Rapcsák András Tartalom Elõzõ Következõ

DR. RAPCSÁK ANDRÁS (KDNP): Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! Ismeretes az állampolgársági ügyek hosszadalmas bürokratikus intézése. A jelenlegi gyakorlat azt mutatja, hogy a kérelmek beadásától mintegy három év vagy annál több is eltelik, mire az állampolgárság megszerzését kérelmezõ ügyfél választ kap. Ezután kerül sor az eskü vagy fogadalom letételére a helyi önkormányzatok polgármestereinél. Az eskü letétele után olyan korszerûtlen, bürokratikus ügyintézésre kerül sor, ami hosszú ideig bizonytalanságban tartja a kérelmezõt.

A vonatkozó törvény meghatározza a helyi anyakönyvvezetõk teendõit az eskü letételét követõ adminisztrációra vonatkozóan. Az eskü letétele után az anyakönyvvezetõk úgynevezett 7-es lapon passziváltatják a régi személyazonosító jelet, és egyben új, már 1- gyel vagy 2-vel kezdõdõ személyazonosító jelet kérnek az állampolgárnak. Ez úgy történik, hogy e lapokat a megyei tákisz népesség-nyilvántartásához terjesztik elõ postán, majd onnan kerülnek a budapesti székhelyû Országos Választási és Személyiadat-nyilvántartó Hivatalhoz. Itt közel 60 nap alatt képeznek új személyazonosító jelet, és ezt listán elküldik az anyakönyvvezetõnek - újabb 10 nap. A anyakönyvvezetõ második lépésben elkészíti a honosított személy hazai anyakönyvezéséhez szükséges jegyzõkönyveket. A jegyzõkönyveket addig nem tudja a budapesti székhelyû hazai anyakönyvi csoporthoz továbbítani, amíg a személyazonosító jel nem áll rendelkezésére, mert ezt enélkül visszaküldik számára. Postázás után a beérkezéstõl számított közel 60 nap telik el, míg bejegyzik az ottani anyakönyvbe a már magyar állampolgárok külföldön történt születési, házassági eseményeit. Errõl az ügyfél postázás után magyar anyakönyvi kivonatot kap, amivel már jelentkezhet a lakóhelye szerinti rendõrkapitányságon, a személyi igazolványának megszerzése érdekében. Útlevélhez csak ezután juthat, mert útlevelet csak személyi igazolványának birtokában kérelmezhet. Ez az újabb oda-vissza postázással együtt megint két hónap.

Gyakorlatilag elmondható, hogy az ügyfélnek a gyakorlatban legalább fél év, mire minden személyes okirata a kezébe kerül az eskütétel után.

Kérdéseim: miért van szükség ilyen hosszadalmas, bürokratikus eljárásra? Miért kell ezt az ügyintézést a helyi önkormányzatok ügyintézõjének törvényi rendelkezéssel és kormányrendelettel a kötelességévé tenni, annak tudatában, hogy ehhez az eljáráshoz szükséges minden adat a Belügyminisztérium, valamint a felügyelete és irányítása alá tartozó intézmények rendelkezésére áll. Az eskü letételérõl a Belügyminisztérium jegyzõkönyvet kap. Ennek felhasználásával miért nem lehet az így magyar állampolgárságot elnyerteknek automatikusan, központilag intézni a fenti ügyeit, annál inkább, hiszen minden adat a nyilvántartó rendelkezésére áll? Várom miniszter úr válaszát. (Taps a jobb oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage