyel is. Annyiban történik a módosítás még, hogy nem három vagy több gyerek esetén, hanem minden gyermek után, ezért az eredeti javaslatnak a c) pontja is, ami az 1000 forintot bizonyos esetekben duplázná, értelmét veszti. Szükséges meghatározni, ugye, a gyermek fogalmát is, hisz a javaslat a családi pótlékra jogosultság fogalmával dolgozik, ez pedig három gyermek fölött jelentkezik, ezért mi a családi pótlékról szóló törvény Bokros-csomag elõtti változatát és annak fogalmi rendszerét használtuk, amikor ezeknek a gyermekeknek - akiket kedvezményben kívánunk részesíteni - a körét úgy határozzuk meg életkor szerint: elsõdlegesen 16 évesnél fiatalabb, vagy pedig a 16 és 20 éves közöttinél olyanok, akik alap- vagy középfokú intézmények nappali tagozatán tanulnak, illetve a dolgozók általános iskolájában vagy középiskolában tanulnak.

Hasonlóképpen, talán szándékát tekintve ugyanaz a megoldási technika, mint a kormány elõterjesztésében is, hogy abban az esetben, hogyha az egyik szülõnek a jövedelme, illetve a jövedelemadója kisebb, mint az igénybe vehetõ gyermekkedvezmények köre, akkor ez kiterjeszthetõ a másik szülõre is. Erre irányul az a javaslat, amit említettem, hogy nem találtam az ajánlásban.

Összességében, tisztelt képviselõtársaim, azt javasoljuk, hogy tekintettel arra, hogy a gyermekek rendkívül nehéz helyzetben vannak, éljünk azzal a lehetõséggel, hogy azoknál a családoknál, ahol képzõdik adó, ennek egy jelentõs részét ne vonja el a költségvetés, és biztosítsa azt, hogy éves szinten gyermekenként 36 ezer forint adókedvezményben részesülhessenek ezek a családok. Köszönöm a figyelmüket.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage