Farkas Imre Tartalom Elõzõ Következõ

FARKAS IMRE (MSZP): Kedves Képviselõtársaim! Az elõbbi gondolatot csak vidám felvezetésnek szántam. A mostani hozzászólásom - úgy érzem - sokkal inkább átfogó és a koncepciót alapvetõen érinti.

Göndör István képviselõtársammal, az ajánlás 16. pontjának a keretében, javaslatot nyújtottunk be, amelynek az a lényege, hogy az egészségbiztosítási járulékot 3,5 százalék helyett 4 százalékban állapítsuk meg. Ez a javaslat önmagában nehezen értelmezhetõ. Mi úgy tekintjük, hogy rendkívül szorosan összefügg azzal a kezdeményezésünkkel, amely a 4500 forintos egészségügyi hozzájárulást 3300 forintban javasolja megállapítani, változatlanul, a tervezethez képest is, és azt megtartva, 13 százalékos kulcs mellett.

A javaslatnak ezt a részét majd a másik törvény vitájában kívánom megindokolni. Csak arra utalnék, hogy véleményem szerint csínján kell bánni a mostani tb-járulék százalékos kulcsainak csökkentésével. Mert ha ezt egy fix összegû elvonással akarjuk pótolni, akkor akaratlanul is, az alacsonyabb jövedelmûek körében növekszik az elvonás. Azzal pedig nem lehet mit kezdeni, hogy 3,5 százalékkal vagy 2,5 százalékkal csökken a tb-elvonás százaléka, ha közben tudjuk, késõbb pedig majd érezni is lehet a terhek növekedését.

Aki ugyanis a fix összegû minimális hozzájárulást ugyancsak kifejezi százalékos formában, rájöhet, nem csökkentek a terhek, hanem bizonyos tartományokban inkább növekedtek, mégpedig a jelenlegi 42,5 százalékkal szemben akár 45-47 százalékra is.

(15.30)

A magasabb jövedelemtartományban - természetesen - valós lesz a járulékcsökkenés, csak nem tudom, ez-e a cél, amikor pótlólagos beszedésre van szükség. Sajnálom, hogy ezt a javaslatunkat sem az elõterjesztõ sem a bizottságok nem támogatták, pedig - úgy érzem -, hogy ez a fél százalékos csökkenés - összekapcsolva a 3300 forintos egészségügyi hozzájárulással - segítette volna ennek a 4500 forintra épülõ megoldásnak a korrigálását.

Ezért én úgy tekintem, hogy mi adtunk be ezzel kapcsolatban olyan javaslatot, ami talán egy értelmes kompromisszumot jelenthetett volna. Ma ennek már nincs jelentõsége különösebben, mert az ajánlás 14. pontjában azt olvashattuk, hogy a kormány és a bizottságok a tervezettõl eltérõen most, a korábbi egészségbiztosítási járulék irányába térnek vissza; vagyis megszüntetik a százalékos formájú hozzájárulást, tehát megszüntetik ezt a százalékos formájú hozzájárulást. És csökkentik ugyanakkor a járuléknak a korábbi mértékét.

Én a magam részérõl - különösebb ismeretek hiányában - nem zárom ki ennek a helyességét, és hogy ennek mi minden oka lehetett, de meg kell hogy mondjam, hogy ennek a mértékét vitatom. A 42,5 százalékkal szemben így 39 százalékra csökkenne az elvonásnak a mértéke. Ez önmagában nem baj, csakhogy ezt - ha többletbeszedésre is gondolunk - az alsó tartományokban kívánja a javaslat beszedni.

Mit jelent ez? Azt jelenti, hogy ha figyelembe vesszük az ezzel összekapcsolható 1800 forintos egyösszegû hozzájárulást, akkor már az 51 ezer forint fölé emeli azt a határt, ameddig mindenki többet fog fizetni tb- járulékot. Ez azt is jelenti, hogy 42,5 százaléknál többet. Ennek korrigálására most is beadtunk egy kapcsolódó módosító javaslatot, amelynek az a lényege, hogy változtatni szeretnénk, csökkenteni szeretnénk az 1800 forintos hozzájárulást, de hogy ezt megtehessük különösebb kiesés nélkül, ezért arra tettünk javaslatot, hogy a 15 százalék helyett 1 százalékkal emeljük meg az egészségbiztosítási járulékot, és ez fedezetet biztosíthat majd több más pozitív hatása mellett az 1800 forintos hozzájárulás csökkentésére. Köszönöm szépen.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage