Akar László Tartalom Elõzõ Következõ

AKAR LÁSZLÓ pénzügyminisztériumi államtitkár a napirendi pont elõadója: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 45. §-ának rendelkezése elvi lehetõséget biztosít arra, hogy az adófizetõ állampolgár az összevont adóalapja után befizetett adójának 1 százalékáról, külön törvényben meghatározott módon, szabadon rendelkezzék. Erre a külön törvényre vonatkozó javaslatot terjesztette elõ a kormány, amely elfogadása esetén már az 1996. évi jövedelem utáni adóról történõ rendelkezést biztosítaná a '97 elején esedékes adóbevallások, illetõleg azt helyettesítõ munkáltatói elszámolások során.

A törvényjavaslat szerint a kedvezményezhetõk körébe tartoznak: egyes országos jelentõségû kulturális intézmények, közgyûjtemények, a Magyar Tudományos Akadémia, az alapprogramok s az elkülönített állami pénzalapok.

Az említettek részérõl csupán igénybejelentést szükséges tenni a kedvezményi listához való felvételhez. Kedvezményezhetõk továbbá azok a társadalmi szervezetek és alapítványok, amelyek már legalább 3 éve mûködnek s az elmúlt 3 év valamelyikében a parlamenttõl címzetten költségvetési támogatásban részesültek. E körbõl azok pályázhatnak a kedvezményi listára való felvételre, akik egészségügyi, szociális, kulturális, oktatási és más közcélú tevékenységet folytatnak. A közcélú tevékenységi kör egyébként majdnem azonos a személyi jövedelemadóban adókedvezményre jogosító alapítványi tevékenységi körrel.

A közcélú tevékenységet végzõ közalapítványok szintén pályázhatnak, náluk azonban a tevékenységen túlmenõen más feltételt nem tartalmaz a javaslat.

A kedvezményezhetõk körének kijelölésénél a kormányt a következõ elvi és gyakorlati szempontok vezérelték.

Ez a jogintézmény elõzmény nélküli a hazai jogrendszerben, ezért mûködési tapasztalatok hiányában az elsõ évben azok legyenek kedvezményezhetõk, akik közcélú tevékenysége eleve vitán felül áll vagy korábbi parlamenti döntés ezt már elismerte. A tudatosan szûkre szabott kedvezményezhetõ kör kizárja az adományok szétaprózódását, minimalizálja a visszaélési lehetõséget, viszont lehetõvé teszi az országos jelentõségû területek valóságosan érzékelhetõ plusz támogatását.

A javasolt kör figyelembe veszi a lebonyolításért és a közcélú felhasználás utólagos ellenõrzéséért felelõs állami adóhatóság, az APEH kapacitását, az eljárás idõigényét, továbbá költségvonzatát, ez 300 millió forint körülire kalkulálható ebben a formában.

Nem tartalmazza a javaslat az egyházak, illetõleg a közcélú tevékenységet folytató egyházi szervezetek, intézmények kedvezményezési lehetõségét. Ennek indoka az, hogy további tárgyalásokra van szükség, amely az egyház-finanszírozás egészére vonatkozik, és csupán ennek befejezését követõen kíván a kormány állást foglalni az állampolgári adakozás újszerû formáit illetõen. Úgy gondolom, ez egy korrekt álláspont, mely figyelembe veszi az egyházak sajátos helyzetét, a korábbi évtizedek negatív tapasztalataiból is táplálkozó aggodalmaikat.

Hangsúlyozni szeretném, hogy a törvényjavaslat nem egyszer és mindenkorra zárja ki az egyházakat a kedvezményezhetõk körébõl, hanem az utolsó paragrafusában azt tartalmazza, hogy errõl késõbb külön törvény fog rendelkezni.

Tisztelt Ház! Azt feltételezve, hogy a rövid, tíz paragrafusból álló törvényjavaslatot már mindenki gondosan áttanulmányozta, mellõzöm az eljárás részletes ismertetését, ehelyett két garanciális elemrõl kívánok röviden szólni.

Az elsõ az adatvédelmi szempontok jelentõsége, melyet a javaslat messzemenõen igyekszik figyelembe venni. Ezt biztosítja a kedvezményezõ és kedvezményezett adatainak elkülönített, kódolt tárolása, továbbá az a rendelkezés is, miszerint az adótitok védelménél szigorúbb védelem illeti meg a rendelkezõ nyilatkozatok tartalmát. Ily módon a felajánlást tevõ személye anonim marad.

A második elem a pályázattal kapcsolatos. A kedvezményezhetõk listájára való felvételrõl az APEH határozatot hoz, elutasító határozat ellen - nem peres eljárás keretében - bírói jogorvoslat vehetõ igénybe. Ez a megoldás kizárja az adóhatóság esetleges visszaélésének lehetõségét.

Tisztelt Ház! Kérem önöket, hogy a javaslat feletti vitában és azt követõ döntésüknél mérlegeljék a kormány szándékait s ezek megvalósításának javasolt eszközeit. Az elmondottakra is tekintettel kérem, hogy a beterjesztett törvényjavaslatot megtárgyalni és elfogadni szíveskedjenek. Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok soraiban.)

(17.50)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage