Deutsch Tamás Tartalom Elõzõ Következõ

DEUTSCH TAMÁS (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Országgyûlés! A tömör, lényegre törõ fogalmazás, a lakonikus rövidség stílusbeli erény, és ha ez alapján mérnénk a különbözõ törvényjavaslatokat, én azt gondolom, ezen a képzeletbeli ranglistán az elõbb tárgyalt törvényjavaslattal egyezõen az általam tavaly október 4-én benyújtott önálló képviselõi indítvány is nagyon jó helyezésre számíthatna.

Ez a törvényjavaslat az 1995. évi, a közbeszerzésekrõl szóló XL. törvényt egyetlenegy ponton kívánja módosítani. A törvény rövid, ugyanakkor azt gondolom, még egy kicsit szólásmondásokra utalva: az ördög a részletekben van elrejtve, a részletekben rejtezik. Mégsem lehet azt mondani, hogy az éppen e törvényjavaslat elõtt tárgyalt törvényjavaslattól eltérõen ez egy technikai tárgyú módosítás lenne, mert megítélésünk szerint a törvényjavaslatot lényegében megfogalmazó Fidesz-Magyar Polgári Párt képviselõcsoportja szerint ez egy lényeges tartalmi módosítás.

Törvényjavaslatunkkal azt indítványozzuk, hogy az 1995-ben elfogadott és abban az évben hatályba lépõ közbeszerzési törvény hatálya alá tartozzon a legnagyobb magyar gazdasági társaság, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársaság.

Azt is lehetne mondani, talán egy kicsit hírlapízû a fogalmazás, de mégsem lehet ezt kikerülni, hogy ez a törvényjavaslat, ez a törvénymódosító javaslat az úgynevezett Tocsik-ügy gyermeke. A törvényjavaslatot azért fogalmazta meg a képviselõcsoportunk, mert a tavalyi év õszén nyilvánosságra került és azóta sem csituló hullámokkal bíró, korrupciógyanús ügy vetette föl azt a kérdést, hogy a legnagyobb magyarországi gazdasági társaság, az ÁPV Rt., amelyik döntõ részben vagy nagyon jelentõs részben közpénzekkel gazdálkodik, az õ tevékenységére semmilyen módon nem vonatkozik a közbeszerzési törvény. Pedig megítélésünk szerint nagyon lényeges lenne, éppen a közbeszerzési törvényben megfogalmazott célok, a közpénzek felhasználása átláthatóságának és széles körû, nyilvános ellenõrizhetõségének megteremtése érdekében az, hogy az ÁPV Rt. közpénz-felhasználási tevékenysége is a vonatkozó törvény, a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozzon.

Úgy ítéljük meg, hogy sajátos az a helyzet, habár nyilvánvalóan vitatható és vitatott módon is, de törvényi garanciák rendezik, próbálják rendezni azt a kérdést, hogy az ÁPV Rt. legfontosabb tevékenysége a privatizációs, magánosítási tevékenységével kapcsolatban milyen átláthatósági, ellenõrizhetõségi garanciák vannak, ugyanakkor ugyancsak jelentõs tevékenységi kört lefedõ mûködése, amikor az ÁPV Rt. az, amely beszerzõ és ezt a beszerzését közpénzekbõl teszi, akkor ebbéli tevékenysége szabályaira nem vonatkozik az a törvény, amely törvény minden más költségvetési szerv vagy közpénzekbõl támogatott gazdasági társaság, alapítvány, közalapítvány beszerzéseit, a közbeszerzéseket rendezi.

Nagyon jelentõs az a piaci szegmens - hogy ezt a csúnya idegen kifejezést használjam -, az a beszerzési kör, aminek a szabályait a közbeszerzési törvény meghatározza. Most áttekintettem a '95-ös elõterjesztést, akkor közel 300 milliárdos beszerzési árról beszélt a törvény. A Közbeszerzési Tanács elnökhelyettesének mai tájékoztatása szerint ez az összeg 1997-re feltehetõleg eléri a 600 milliárdos összeget. Az ÁPV Rt. esetében is nagyon jelentõs összegrõl van szó, nagyon jelentõs mértékû közpénz felhasználásáról. Több milliárdos, több tízmilliárdos azoknak a döntéseknek a súlya, amelyek keretében az ÁPV Rt. árukat szerez be, amelyek keretében az ÁPV Rt. különbözõ szolgáltatásokat vesz igénybe.

Azt mondtam, hogy ez a törvény lényegében az úgynevezett Tocsik-ügy gyermeke, hisz annyiban vissza kell idéznem ezt a botrányos esetet, hogy amennyiben az 1995-ben elfogadott törvénynek már elfogadásakor a hatálya alá tartozott volna az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársaság, akkor nem fordulhatott volna elõ például az, hogy egy külsõ megbízott alkalmazása, azaz a megbízott szolgáltatásának az igénybevétele, ezen szolgáltatási szerzõdés megkötése elõzetes pályáztatás nélkül történt volna. Különösen nem, ha olyan nagy értékben történik, mint az dr. Tocsik Márta esetében megtörtént.

(20.10)

Az elõzetes tájékozódás alapján úgy látom, hogy a törvény tartalmi rendelkezését tekintve nincs különösebb vita a kormánypárti és ellenzéki képviselõk között. Azt gondolom, hogy azok a technikai tárgyú észrevételek, amelyek megfogalmazódtak már korábban a törvényjavaslat bizottsági megtárgyalása során, az elõterjesztõ részérõl elfogadható észrevételek.

Úgy ítélem meg tehát - és ezzel szeretném befejezni az elõterjesztés rövidségéhez mért expozémat -, hogy nagyon fontos, hogy a lehetõ legrövidebb idõn belül ezt a törvényjavaslatot - törvénymódosító javaslatot - a Ház megtárgyalja és reményeim szerint elfogadja; nagyon fontos, mert így a legnagyobb magyarországi gazdasági társaság mûködését tekintve olyan fontos garanciális változtatásokra kerül sor, amelyek kapcsán joggal elmondható, hogy a törvény elfogadását, kihirdetését és hatálybalépését követõen az ÁPV Rt. által felhasznált közpénzek felhasználásának átláthatósága, annak ellenõrizhetõsége nagymértékben megváltozik, gyakorlatilag megteremtõdik ennek a lehetõsége, és végre elmondható, hogy nem csupán beszélünk arról, hogy Magyarországon végre konkrét, hathatós, kézzelfogható intézkedésekre van szükség azoknak a lehetõségeknek, esélyeknek a csökkentése érdekében, amely lehetõségek sajnos a korrupció-, a visszaélésgyanús események bekövetkezéséhez vezetnek, hanem ennek a törvénymódosító javaslatnak az elfogadásával konkrét lépéseket tudunk e fontos cél elérése érdekében tenni.

Így tehát kérem tisztelt képviselõtársaimat, hogy a parlamenti vitában - a soron következõ vitában - a törvénymódosító javaslatot, és különösen annak szavazásakor a javaslatot támogassák.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage