Keller László Tartalom Elõzõ Következõ

KELLER LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen Elnök Úr! A délelõtti vitában tíz perc állt rendelkezésemre, ezért már akkor jeleztem, hogy a délutáni vitában is, illetve most már késõ esti vitában is szót kívánok kérni, hiszen akkor nem tudtam minden módosító indítványról, amirõl szerettem volna eredetileg szólni, az idõkeret miatt beszélni.

A délelõtti vitában már utaltam a médiafinanszírozással kapcsolatos módosító indítványomra, aminek tulajdonképpen az a lényege, hogy a korábban felhalmozott adósságot, adósságrendezést bízzuk a média részvénytársaságokra, ne avatkozzunk bele, ne hozzuk el a rendezést tõlük.

Nyilvánvaló, hogy ha nem rendezi az ÁPV Rt.-n keresztül az állam a médiáknak a felhalmozott adósságát és nem adja oda a jövõ évi sugárzási költségeknek a fedezetét, akkor látszólag egy finanszírozási lyuk keletkezik. Én úgy gondolom, hogy ez nincs így. Ez a probléma áthidalható. Megítélésem szerint biztosítható a korábban felhalmozott adósságoknak a fedezete is akkor, ha a médiatörvényben elõírt és január 1-jétõl hatályos reklámkorlátozástól mindaddig, amíg a privatizáció megvalósul, a médiát megszabadítjuk. Ez egyébként azért is indokolt lehet, mert privatizált kereskedelmi csatorna híján a reklámot más megfontolások miatt sem célszerû szûkíteni. Ha pedig ez így van, akkor célszerû a reklámbevételek útját a közszolgálati média irányába megnyitni.

Ez annál is inkább fontos lehet, mert az ORTT monitoring rendszere a médiatörvénynek megfelelõen sajnos január 1-tõl nem fog mûködni.

Tudom, hogy a kulturális bizottságban is folyik a megalapozó munka, de talán, fõleg kormánypárti képviselõknek, nem árt egy kicsit elgondolkodni módosító javaslatom rejtelmein.

A következõ témakör lett volna a szabadtéri színházak támogatására vonatkozó módosító javaslatom. Ezzel kapcsolatos érveket azonban Rózsa Edit képviselõasszony elmondta, így most azzal nem kívánok foglalkozni.

Több képviselõtársammal együtt tettünk javaslatot a Területi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálatok felhalmozási kiadásának növelésére. Ez az ajánlás 142-es és azzal összefüggõ pontjaiban található. Ez a szakmai szervezet nagyon fontos kapocs az önkormányzati és az állami információs rendszer együttmûködésében. Tudjuk jól, hogy a TÁKISZ-ok feladatai az elmúlt években milyen jelentõs mértékben bõvültek. Mára már a megnövekedett feladatok teljesítéséhez elképzelhetetlen az informatikai fejlesztések megvalósítása.

(20.40)

Tudjuk jól, hogy a TÁKISZ-ok feladatai az elmúlt években milyen jelentõs mértékben bõvültek. Mára már a megnövekedett feladatok teljesítéséhez elképzelhetetlen az informatikai fejlesztések megvalósítása. Ezt különösen indokolja az is, hogy a jelenleg mûködõ eszközök jelentõs része amortizálódott, nagy a veszélye annak, hogy meghibásodás miatt jelentõs kiesés következzen be.

Látszólag nagy összegû fejlesztési elõirányzatra teszünk javaslatot a módosító indítványunkban. De ehhez egyrészt a forrást is megjelöltük, és olyan elõnyökkel jár a beruházás megvalósulása, amely révén a közigazgatási reform is nagyobb lendületet vehet. A módosító javaslatunkkal lehetõvé válik az egész közigazgatás információellátási színvonalának jelentõs emelése.

És végül még egy módosító javaslatról szeretnék szólni, ami a 424. számú ajánlási pontban található. Ez a költségvetési törvénynek a 11. számú melléklete, és jelentõs megváltoztatását célozza meg a módosító javaslatom. Ez a melléklet egyébként nem más, mint az ÁPV Rt. befizetési kötelezettségeit és ráfordításait foglalja össze.

Már a délelõtti vitában is utaltam arra, hogy figyelemmel az 1996. évi költségvetés módosítására, az abban már elfogadott ráfordításokat nem célszerû az 1997. évi privatizációs bevételek terhére is lehetõvé tenni. Elképzelhetõ, hogy bár a költségvetési bizottság támogatta a javaslatomat, mégsem az így átírt melléklet lesz az a változat, amirõl majd szavazni fogunk.

A legfontosabb kérdésekre azonban a módosító javaslatom ráirányítja a figyelmet. Így például arra, hogy indokolt-e, és ha igen, miért 12 milliárd forint privatizációs és privatizációt elõkészítõ kiadás akkor, amikor a privatizációs bevétel törvényszerûen lényegesen alatta marad az 1996. évinek. Azon is érdemes elgondolkozni, hogy vajon ha már a '96-os bevételek terhére a 41 milliárd forint tartalékot megképeztük, akkor miért nem ennek terhére történik meg a jótállással, szavatossággal kapcsolatos kifizetéseknek a végrehajtása.

Bár a költségvetési bizottság privatizációs albizottsága még nem fejezte be a munkáját, de az ÁPV Rt. által megküldött, kötelezettségvállalásról szóló dokumentumokat módunkban áll összevetni a 11. melléklettel, és ha eltérést tapasztalunk, akkor azt hiszem, a korrekció nem elkerülhetõ. Úgy ítélem meg, hogy a 11. számú melléklet az elkövetkezendõ napokban még számottevõ vita forrása lesz, fõleg akkor - legalábbis a következõ fordulós vitában -, ha következetesen fellépünk az ellen, hogy az ÁPV Rt. gyakorlatilag egy alköltségvetéssé váljon. Köszönöm megtisztelõ figyelmüket e késõi órában. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage