Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Kedves Képviselõ Úr! Városaink környezeti terhelésének mérséklésénél és az elkerülõ utak mielõbbi megépítésénél sürgetõbb, vagy ennél sürgetõbb feladatot nemigen tudnék mondani. Számos ilyen megkeresés érkezik hozzánk. Az ily módon felmerült beruházási igények ma megközelítik a 200 milliárd forintot, ezért megvalósításukra valóban csak fokozatosan és hosszabb idõ alatt kerülhet sor.

A nagy tranzitforgalmat lebonyolító, városokat átszelõ 4. számú fõút korszerûsítése és a környezõ településeket elkerülõ utak megépítése valóban több éve szerepel fejlesztési terveink között, és ennek részét képezi a 4. számú fõút összekötõ szakaszának kiépítése az M5-öshöz, valamint a Szolnok-Törökszentmiklós között négy forgalmi sávra bõvítése, valamint az érintett városokat elkerülõ utak építése. Terveink közül 1995-96-ra megvalósult a szolnoki elkerülõ út; a 4. számú fõút és az M5-ös autópálya összeköttetése, mellyel tehermentesítettük a fõút Budapest-Pilis közötti szakaszát; megépült a Szolnok és Szajol közötti szakasz négy forgalmi sávra bõvítése. A Törökszentmiklóst elkerülõ utat a Szajol-Törökszentmiklós közötti szakasz négy forgalmi sávra szélesítése után tudjuk megvalósítani.

A beruházás elõkészítéséhez szükséges intézkedéseket megtettük. A megvalósításhoz építési engedéllyel rendelkezünk. Sajnos, az Útalap forrásainak szûkössége miatt, amirõl már több alkalommal is szóltam itt e Házban is, rákényszerültünk a mai áron mintegy kétmilliárd forintos beruházás átütemezésére. Nem kell azt hiszem, elmondani, hogy az Útalap nagyobbik törlesztése 1996-97-ben hiteltörlesztésre van igénybe véve az elõzetesen felvett, évek alatt, hosszú évek alatt, mintegy négy év alatt, de különösen '92-'94 között felvett hitelekre. A megmaradó nagyobbik hányadát pedig kénytelenek vagyunk az útfenntartási célokra lekötni, mert hihetetlen mértékû útfenntartási, karbantartási kötelezettségeink vannak.

A beruházási versenytárgyalásra a korábban megjelölt 1997. október 31-i határidõre az elkerülõ szakasz valamennyi elõkészítõ tevékenysége befejezõdik. Számos ilyen van még hátra. Ezért a jövõ évben a költségvetés tervezése során javaslatot teszünk arra, hogy a törökszentmiklósi elkerülõ út megépítése a kiemelt kormányzati beruházások között szerepeljen, vagyis ne közvetlenül az Útalapból történjék, mert erre az Útalapból 1997-98-as kezdésre nem lenne lehetõség. Tehát még egyszer hangsúlyozom: kiemelt kormányzati beruházások között javasoljuk szerepeltetni.

Az érdemi elõrehaladásnak azonban feltétele, hogy a tisztelt Ház nagyobb keretet tudjon jóváhagyni a kiemelt közlekedéspolitikai célok - és ezek között is -, a városokat elkerülõ utak megvalósítására. A 4- es fõútnak a jelentõségét nem kell hangsúlyozni, nagyon is tudjuk, hogy számos milyen fontos cél fûzõdik ehhez. De el kell mondanom képviselõ úrnak is, hogy több mint egy tucat nagy város elkerülõ útja vagy további kiegészítést, de legtöbb elkezdést, tehát egyszerûen beruházáskezdést igényel. Fel szeretnék csak néhányat sorolni: Pécs, Orosháza, Baja, Szekszárd, mind arra vár, hogy elkerülõ utat építsünk, és mindegyiknek szeretnénk ezt megtenni. Ezek között is nagyon fontos a Törökszentmiklóst elkerülõ, különösen a 4-es miatt. Még egyszer hangsúlyozom, hogy ezt jövõ évben szeretnénk a kiemelt beruházások között szerepeltetni.

Kérem képviselõ úr megértését és válaszom elfogadását. Kérem a tisztelt Házat, hogy fogadja el. Köszönöm szépen. (Taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage