Farkas Gabriella Tartalom Elõzõ Következõ

DR. FARKAS GABRIELLA, a mezõgazdasági bizottság elõadója: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Kedves Képviselõtársaim! Az Országgyûlés mezõgazdasági bizottsága február 26-i ülésén tárgyalta meg - szakmai érdekképviseletek bevonásával - a törvényjavaslatot. Egyhangúlag általános vitára alkalmasnak tartottuk azt.

A bizottság fontosnak és idõszerûnek tartja a gazdasági reklámtevékenység önálló és egységes szabályozását. A vita során elhangzott vélemények alapján a magyar élelmiszer-ipari termékekre vonatkozó szabályozások tekintetében számos módosítási igény merült fel. Ezek alapján a bizottság a következõ módosításra váró szabályozásokra hívja fel a figyelmet.

Elõször: a mezõgazdasági bizottság tagjai valamennyien fontosnak tartották, hogy a törvény ismerje el a reklámgyakorlatban az önszabályozást, mint a törvényhez igazodó, azt kiegészítõ szabályozási formát. Erre két okból is szükség van. Egyrészt megelõzhetõk, eleve megakadályozhatók az önszabályozás elismerésével a törvénybe ütközõ reklámtevékenységek. Másodszor, sokkal könnyebb, pontosabb és egyértelmûbb a felelõsség megállapítása az eljárások során azért, mert az önszabályozó kódexekbõl egyértelmûen látható, hogy melyek azok a magatartások, amelyeket maga a reklámszakma elvet.

Ezzel van összefüggésben a bizottságban megfogalmazott nagyon fontos kívánalom, mégpedig az, hogy az eljárási szabályokra vonatkozó rendelkezéseket koncepcinálisan is, szerkezetileg és tartalmilag is pontosan ki kell dolgozni. Arra kell törekedni, hogy az eljárás egységes, egyszerû és áttekinthetõ legyen, természetesen nem vitatva annak a fontosságát, hogy egyes eljárások más hatóságok elõtt indulnak. A bizottság egyértelmûen állást foglalt amellett, hogy a bírság keretösszegét konkrétan meg kell állapítani. Pontosan meghatározott szankcióval fenyegetettnek kell lenni az egyes törvénysértõ magatartásoknak.

Nagyon fontosnak tartja a mezõgazdasági bizottság azt, hogy az ökológiai szempontok szigorú szabályok szerint érvényesüljenek. Itt arra gondolunk, hogy a reklámtevékenységnél a tájvédelemre, a természetvédelemre, a környezeti szempontokra is mindig figyelemmel kell lenni. Egyébként ez is lehet az önszabályozás egyik kérdése.

Az ingyenes mintaadás tilalmával kapcsolatban a mezõgazdasági bizottságban elég részletes vita során született meg egy olyan álláspont, amely szerint a szeszesitalok egyetlen kategóriába sorolása és nem különválasztása égetett és nem égetett szeszes italokra nem szerencsés. Az égetett szeszes italokra, valamint a sörre és a borra vonatkozó reklámtevékenység szabályozását szét kell választani, mert ha ez nem történik meg, akkor például lehetetlen egy sörfesztivál vagy - például borvidékeken szüreti napok keretében - egy borkóstoló megrendezése. Itt természetesen - szigorúan igazodva a törvény egyébként helyes szabályaihoz - meg kell határozni, hogy mely életkoron felül - magyarul kizárólag felnõttek részére - lehet ezt a tevékenységet engedélyezni.

Ezek voltak tehát a mezõgazdasági bizottságban megállapított hiányosságok. A bizottság szerint ezeknek a módosítása szükséges, egyébként általános vitára alkalmasnak tartjuk és ajánljuk a törvényt.

Köszönöm. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage