Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! Köszönöm a kérdését, mert egy fontos dologra irányította rá a figyelmet, hiszen a MÁV felújítási és karbantartási munkáinak ön által is említett több évtizedes elmaradás sajnos, napjainkban már mintegy 300 milliárd forintra tehetõ. Sajnos, emiatt jelenleg a teljes vonalhálózat 36 százalékán kell az úgynevezett lassító jeleket, sebességkorlátozást alkalmazni. Ezért a MÁV-val közösen kidolgoztuk a pályarehabilitációs programot, melynek elsõ szakaszában a törzsvonalak felújítását készítjük elõ. E tervekben elsõ helyen szerepel a képviselõ úr által említett, Budapest-Nagykáta-Újszász-Szolnok vasútvonal korszerûsítése, a sebességkorlátozások feloldása.

Célkitûzésünk az, hogy az átépítés eredményeként ezen a vonalon - de jó lenne - 120 km/óra sebességgel közlekedhessenek a vonatok. E beruházás tervezett költsége több mint 10 milliárd forint, amelynek fedezetét a hitelintézetek és az Európai Unió által támasztott feltételek teljesítése esetén, jelentõs külföldi hitellel és Phare- támogatással kívánjuk elõteremteni. Ezek a feltételek nem egyszerûek. Éppen most a napokban jártak nálam az Unió, Világbank és az EBRD képviselõi. Hát ezeket a pénzügyminiszter úrral együttesen most nézzük át, hogy mit tudunk belõle teljesíteni. Reméljük, hogy tudunk.

Amennyiben a tárgyalások eredményesen zárulnak, a vonalkorszerûsítési munkák már 1997-98-ban megkezdõdhetnek. Addig is a MÁV-val több intézkedést tervezünk ennek érdekében, a zsúfoltság csökkentése érdekében. Ez év szeptemberétõl két pár vonattal több közlekedik naponta, és a munkába járók érdekében, csúcsidõben 3-4 vonatpár menetideje mérséklõdött. Jelenleg Nagykátáig az elõvárosi forgalomban napi 25-30 vonatpár teszi lehetõvé, hogy a bejárók mintegy 1 óra alatt érjék el a fõvárost.

Ami a 31-est illeti, 1994. óta folyamatosan végezzük a korszerûsítést. Ezen túlmenõen távlati fejlesztési terveinkben szerepel egy új nyomvonalú, 4-es fõút megépítése, amely nagymértékben tehermentesíti majd a 4-es és a 31-est. Ez egyelõre távlati tervként szerepel. Köszönöm a kérdését. (Taps a kormányzó pártok soraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage