Hatvani Zoltán Tartalom Elõzõ Következõ

DR. HATVANI ZOLTÁN (SZDSZ): Köszönöm, elnök asszony. Tisztelt Országgyûlés! A reklám - azt hiszem nyugodtan kijelenthetjük - egyidõs a kereskedelemmel. Életünknek volt idõszaka, amikor kevésbé találkoztunk vele, kevésbé vettük észre, hiszen a háború utáni években vagy a szocialista nagy elosztás rendszerében talán alig-alig jelentett valamit az életünkben. De ma, amikor áru versenyez áruval a fogyasztók kegyeiért, életünk szinte minden mozzanatát, minden területét, minden idõpillanatát betölti. Hisz reklámmal ébredünk, a reklámmal megyünk aludni - tán még álmainkban is sokszor ott szerepel - , ott van mind a közszolgálati televízióban, mint a kereskedelmi televízióban, ugyanígy a rádióban.

(11.10)

Ott van az olvasnivalóinkban, ott van filmjeink legizgalmasabb, legérdekfeszítõbb pillanataiban, a házak falán csakúgy, mint a közutak mellett, a levegõben, a repülõgép farkára akasztva. Teljes környezetünket átalakítja, nyugodtan kijelenthetjük.

Hogyan teszi mindezt? Minden elképzelhetõ és szinte elképzelhetetlen eszközzel, eszköztára szinte kiapadhatatlan. Sokszor fel sem ismerjük, hogy reklámmal találkozunk, úgy hat érzelmeinkre. De leginkább érzékszerveinken keresztül ássa be magát legbensõbb énünkbe, tárja fel legtitkoltabb vágyainkat, akarja megváltoztatni szokásainkat. Eszköze minden elképzelhetõ és elképzelhetetlen természeti látnivaló: csakúgy mint ember alkotta dolog, csakúgy a táj szépsége, mint a szép nõi test, csakúgy egy madárfütty, mint a szimfónia, minden elképzelhetõ eszközzel megjelenítik a reklámot. Illatával az éhes embert ingerli a metró mozgólépcsõjén, vagy a leszokni vágyó dohányzót ingerli látványával. Lehet kellemes vagy kellemetlen, szép vagy csúnya látvány, lehet szórakoztató vagy bosszantó, árthat gyermekeinknek és önmagunknak, de segíthet egészségesebbé, kellemesebbé tenni életünket. Gazdasági eseményeket idéz elõ, segít eladni árukat, segít legyõzni versenytársakat, tisztességes, néha tisztességtelen eszközökkel.

Mindezt azért mondtam el, képviselõtársaim, azért villantottam fel azt, hogy a reklám életünk része, mert ezzel is szerettem volna kifejezésre juttatni, hogy tényét nem kifogásolva tudomásul kell vennünk, de szerettem volna azt is érzékeltetni, hogy feltétlenül korlátozni, szabályozni kell.

A reklámtevékenységet ennek a törvénynek az elfogadásáig több régi jogszabály, elsõsorban miniszteri, belkereskedelmi miniszteri rendeletek szabályozzák. Ezek mindaddig hatályosak lesznek, ameddig ez a törvény hatályba nem lép.

Egy-egy résztevékenységét nem túl régi, ágazati folyamatokat szabályozó törvények - mint a rádió, televízió, sajtó, egészségügy, közúti közlekedés stb. területek törvényei - szabályozzák. A szabályozás igényét jeleníti meg az az önszabályozó tevékenység is, amely törvénytõl függetlenül létrejött, kialakult és mûködik. A legjelentõsebb ilyen szabályozást a Reklámszövetség reklámetikai kódexe tartalmazza.

A jogi szabályozást sürgeti, képviselõtársaim, mind szélesebb és alaposabb részvételünk az Európai Unió gazdasági életében. Számolnunk kell azzal, hogy a reklám és reklámhordozó - mint szolgáltatás és mint áru - forgalma az Európai Unióban szabad, az alapvetõ közösségi szabadságjogok közé tartozik. Az európai gyakorlat szerint a reklámjog olyan nemzeti jog, amelynek illeszkednie kell a közösségi jog korlátai közé. Amikor tehát a kormány és a Magyar Országgyûlés elhatározta, hogy önálló törvényben szabályozza a reklámtevékenységet, a következõ koncepcionális alapelvekbõl kellett kiindulnia:

Tilalmakkal és korlátozásokkal védelmet kell biztosítania a törvénynek a fogyasztók és a versenytársak számára egyaránt. Ezen túl is speciális tilalmakkal kell korlátoznia egyes kiemelt, különösen veszélyessé válható árucsoportok forgalmát vagy szolgáltatások nyújtását. Így például a közbiztonságot veszélyeztetõ, elsõsorban fegyverek, robbanószerek forgalmát, a gyógyszereket, az alkohol tartalmú italokat és a dohányárukat.

A törvényjavaslat a tilalmak mellett a tilalmakat, illetve korlátozást megsértõkkel szembeni eljárást is szabályozza.

Tisztelt Képviselõtársaim! Rendkívül nehéz olyan jó törvényt alkotni, amely olyan mértékben képes korlátozni mindazt a tevékenységet, amit reklámnak, reklámozásnak nevezünk, hogy az ne sértse indokolatlan mértékben - hangsúlyozom: indokolatlan mértékben -

a termelõk és a szolgáltatók érdekeit, de ami a legfontosabb, ne sértse a fogyasztók érdekeit.

Minden ellenzéki kritika ellenére a mi szakértõi, támogatott meggyõzõdésünk az, hogy ez a törvény képes mindarra, amit elvárhatunk és el kell várnunk tõle. Természetesen nem lesz elégedett mindenki a törvénnyel, hiszen igen nagy a különbség a fogyasztási szokásaink és lehetõségeink között csakúgy, mint a reklámozók vágyai és lehetõségei között.

Lesz, aki a tilalmak körét kívánja szûkíteni, bizonyára lesz, aki a tilalmak körét kívánja bõvíteni. Bizonyára számos módosító javaslat érkezik majd be a vita során. Ezek a javaslatok erõsíteni akarják majd egyes érdekcsoportok érdekeinek érvényesülését, esetleg új érdekek becsempészését javasolják majd. Egyet itt én is megemlítek. Örömmel hallottam a mezõgazdasági bizottság képviselõjének elõadásából is és Bretter Zoltán képviselõtársamnak a szabaddemokrata frakció álláspontját tükrözõ beszédébõl is, hogy azt az önszervezõdést, amely törvényi szabályozás nélkül, azt megelõzõen kialakult, mindenképpen nevesíteni, intézményesíteni illik ebben a törvényben is.

Tisztelt Országgyûlés! Felelõsségünk, tudjuk, ezzel a törvénnyel kapcsolatban is igen nagy, igen jelentõs. Hogy mást ne említsek meg: a televíziót, a filmet nézõ ember, a házak falán reklámot megpillantó ember, aki eddig a televízió szerkesztõjét vagy az önkormányzatot szidta reklámokért, ezután elõbb-utóbb tudni fogja, hogy a reklámjogról, a reklámozási tevékenységrõl ez az Országgyûlés törvényt alkotott. Tudni fogja tehát mindenki, akit illet, mindenki, aki a reklámmal találkozik, hogy törvény szabályozza a reklámozás tevékenységét, és a reklámozás tilalmait megsértõkkel szemben eljárást kezdeményeznek az arra illetékes szervek.

Tisztelt Képviselõtársaim! A módosító javaslatok között bizonyára nagyon nehéz lesz eligazodnunk. Úgy kell majd mindenképpen eligazodnunk, hogy a különbözõ érdekcsoportok érdekeit tükrözõ javaslatok közül kiválasztva a legjobbakat - ha lehet még, és ahol kell -, javítsunk a törvényen, de egyébként megismétlem: a szabaddemokrata frakció ezt a törvényt jónak és alkalmasnak tartja ennek a nagyon-nagyon bonyolult gazdasági tevékenységnek a jogi szabályozására. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage