Herbert Ferenc Tartalom Elõzõ Következõ

HERBERT FERENC, az európai integrációs ügyek bizottsága elõadója: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyûlés! Kedves Képviselõtársaim! Az európai integrációs ügyek bizottsága 1997. február 19-i ülésén megtárgyalta a T/3712. számon benyújtott, a gazdasági reklámtevékenységrõl szóló törvényjavaslatot.

A gazdasági reklámtevékenység szabályozásának egyik lényeges célja a tárgykört érintõ, az európai megállapodás alapján fennálló jogharmonizációs kötelezettségünk teljesítése. Az Európai Közösségek irányelveinek megfelelõ olyan szabályrendszert kell kialakítanunk, amely összhangban van a verseny- és fogyasztóvédelmi jogszabályok folyamatban lévõ felülvizsgálatával és a rádiózásról és televíziózásról szóló, 1996. évi I. törvény rendelkezéseivel is.

A gazdasági reklámtevékenységrõl szóló törvényjavaslat megtárgyalásával és majdani elfogadásával egy jogilag régóta rendezetlen terület újraszabályozását kívánja rendezni az Országgyûlés. Az európai megállapodás 67. cikke szerint a szerzõdõ felek elismerik, hogy Magyarországnak a közösségekbe történõ gazdasági integrációja egyik alapvetõ feltétele, hogy az ország jelenlegi és jövõbeli jogszabályait közelítse a közösségek jogszabályaihoz. Ennek megfelelõen biztosítanunk kell, hogy a jövõbeli jogszabályok a közösségek jogszabályaival összeegyeztethetõek legyenek.

A megállapodás 68. cikke emeli ki a jogharmonizáció legfontosabb területeit. Ezek között említi a versenyszabályokat, valamint a fogyasztók érdekvédelmét. Ez utóbbinak az Európai Unió értelmezése szerint lényeges része a korszerû reklámszabályozás. Elsõrendû fontosságú, hogy meghatározzuk azokat a területeket, amelyeken jogharmonizációs eredményeket tudunk felmutatni a hazai gazdasági érdekek sérelme nélkül, sõt azok szolgálatában. A fogyasztóvédelem, amelynek része a reklámozás, ezek közé a területek közé tartozik.

A jogharmonizáció során a következõ irányelvek kerültek figyelembevételre:

A tanács 84/450/EGK számú irányelve a tagállamok félrevezetõ reklámozására vonatkozó jogszabályainak közelítésérõl; a tanács 89/552/EGK számú irányelve a tagállamok televíziós közvetítésre vonatkozó jogszabályai egyes rendelkezéseinek összehangolásáról; a tanács 92/28/EGK számú irányelve az emberi használatra szolgáló gyógyszerek reklámozásáról; a bizottság javaslata a dohánytermékek újságban és plakáton engedélyezett reklámozásáról, valamint a bizottság javaslata az összehasonlító reklámról és a félrevezetõ reklámozásról szóló, 84/450/EGK számú irányelv módosításáról. Az irányelvekben foglalt követelményeket jogszabályban kell kihirdetni.

A törvénytervezet megtárgyalásán a bizottsági ülésen részt vettek a Magyar Reklámszövetség, a Magyar Közterületi Reklámszövetség, a Magyarországi Reklámügynökségek Szövetsége, a Reklám Világszövetség magyar tagozata és az Önszabályozó Reklámtestület képviselõi.

A gazdasági reklámozás leginkább neuralgikus pontjaival, nevezetesen a dohányárukkal és alkoholtartalmú termékekkel kapcsolatosan alakult ki a legnagyobb vita. Kerethatárként fogalmazható meg, hogy ezeket az árukat tilos úgy reklámozni, hogy azok közvetlenül gyermekeknek, fiatalkorúaknak szóljanak, hogy azokat mint követendõ szokásokat, tüntessék fel.

Ugyancsak felvetõdött: a reklámtörvénnyel egy idõben kellett volna a nemdohányzó-védelmi törvényt is a t. Ház elé terjeszteni, mint ahogy arról az 1031/96. (IV. 13.) kormányhatározat rendelkezik. Amellett, hogy a dohányreklám elfogadhatóan elsõsorban a márkák közötti versenyt és a dohányzási szokások befolyásolását szolgálja, meg kell jegyezni: a mai gyakorlat bizonyos fajta dohányzási szabadosságot is hirdet, amely károsan befolyásolja a vétlen nemdohányzók egészségét és érdekeit.

A dohányáru reklámozására vonatkozó szabályozásnál figyelembe kell venni, hogy az egészségre káros, ártalmas cikk reklámozása a köz érdekében, a népegészségügyi szempontokra figyelemmel korlátozásokat igényel. A Magyarország területén élõknek az egészséghez való alkotmányos joga, az alkotmány 70/D §-a, és az egészséges környezethez való joga, az alkotmány 18. §-a, szintén a korlátozó szabályok megalkotásának szükségességét támasztja alá.

(10.00)

Ez a törvényjavaslat valóban egy kompromisszumos törvényjavaslat. Minden tekintetben az, de különösen kompromisszumos a dohányipari termékek reklámozásával kapcsolatban. Itt két igen markáns érdek jelent meg: egy népegészségügyi - ahogy már szóltam róla -, amely mindvégig azt kívánta, és ezt markánsan ki is fejezte, hogy a dohányipari termékek reklámozását meg kell tiltani, magyarán szólva fenn kell tartani az 1978-as szabályozásnak az abszolút tilalomra vonatkozó rendelkezéseit; ezzel szemben állt az EU-s gyakorlat, amely azonban nem egységes, mert azért az Európai Unió országai között is vannak olyanok, ahol a dohánytermékek reklámozására tilalom áll fenn.

Ennek a kompromisszumnak megvan az ára is, többek között az, hogy e törvényjavaslattal egyidejûleg elõ kell terjeszteni a nem dohányzók védelmérõl szóló törvényt, amit, úgy gondolom, most én is joggal kérek számon.

Fenntartások is kiemelésre kerültek az elektronikus sajtó reklámozási módszereivel kapcsolatosan a reklámok tárgya és idõpontja, a reklámok száma, egy idõintervallumon belüli ismétlése és a fõmûsorok reklámközlés céljából történõ megszakításai tekintetében. Jóllehet e területet a már hivatkozott 1996. évi I. törvény, a médiatörvény szabályozza, azonban nem ártott volna ezt egységesen a reklámtörvényben is rögzíteni.

A bizottságban ugyancsak figyelmet kapott a reklámszakma önszabályozása, törvényi lehetõségei feltételeinek biztosítása vagy automatikus önszervezõdõ állapotában tartása. Abban egyetértettek a jelenlévõk, hogy a törvényi szabályozás mellett, annak keretein belül üdvözlendõ az önszabályozás, és ennek a törvényjavaslat egyetlen rendelkezése sem mond ellent. Angliában például nincs reklámtörvény, csak önszabályozás van, és az fegyelmezetten mûködik is. Fontos mindezek mellett a fogyasztók érédekvédelmét ellátó szervezeteknek is jogosultságot biztosítani az érdeksérelem ellen.

Tisztelt Ház! A hosszú vitát követõen, annak tapasztalatait összegezve az európai integrációs bizottság állást foglalt az általános vitára való alkalmasság tekintetében. A T/3712. számú, a gazdasági reklámtevékenységrõl szóló törvényjavaslatot a bizottság egyhangú többséggel általános vitára alkalmasnak ítélte. A bizottság nevében köszönöm megtisztelõ figyelmüket. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage