Csiha Judit Tartalom Elõzõ Következõ

DR. CSIHA JUDIT tárca nélküli miniszter: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselõ Úr! Tisztelt Ház! Ugyanebben a kérdéskörben éppen Veszprém város képviselõi már több alkalommal megkerestek, így Pál Béla képviselõ úr is és Dióssy képviselõ úr is, úgy is, mint Veszprém város polgármestere. Mindkettejüknek írásban válaszoltam, és örülök, hogy alkalom nyílik a parlament nyilvánossága elõtt is errõl a kérdésrõl a rendelkezésre álló idõ alatt nagyon röviden válaszolni - kormányzati szemszögbõl.

Való igaz, hogy a városi tömegközlekedés biztosításában való közremûködés - az önkormányzati törvény alapján - önkormányzati feladat, és a jelenlegi helyzet az, hogy Budapest és Miskolc kivételével, ahol tisztán önkormányzati vállalatok biztosítják a helyi tömegközlekedést, mindenütt a Volán-társaságok egyedül vagy önkormányzatival vegyesen látják el ezt a szolgáltatást.

Az önkormányzat rendeletén kívül a vonatkozó törvények a következõk. A közúti közlekedéssel összefüggõ állami és önkormányzati feladatokat részleteiben az úgynevezett ágazati koncessziós törvény és a közúti közlekedésrõl szóló törvény szabályozza. A koncessziós törvény már különbséget tesz a helyi és helyközi személyszállítás között, és a helyi tömegközlekedés esetén koncesszorként az önkormányzatot jelöli meg. Az ármegállapításról szóló törvény tartalmazza azt, hogy a helyi autóbusz-közlekedés díját a hatósági maximált árformába sorolta, árhatóságként a képviselõ-testületet jelölte meg.

Való igaz, hogy a Volán-vállalatok mûködése nehézségekkel küszködik, jelentõs részükben veszteség alakult ki, éppen a mûködtetés és a jármûpark elavultsága miatt. A privatizáció elõtt azonban még szükséges bizonyos szabályozási feladatok elvégzése, amit a közlekedési tárcának kell elvégezni. Ezt követõen kerülhet sor a gazdaságos mûködtetés feltételeinek meghatározására koncepció szinten, és csak utána kerülhet sor magára a privatizációra.

Köszönöm. (Taps a kormánypárti oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage