Trombitás Zoltán Tartalom Elõzõ Következõ

DR. TROMBITÁS ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr, elnök asszony, elnézést. Elõbb-utóbb mindenki beleesik, úgy látszik, ebbe a hibába, én is. Megkövetem elnök asszonyt.

Csizmár Gábor képviselõtársam az elõbb utalt arra, hogy a késõbbi módosító indítványában csökkentené az életkorra vonatkozó diszkriminációt feltüntetõ javaslatát, de én azt gondolom, hogy ez a kettõ önmagában ellentétben áll. Ha egyszer azt mondjuk ki, hogy nem lehet diszkriminálni, utána pedig az alkotmány kimondja, hogy azonban mégis valamilyen módon lehetne, akkor ez ugyanaz lenne, mintha azt mondjuk, hogy faj szerint sem lehet diszkriminálni, de az alkotmány egy másik pontjában azt mondjuk, hogy azonban a feketékre, a fekete bõrûek számára bizonyos esetekben a törvény korlátozásokat vezethetne ki. Körülbelül ugyanezt mondja ki az életkor számára is ez. Tehát ezzel én nem tudok egyszerûen egyetérteni.

A másik ilyen kérdés az ingyenes oktatás kapcsán kibontakozott vita, amire azt mondhatom, hogy Hegyi Gyula is említette, hogy ez eredmény, ez egy vívmány, hogy ingyenes az oktatás. Én nem tudom, de én még nem voltam ingyenes iskolai oktatásban, általános iskolában sem. Akkor sem volt ingyenes az oktatás. Most sem az. Tehát egy nem létezõ vívmányról beszélt a képviselõ úr, ami még nem valósult meg. Ha ez megvalósult volna, akkor azt mondom, hogy helyes, igaz, ezt a vívmányt nem szabad felszámolni, de egyelõre ez a vívmány még nem valósult meg.

Vannak ilyenek. Például azt mondanám, ha ezt bevezetnénk, szerintem inkább hátrányos következményekkel járna. Ilyen hátrányos következménynek tekintem azt, hogyha például a szakkörök, sportkörök és a többi, amit az iskolák most biztosítanak a gyermekek számára, de csak pénzért tudják biztosítani, mert nem tudják az állami költségvetésbõl és az önkormányzat költségvetésébõl ezt megfinanszírozni, de ha ez alkotmányos alapjoggá válna, akkor a szülõk bírói úton perelhetnék az iskolát, hogy ezeket a szakköröket - és különbözõ, tipikusan oktatási célú szakkörökrõl van szó - ingyenesen juttassák a gyerekeik számára.

Ergo, az iskolák számára milyen lehetõség állna? Beszüntetnék a szakköröknek a lehetõségét a gyerekeknek, mert nem tudnák az ingyenességet biztosítani, tehát nem lennének szakkörök. Tehát épp a fordítottját érnénk el egy ilyen alkotmányos passzusnak, és az alkotmány-elõkészítõ bizottság szerintem azért döntött bölcsen e mellett a megoldás mellett, hogy ezt próbáljuk elfogadni. Köszönöm szépen.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage