Francz Rezsõ Tartalom Elõzõ Következõ

FRANCZ REZSÕ (MSZP): Tisztelt elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Képviselõtársaim! A mezõgazdasági termelés elõzõ Bvekben bekövetkezett jelentõs mértékû visszaesése semmiképp nem kívánatos, tehát nem lenne jó, hogyha további visszaesés követné. Az árualapok, hangsúlyozom, a minõségi árualapok növelésére van szükség. Ez a vidék létalapjának a javulását és a hazai ellátás bõvülését s az export árualapok növekedését eredményezné, ami jelentõs mértékben járulna hozzá az ország folyó fizetési mérlegének a javításához is.

Az agrárszféra támogatása minden évben kemény vitát vált ki a tisztelt Ház elõtt. Nem alaptalanul. A mezõgazdasági termelõk sokasága a piac szereplõjeként rendkívül széttagolt érdekviszonyokat teremt. Megosztottságukból adódóan, szervezettségük, információhiányuk folytán, és nem utolsósorban a piaci, világpiaci pozíciói kiszolgáltatottságuk miatt olyan kezelhetetlen és lehetetlen, elbizonytalanodott helyzetbe kerülhetnek, hogy úgy kezdenek el egy-egy több éves termelési ciklust, hogy csak nagyvonalú elképzeléseik lehetnek annak a megtérülésérõl, illetve az akkor már áruvá váló termékeiknek az értékesítési esélyeirõl.

Jóllehet termõre fordul egy gyümölcsös, és elõfordulhat, hogy akkor éppen bõ termés van, netán az a gyümölcs már akkor és abban az évben nem divatos. És az ár mélyponton van, a megtérülésnek híre-hamva nincs. Könnyen lehet azt mondani, hogy ez a vállalkozások körébe tartozó kockázatnak a körébe tartozik. Azonban a termelés ciklikussága és a magas tõkeigény, valamint a hozzákapcsolódó alacsony nyereségráta, a felhalmozott tõke hiánya miatt, a termelõk kiszolgáltatottságából következõen, egy ilyen körülményt nem bír ki a termelõk sokasága. Tehát ezt enyhítendõ, mindenféleképpen társadalmi szolidaritásra, társadalmi támogatásra van szükség. Hiszen a lakosság élelmiszerellátása is ettõl függ.

A világ fejlett országaiban mindenütt támogatják a mezõgazdaságot. Ez természetesen nem kis gondot okoz a különféle export- és külpiaci helyzetekben, hiszen a támogatások versenyérõl is van ezáltal szó. A nagy dilemma az, hogy a támogatás mikéntje.

Korábbi hozzászólásokban utaltak rá, itt Nacsa János képviselõtársam is az elõbb, hogy mennyi szociális elem van a mezõgazdasági támogatásokban. Ezt két oldalról is meg lehet közelíteni. Egyrészt elviselhetõ árakon tartani az élelmiszergazdaság termékeit, másrészt egy jövedelemtámogatást adni a vidéken élõknek, hogy maradjon vidéken, ne növelje a városi munkanélküliek hadát, és tartsa a környezetét kultúrállapotban. Vagy lehet adni termelõi támogatást, amely egyértelmûen az árualapok növekedésére ösztönöz. Vizsgálandó, hogy milyen összeg lenne szükséges a termelés ösztönzésére, és milyen mértékig, milyen bõvülõ árualapra van szükség a hazai és a külpiaci lehetõségek kihasználása érdekében.

Másrészt sajnos, nem a szükséglet és az igény, hanem a lehetõség korlátai szabják meg a költségvetési elõirányzatokat. Konkrétan a már emlegetett 88 milliárd forintot is, amely nem vitathatóan kevés az agráriumban tapasztalható tõke- és jövedelemhiányhoz képest. A magasabb jövedelmezõséget az árak jelentõs emelésével lehetne biztosítani. Ennek viszont a fizetõképes kereslet szûkös korlátai szabnak határt. Feltétlenül szeretnénk elérni, hogy a 88 milliárd minél nagyobb hányada jusson el a termelõkhöz, és erre irányulnak módosító javaslataink is. Különösen fontosnak tartjuk a beruházások és a termelõk piacra jutási feltételeinek a támogatását. Nevezetesen, igen káros lenne, ha e kiemelt célok helyett a támogatásokra szánt elõirányzat hatékonytalan módon szétolvadna.

(19.40)

A támogatással kapcsolatos rendeletek számát szeretnénk csökkenteni. Ma a támogatásokat szabályozó törvények - kormány, Pénzügyminisztérium, FM, Ipari Kereskedelmi Minisztérium, aztán Földmûvelésügyi Minisztérium pénzügyminiszteri egyetértéssel és földmûvelésügyi minisztériumi rendeletek, azok módosításaival együtt (Sic!) -, a jogszabályok oly tömegét alkotják, hogy termelõ legyen a talpán, aki ezen el tud igazodni, miközben folyamatosan ezt tudja követni.

Módosító javaslataink arra is irányulnak, hogy a döntések minél kevesebb minisztériumot érintsenek és a termelõi támogatások átcsoportosíthatósága csak korlátozottan legyen lehetséges. Szeretnénk jobban rögzíteni, különösen a beruházási és a termelõi támogatásokat. A termelõk - különösen a kis- és közepes gazdasággal rendelkezõk - gazdálkodásuknak segítésére és a termelés biztonságának a növelésére szükséges lenne a helyi, kistérségi integráció fejlesztésének a támogatása. Ezen termelõk hitelhez jutási lehetõségei erõsen korlátozottak. Egy közeli integrátor forgóalap feltöltése az általa integrált magántermelõk hatékony segítõeszközévé válna, az árualapokat jelentõsen növelhetné, és ezáltal a vidéki lakosság jövedelmi helyzetén kedvezõen változtathatna.

Rendkívül nagy különbség alakult ki az ország különbözõ régiói között a tõkebefektetések, infrastruktúra fejlettsége, foglalkoztatottság színvonala és a bérszínvonal, ebbõl következõen a lakosság életszínvonala között. E különbségek csökkentésében igen nagy szerepe lesz a Területfejlesztési Alap racionális használatának. Az elõttem szólók is szóba hozták már, hogy a Területfejlesztési Alap kezelésével és ezen pénzek használatával - nem értek én azzal egyet, hogy kifejezetten a mezõgazdaságnak szánt pénzek ezek. Olyan hiú ábrándot nem lehet követni, hogy valaha is elérhetõ racionális keretek között az az állapot, mint ami 1988-89-ben volt, hogy a foglalkoztatottak 18,8 százaléka dolgozott a mezõ- és erdõgazdaságban. A fejlett országokban ez jóval kevesebb. Tehát nem a mezõgazdaság hivatott a vidéki munkanélküliségnek a megoldására. Ezzel szemben racionális ipartelepítési politikával és a foglalkoztatási ágak - különösen a feldolgozóipar - tekintetében érdemes lenne a támogatási eszközök koncentrált alkalmazásával hatékonyabban az elmaradott térségek felzárkóztatását elõsegíteni.

Egy ilyen módosító javaslathoz kérem a képviselõtársaim támogatását, nevezetesen a 68-as út határátkelõhöz vezetõ szakaszának a kiépítésére. A 68-as út és a 6-os út - ez Somogy déli csücske - a térségben évek óta 18-20 százalék közötti a munkanélküliség, úgy a nagyatádi, mint a barcsi munkaügyi kirendeltségek viszonylatában. Ennek az útnak a tervei '93-tól készen vannak, viszont pénzügyi fedezet hiányában nem került sor arra, hogy a Közlekedési Minisztérium elképzelései a valóságban is megvalósulhassanak. A 6-os és a 68-as út befut egy 10 ezer lakosú városba, majd onnét egy 8 méter koronaszélességû kétsávos úton dübörgött le tavaly 542 ezer jármû a határig. Ebben az évben ehhez még hozzájárult, becslésünk szerint egy olyan 18 ezer darab IFOR-jármû is.

A cél tulajdonképpen több annál, hogy elviselhetõvé lehessen tenni a forgalmat az ottani lakosság részére, ugyanis ez a határra vezetõ szakasz, ez egy utca, amelynek mind a két oldalán emberek laknak. Nagyon kívánatos lenne az út elkészítése a távoli térség - mármint Budapesthez képest távoli térségnek - a szintén horvát távoli térségnek az összekapcsolásához, ugyanis horvát barátaink akármilyen ünnepség van, valami múltba révedõ tekintettel emlegetik fel a Monarchia-beli idõket. És nem véletlen, hiszen akkor ez a két térség szerves egységet képezett, amely után az '50-es években egy hallatlanul kemény határzárrá fejlõdött, ami hosszú évtizedekre elválasztotta az ország korábban, illetve hát a két ország korábban összetartozó, gazdaságilag összetartozó szerves egységét. Ezt hogy lehetne elõsegíteni? Miután a korábbi háború keményen sújtotta azt a térséget, nyilván a tõke is visszavonult, mert azonnal azt kérdezték bármilyen befektetõ lévén, ugye maguknál volt az a bombázás? Dehát ma már nincs bombázás, béke van, de ugyanakkor a vám- és határátkelõ nagyon sokszor hihetetlen közlekedési nehézségeket okoz.

Egy vámügynökséget is lehetne létrehozni, ami egyúttal egy távolabbi schengeni-kaput jelentene, tartósan, úgy néz ki. Ezekbõl az okokból kifolyólag az a befektetés hosszú távon könnyebb határátkelõhelyet, egy élénkülõ gazdasági kereskedelmi tevékenységet jelenthetne azon a szakaszon.

A javaslatban szereplõ 250 millió forint, amely növelné a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium keretét abból a célból nyilván, hogy fel tudja használni erre a célra, nem 250 millióról döntenénk, mert még 150 millióval a Somogy Megyei Területfejlesztési Tanács, 50 millióval a Barcsi Önkormányzat is hozzájárulna. Nyilván, hogy számítunk az Útalap támogatására is, és ezt meghaladná - ettõl teljesen függetlenül, de ehhez feltétlenül szükséges lenne, hogy a vámügynökség létrejöhessen, és arra egy külön gazdasági társaságot kellene létrehozni. A leendõ felek ebben egyetértenek.

Még egyetlenegy dolgot szeretnék érinteni, ami nagyon sajnálom, hogy a környezetvédelmi okoknál fogva az a módosító javaslat idáig nem kapott támogatást, amely a tavalyi, a '95. évi XCIII-as a törvény természetvédelmi területeinek a kötelezõ, 3 éven belüli kisajátítását írta elõ. Ugye a tavalyi költségvetésben 495 millió forint szerepelt, a jelenlegi költségvetésben 600 millió van. Ha sorra vesszük azokat a területeket, ami hát meglehetõsen nagy területeket érint, ez évben a Környezetvédelmi Minisztérium, illetve Baja Ferenc miniszter úr által kiadott rendelet, a 30-as Magyar Közlönyben szabályozta, hogy mely területekrõl van szó. Nagyon nagy anomáliák vannak, és ezeknek a területeknek a mielõbbi, a rendelet, illetve a tavalyi XCIII-as törvény szellemének, és annak elõírásainak megfelelõen 3, illetve 6 éven belül kellene, hogy kisajátításra kerüljön a kisajátítás szabályai végett. Nyilván számomra ez azért fontos, mert azon a térségben, ott végig a Duna-Dráva Nemzeti Park céljára kijelölt területekrõl van szó, amely Baranya és Somogy déli részét érinti, és bizony van olyan terület, van olyan kis falu, ahol a részarány tulajdont nem lehetett kiadni, ami akkor 95 aranykorona erdõt jelentett volna. Pontosan azért, mert nagy területeket blokkolt a környezetvédelem erre a célra.

Nem akarom vitatni ennek a jogosságát, de szeretnénk, hogyha ez mennél elõbb a törvény szellemének megfelelõen ténylegesen a törvény által elõírtan, tehát az állam tulajdonába és a Duna- Dráva Nemzeti Park Igazgatóságának a kezelésébe kerülne.

Ezek a természetvédelmi, illetve természeti értéket jelentõ értékek bizonytalansága nem biztos, hogy kívánatos. Ez megint csak annak tudható be, hogy nincs elegendõ pénz azoknak a céloknak a végrehajtásához, amire éppenséggel szükség lenne. Lehet ezt panaszként mondani, nagyon nehéz - én tudom - azon a keskeny padlón egyensúlyozni, ami rendelkezésre áll, éppen ezért jól meg kell fontolni, hogyha csökkenteni akarjuk a nemzeti jövedelem központosítására kerülõ részét - és ez a költségvetés ezt fogcsikorgatva ugyan, de tartalmazza -, akkor melyek azok a feladatok, amely prioritásokat kell hogy élvezzenek, hogy ebbõl a szûkös keretbõl milyen célokra áldozunk. Én ehhez kérem a képviselõtársaim bölcsességét, és támogatását. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage