Akar László Tartalom Elõzõ Következõ

AKAR LÁSZLÓ, pénzügyminisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyûlés! A múlt héten jelentõs gazdasági törvénycsomag vitájának egy részét zártuk le a hitelintézeti törvényhez benyújtott javaslatokról történõ szavazással. E döntésekkel az Országgyûlés kijelöli a hazai pénz- és tõkepiac fejlõdési irányát, de mindez önmagában még csak féloldalas szabályozást hozna létre, hiszen a hitelintézeti törvény szorosan kapcsolódik az értékpapírtörvényhez. Az új értékpapírtörvény nagyobb vitát váltott ki, mint a testvéreként kezelhetõ hitelintézeti törvény. Ez várható is volt, hiszen a törvényjavaslat számos új elemet kíván behozni a magyar jogrendszerbe. A vitában is nagy hangsúlyt kapott újító megoldások közül hármat szeretnék kiemelni.

Elõször az úgynevezett dematerializált, azaz nyomdai úton ki nem nyomtatott értékpapírok megteremtése kapcsán kérdések vetõdtek fel a rendszer mûködési szabályaival kapcsolatban. A kérdések a bizottsági viták során tisztázódtak. A vita alapján úgy tûnik, hogy valójában értelmezési problémákról volt szó, ezért néhány modósító javaslat támogatásával jó megoldás volt kialakítható.

Másodszor. Nagyobb változtatási igény lépett fel az értékpapír-kereskedõk úgynevezett prudenciális szabályaival kapcsolatban. A befektetési korlátozások, a kockázati céltartalékok képzése, a nagy kockázat vállalásának korlátozása, mind olyan szabály, amelyek nélkül nem látnánk biztosítottnak az értékpapír-kereskedõ cégek biztonságos mûködését.

A biztonságos, megfontolt, óvatos mûködésre nemzetközi szabványok, irányelvek állnak rendelkezésre. A hazai tapasztalatok e téren valóban szûkösek, de megítélésünk szerint az imént említett nemzetközi szabályok magyar jogrendbe történõ beillesztésével nem lehet tovább várni, ha a befektetõk védelmét valóban komolyan vesszük. A tárgybani támogatott módosító javaslatok elfogadásával a szabályozás, megítélésünk szerint, megfelel e magas követelményeknek.

Harmadszor. A részvényesek megbízásából eljáró részvényesi meghatalmazott, vagy ahogy ezt a szakzsargonban angolul mondani szokták, a nominee intézménye számos képviselõi kérdést vetett fel. Egyesek az intézményt is feleslegesnek tartották, mások túl óvatosnak ítélték a kormány javaslatát, mindkét irányból elhangzottak tehát észrevételek.

A kormány által támogatott bizottsági módosító javaslat konzisztens megoldást tartalmaz a kérdésre, megteremti az egyensúlyt a különbözõ, kibocsátói, tulajdonosi, befeketetõi érdekek között. Biztosítja a képviselethez való jogot, ugyanakkor garantálja, hogy a névre szóló részvények esetében a megbízó tulajdonos egyértelmûen azonosítható legyen.

Tisztelt Ház! Szeretném aláhúzni, hogy a pénz- és tõkepiac mûködését szabályozó törvénycsomag mostani elfogadásával még nem tekinthetjük lezártnak erre a ciklusra a tárgykörrel kapcsolatos jogalkotási feladatokat. Több olyan kérdés is van, ami további törvényi szintû szabályozást igényel. Elsõ helyen szeretném megemlíteni a vállalatfelvásárlás szabályairól szóló törvényi szabályozás szükségességét, továbbá ismételten utalni szeretnék arra, hogy az univerzális bankrendszer teljes körû bevezetéséhez a megbízható mûködés érdekében jelentõs szabályozási újítások is szükségesek lesznek majd.

Az elmondottak alapján kérem a kormány által támogatott módosító javaslatok és az egész törvény megszavazását.

Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage