Barsiné Pataky Etelka Tartalom Elõzõ Következõ

BARSINÉ PATAKY ETELKA (MDNP): Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Lassan kezdünk hozzáedzõdni ahhoz, hogy az év eleje azzal telik, hogy a kormány a stabilitás jegyében korrigálja az elõzõ évi intézkedéseit. Így volt ez a kettõs adótáblával, de így van az egészségügyi járulékkal és a rosszul felmért koncessziós autópályadíjakkal is, hogy csak néhányat említsek.

A Néppárt nevében az M5-ös autópályára megoldást javasolunk. Számításaink szerint reálisan csökkenthetõ az autópályadíj mintegy 25- 30 százalékkal. Hogyan?

1. Budapest és Kecskemét között egy átlag fogyasztású, átlag autóval közlekedve 1530 forint a benzin ára. Ebbõl az 1530 forintból az Útalapra, az áfára, a fogyasztási adóra, a termékdíjra ezer forintot fizetünk; 1530-ból ezer forintot. Továbbá fizetünk 850 forint útdíjat is, amibõl további 12 százalék, vagyis száz forint újabb áfa vándorol az államháztartás feneketlen bendõjébe. Méltányosnak tartjuk ebben az esetben, hogy az autópályadíj 12 százalékos áfabevételét - amit mi megfizetünk, befolyik a kasszába - azonnal forgassa vissza az M5-ös autópályadíjba az állam, ennyivel csökkentve magát az autópályadíjat.

Ismeretes hasonló modell magasabb életszínvonalú országokban is, ahol pedig könnyebben meg tudnák az autópályadíjat fizetni az autósok. Ez az úgynevezett shadow-díj. Számításaink szerint - sajnos nincs itt a pénzügyi kormányzat képviselõje, de neki mondom - ez évi mintegy 400- 450 millió forintot jelentene.

2. A forgalomszámlálás szerint mintegy kétezer jármû kerüli el az autópályát naponta a magas díj miatt. Ez az autópálya-társaságoknak, jelen esetben az M5-ös autópálya-társaságnak 2,2-2,4 millió forint bevételkiesést jelent. Ideje, hogy az alföldi koncessziós autópálya- társaság, amely a piacról él, jobb üzletpolitikát, jobb üzleti tervet készítsen. Ugyanis ha kevesebbet kell fizetni, többen használják, és megvan a bevétel.

Számításaink szerint jobb üzletpolitikával további, átlagosan 15-20 százalékos díjcsökkentés érhetõ el. Ha tehát a kormányzati és a magántársaság egyidejû intézkedést tesz, akkor a közös intézkedés egymást segíti, erõsíti, és minimális ráfordítással 25-30 százalékos díjcsökkentés érhetõ el - éspedig azonnal.

Szeretném elmondani, hogy az autópályadíj rendszere mint rendszer csapnivaló. Január 31-én egy próbaautózást végeztünk. Itt vannak a számlák a kezemben. (Mutatja.) Ha, mondjuk, van egy környezettudatos vállalkozó, aki úgy dönt, hogy a térségben az üzleti ügyeit úgy intézi, hogy közben nem szennyezi az 50-es út levegõjét, hanem -

mondjuk - úri passzióból az autópályát használja, kihajt, visszatér, ismét kihajt, szóval használja az autópályát, akkor a 850 forintos távolságon - nem fogják elhinni - nem kevesebbet, hanem másfélszer többet, 1250 forintot fizet. Más díjszerkezet kell.

Bejelentem, hogy a jelenlegi és jövõbeni autópályák ügyében kezdeményezem a környezetvédelmi bizottságban a miniszter meghallgatását. Az a véleményünk, hogy az autópálya és annak használata nem egy tárca ügye. Az a véleményünk, hogy ebben a kérdésben a kormánynak, a pénzügyi kormányzatnak, a közlekedési tárcának együtt kell dönteni.

Mi ezért felszólítjuk a kormányt, amely tudomásunk szerint foglalkozni fog az autópályák ügyével - a jelenlegi és a jövõbeni autópályák ügyével -, hogy mérlegelje a javaslatainkat, a 25-30 százalékos autópályadíj-csökkentést, annak érdekében, hogy minél szélesebb társadalmi rétegek számára tegye elérhetõvé az autópálya használatát. Köszönöm. (Taps az MDNP, a Fidesz és a KDNP soraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage