Sarkadiné Dr. Lukovics Éva Tartalom Elõzõ Következõ

DR. SARKADINÉ DR. LUKOVICS ÉVA (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök asszony. Kedves Képviselõtársaim! Valóban, ez a kimondhatatlanul hosszú nevû bizottság befejezte egyéves mûködését, amelynek az a lényege, hogy valóban áttekintettük az Egészségbiztosítási Önkormányzat és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár elmúlt években folytatott tevékenységét. Azonban itt, ezen a helyen, amikor a bizottság által beterjesztett határozati javaslatot tárgyaljuk, akkor érdemes egyrészt a bizottság tevékenységérõl, és a bizottság tevékenysége során meghozott megállapításokról, ugyanakkor viszont érdemes ezekbõl a megállapításokból levonandó következtetésekrõl is beszélni.

Sok-sok ezer oldalt kellett áttanulmányoznunk, sok-sok felelõs emberrel kellett tárgyaljunk, mire ez a határozati javaslat megszülethetett. Ez a 20 oldal, amire már az elnök úr is - Kis Gyula elnök úr - hivatkozott, meglehetõsen zanzásított változat. Nagyon nehéz volt mindazt tömöríteni, amit a bizottság megállapított.

Összességében megállapíthatjuk, hogy bizony az önkormányzat nem a jó gazda gondosságával járt el akkor, amikor a járulékfizetõk pénzét kezelte, és ezért érdemes talán egy kicsit elidõznünk azok mellett a megállapítások mellett, amelyeket ez a bizottság most önök elé terjesztett.

Elsõ helyre kívánkozik - legalábbis az én értékítéletemben - az a nagyon-nagyon fontos kérdés, amely szerint a közgyûlés tulajdonosi jogosítványait a Társadalombiztosítási Önkormányzat elnöksége gyakorolta, teljesen törvénnyel ellentétes módon mind a mai napig. Ez bizony egy nagyon súlyos kérdés, amelyre feltétlenül az elkövetkezõ idõkben választ kell találnunk.

Gazdálkodási szabályzatra is szükség lett volna, amelyet a közgyûlés hagy jóvá. Ilyen gazdálkodási szabályzat nem létezik.

Sorolom tovább: a felügyelõ bizottság több esetben megállapította mindazokat a visszásságokat, amelyeket mi is felvetettünk, azonban minderre semmiféle reakció nem történt az elmúlt idõszakban. Azok a befogadási és egyedi megbízási szerzõdések úgy célszerûségi szempontból, mint szakmai szempontból, mint pénzügyi szempontból ugyancsak megkérdõjelezhetõk. Megkérdõjelezhetõ például az a gyakorlat is, amely szerint - szeretném pontosan idézni a határozati javaslatot -, ha nem találom, a lényege az, hogy több önkormányzati képviselõ úgynevezett egyéb munkavégzésre irányuló jogviszonyt létesített az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral, sõt még az operatív felügyeletet ellátó elnökség egyik tagja is.

Szeretném ezt egy hasonlattal megvilágítani az önök számára. Ez valahogy úgy néz ki, mint hogyha mi, parlamenti képviselõk parlamenti tevékenységünkkel összefüggésben, bár nem szorosan képviselõi tevékenységünkkel összefüggésben, a magyar parlamenttel kötnénk munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyt, és különbözõ írások, tanulmányok elvégzéséért akár több százezer forintos tiszteletdíjban részesülnénk.

(18.50)

Úgy gondolom, hogy errõl érdemes beszélni, hiszen ugyanolyan választott - általános választásokon megválasztott - felelõs képviselõ képviseli a biztosítottak érdekeit a közgyûlésben - más tevékenységgel, de hasonlóképpen mégiscsak -, mint mi itt a parlamentben.

Sorolni lehetne még mindezeket a kérdéseket, talányokat és visszásságokat, amelyeket tapasztaltunk, de szeretnénk egy kicsit elõretekinteni. Fontos és szükséges ismételten szembenéznünk azzal, hogy számtalan olyan jogi természetû kérdés van, amelyet meg kell oldjunk. Gondolok itt elsõsorban az állam és az önkormányzat kapcsolatrendszerében a felelõsségi kérdések újragondolására és áttekintésére. Különösen fontos ez, hiszen úgy tûnik, hogy abban egyetértés lesz közöttünk, hogy szükséges az államtól elkülönülten egy igazgatási szervezett rendszert fenntartani, a kérdés fontosságára és a kérdés bonyolultságára tekintettel - tehát hogy ne az állami szervezett rendszerben kelljen gondoskodni a társadalombiztosításról mint tevékenységrõl. Ugyanakkor azt is meg kellett állapítsuk, hogy ennek a kapcsolatrendszernek nincsenek meg azok a bevált módozatai, amelyek megfelelõek lehetnek és megnyugtatóak lehetnek akár számunkra, parlamenti képviselõk számára, akár pedig a biztosítottak és a biztosítási szolgáltatásokat igénybe vevõk számára.

Azért is nagyon fontos, hogy beszéljünk ezekrõl a következtetésekrõl, hiszen itt áll elõttünk az a fontos ügy, amelyet nem halaszthatunk. Végig kell gondoljuk, hiszen a biztosítási önkormányzati képviselõk mandátuma le fog járni: mi legyen a jövõjük, mi legyen a biztosítási önkormányzatokkal, és egyáltalán milyen szervezett rendszerre bízzuk a jövõben a társadalombiztosítás kérdéseinek megoldását?

A Szabad Demokraták Szövetségének frakciója egyetért és nem vitatkozik az önkormányzatok létének szükségességével, támogatni fogjuk az erre irányuló elõterjesztéseket. Azonban két szálon tudjuk elképzelni a jövõt.

Az egyik feltételezés: hogyha az önkormányzatok feladat- és jogköre nem változik, akkor mi szükségesnek tartjuk a legitimáció fenntartása érdekében azt, hogy továbbra is választásokon dõljön el, hogy kik lesznek a közgyûlés tagjai, kik fogják alkotni a biztosítási önkormányzatot.

A másik verzió, ami nagyon sokszor szóba került már, az úgynevezett delegálásos rendszer; vagyis ne általános választásokon válasszuk meg a biztosítási önkormányzat tagjait, hanem úgynevezett delegációs módszerrel. Ha ez a verzió mûködik, mi feltétlenül szükségesnek tartjuk a jelenlegi szereplõkön túlmenõen a helyi önkormányzatok valamilyen szintû bevonását, és szükségesnek tartjuk nem utolsósorban az állami, kormányzati szervek bevonását, hiszen pontosan az állami-önkormányzati kapcsolatrendszer jogi kérdései azok, amelyekre számíthatunk, hogy az elkövetkezõ idõszakban sem tudjuk végérvényesen megoldani - hiszen mindig a való élet kapcsán merülnek fel a valós és megválaszolandó kérdések.

Ebben az esetben viszont, ha delegálásos módszerrel fog az önkormányzat felállni, alapvetõ fontosságú kérdésnek tartjuk, hogy újragondoljuk, milyen jogkörrel, milyen feladatkörben és milyen felelõsségi körben mûködjön az önkormányzat. Hajlanánk egy felügyelõbizottság-szerû mûködésre, amely természetesen elképzelhetõ önkormányzati formában is. A felügyelõbizottság-szerûség elsõsorban ennek a verziónak a jobb megértése és láttatása szempontjából lehet fontos.

Kedves Képviselõtársaim! Hamarosan döntenünk kell a biztosítási önkormányzatok, illetve az Egészségbiztosítási Pénztár tevékenységét vizsgáló bizottság jelentésérõl, és frakcióm nevében támogatásra ajánlom képviselõtársaimnak. Köszönöm a figyelmet. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage