Akar László Tartalom Elõzõ Következõ

AKAR LÁSZLÓ pénzügyminisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnöknõ! Tisztelt Országgyûlés! Tisztelt Képviselõ Úr! Képviselõ úr véleményével, miszerint nem mindegy, hogy mi lesz a Bábolna Részvénytársaság sorsa, természetesen én is egyetértek.

A társaság jegyzett tõkéje jelenleg 8,6 milliárd forint, amelynek 96,4 százaléka állami tulajdonban van. A Bábolna Rt.-nél összpontosul a tartós állami tulajdonba sorolt 28 mezõgazdasági társaság saját tõkéjének csaknem egyharmada. A privatizációs törvény szerint a társaság 50 százalék + 1 szavazatarányban tartós állami tulajdonban marad.

A társaság az Országgyûlés határozata alapján a nemzetgazdaság mûködõképessége szempontjából jelentõs társaságok körébe tartozik. A társaság privatizációs koncepciójának elõkészítése körültekintõ és alapos munkát igényel, ami már az Állami Vagyonkezelõ Részvénytársaságnál megkezdõdött. Az ÁPV Rt. igazgatósága ez év február 5-i ülésén elfogadta a privatizációs koncepciót, ami a tárcaegyeztetést követõen a kormány elé került.

A Bábolna Rt.-nek mint a magyar mezõgazdaság nagy hagyományokkal rendelkezõ fejlesztési központjának az állattenyésztés genetikai alapjainak fejlesztése, az ehhez kapcsolódó takarmányozás korszerûsítése, a magasabb feldolgozottsági fokú termékek termelése és mindezek szolgálatában az állategészségügy és az állatgyógyszer-ipar fejlesztése a bábolnai termékek hazai és nemzetközi piacra vitele, az integráció fejlesztése, s az EU-csatlakozásra való felkészülés a fõ feladata. E célok megvalósítását szolgálja a privatizációig elvégzendõ, a privatizációt elõsegítõ program, amelynek végrehajtása folyamatban van. Az elmúlt idõszakban tett lépések, az igazgatóság és a felügyelõbizottság összetételében bekövetkezett változások, a privatizáció elõkészítésének szükségszerû lépései.

A társaság átvilágítása alapján az ÁPV Rt. igazgatósága és a társaság közgyûlése '96-ban egy cselekvési programot fogadott el, amelynek célja a Bábolna vállalatcsoport eddiginél hatékonyabb mûködési feltételeinek kialakítása, jövedelemtermelõ-képességének javítása, szervezeti felépítésének korszerûsítése. Korábban túltagolt, nehezen átlátható, irányítható, jelentõs többletforrást igénylõ vállalatcsoport jött létre. A Bábolna Rt. csaknem 50 társaságban rendelkezett tulajdonhányaddal, ennek felében többségi tulajdonos volt. A szervezeti korszerûsítés keretében '97 januárjában 8 többségi tulajdonban levõ kft. beolvadt a részvénytársaságba.

A program egyik elemeként olyan igazgatóság és felügyelõbizottság került kialakításra, amelynek tagjai privatizációs, pénzügyi és modern nagyvállalatok vezetése és szervezése terén szerzett tapasztalatokkal is rendelkeznek. A cégbíróság a társaság '96. szeptember 26-i közgyûlésének 2., személyi kérdések napirendi pontja keretében hozott határozatával kapcsolatban formai okok miatt emelt kifogást, amely hiánypótlási kötelezettségnek a társaság december 27-i közgyûlésén eleget tett. Megjegyzem, az igazgatóság korábbi elnöke új megbízatása miatt mondott le tisztségérõl, továbbá a gazdasági társaságokról szóló törvény szerint az igazgatóság és a felügyelõbizottság maga választja meg elnökét.

Nem kívánom képviselõ úrnak azt a véleményét cáfolni, hogy a Bábolna Rt. a többi mezõgazdasági társasághoz hasonlóan anyagi gondokkal küzd, de ezt a saját forrás hiányára helyesbítem. A társaságnál már az ön elnökségének ideje alatt is szûkös volt a saját forrás. Emiatt az ÁV Rt. 2 milliárd forint hitelátvállalással és ennek ellenében hat, kedvezõtlen piaci helyzetû, a fõ profilhoz nem tartozó társaság átvételével részleges konszolidációt hajtott végre. Ennek ellenére az idegen tõke aránya már '96 végére elérte a 40 százalékot. A társaság hitelképessége viszont kiváló, ami ugyan elõsegíti a hitelfelvételt, de ennek kamatköltsége kétségkívül magas.

A tervezett készpénzes tõkeemelés csökkenti a likviditási, finanszírozási gondokat, jelentõsen javítja a vállalatcsoport eredményét, a saját tõkére jutó eredmény és a fizethetõ osztalék nagyságát. Lehetõvé tenné az 1990 óta több területen elmaradt mûszaki fejlesztés megvalósítását, a termelés hatékonyságának javítása érdekében az anyag-, energia- és takarmányigényes technológiák cseréjét és korszerûsítését. Végsõ soron növelné az állami tulajdonban levõ részvények üzleti értékét is.

A tõkeemelés célszerûen nagy pénzügyi befektetõk bevonásával valósítható meg. A Bábolna Rt. privatizációja kellõen elõkészített; az ismertetett elõnyökkel jár majd, és semmiképpen sem az újabb botrány kiváltása a célja, hanem a törvényben meghatározott többségi állami részesedés biztonságos megtartása, mert ezáltal jelentõsen javítható a jövedelmezõ gazdálkodás feltétele. A tõkeemeléssel létrejövõ cégérték- növekedés lehetõvé teszi a Bábolna Rt. tõzsdei bevezetését is.

Kérem képviselõ urat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjék. Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage