Kiss Róbert Tartalom Elõzõ Következõ

DR. KISS RÓBERT, a környezetvédelmi bizottság elõadója: Tisztelt Országgyûlés! A környezetvédelmi bizottság véleménye a gazdasági reklámtevékenységrõl szóló törvényjavaslattal kapcsolatosan hat csoportba és így hat pontba sorolható.

Az elsõ: már korábban is számtalan olyan felkérés, panasz érkezett a bizottsághoz, amelyben hiányolták a reklámtörvény megalkotását. Ebben általában egy egységes, valamennyi reklámra vonatkozó szabály megalkotását szerették volna a társadalmi szervezetek, illetve olyan elképzelések is megjelentek a bizottság elõtt, amelyben a reklámozás termékdíját szerették volna honosítani Magyarországon. Így - hosszú várakozás után ugyan - a bizottság mindenképpen szükségesnek tartja e törvény megalkotását.

A második: magából a javaslatból adódott a következõ kérdés is, hogy miért csak a gazdasági reklámra vonatkozik ez, és hogyan lehet értelmezni a gazdasági reklámtevékenységet; ebbe belefér-e a mûszaki tevékenységek reklámja, illetve miért nem fér bele az úgynevezett politikai és társadalmi reklám. Erre helyben, a bizottság ülésén megkaptuk a választ. Nevezetesen, hogy a gazdasági reklám alatt - a törvény preambulumában foglalt értelmezésen túl - valamennyi, gazdasággal kapcsolatos tevékenységet értenek, így a mûszakit is. Már korábban más törvényekben is megjelentek a reklámmal kapcsolatos szabályok, tehát azokat fölösleges ebben a törvényben megismételni.

A harmadik: eleget tesz-e a törvény a jogharmonizációs követelményeknek? Erre is kaptunk választ, hiszen az európai normáknak megfelel a tervezet, mivel három Európa tanácsi direktívát és két bizottsági ajánlást is feldolgoztak az elkészítésekor.

A negyedik: milyen egyeztetés történt az elõterjesztést megelõzõen? Elsõsorban a reklámszakma képviselõivel együttmûködve, sõt, velük egyetértésben történt a szabályozás elvi kidolgozása. A feladat elég nehéz volt más szervezetekkel, hiszen két, nagyon fontos és jól megjeleníthetõ érdek egyeztetését kellett végrehajtani, egyrészt a környezetvédelmi, egészségügyi érdekeket, másrészt a vállalkozási érdekeket kellett összhangba hozni.

Az ötödik: a részletekrõl még néhány szót. Felmerült az iskolákban és más közoktatási intézményekben történõ reklámozás problémája, hogy a jelenleginél esetleg szigorúbban kellene azt meghatározni, illetve a dohány- és alkoholreklámokat a közoktatási intézményektõl minél távolabbra kellene helyezni. Szóba került még egyes reklámok idõbeli megjelenésének korlátozása is. Az a javaslat is elhangzott a bizottság ülésén, hogy ki kellene mondani a védett területeken történõ reklámozás tilalmát. Ezzel kapcsolatban felmerült még, hogy mi történjék az olyan esetekben, amikor egy védett területen vagy azzal együtt valamilyen reklámhordozó is megjelenik a képernyõkön vagy különbözõ fotókon.

Hatodik: valamennyi hozzászóló egyetértett a reklám tartalmának és formájának külön történõ szabályozásával, hiszen a reklám tartalmát a jelenlegi törvénytervezet tartalmazza, míg a formájával a már korábban beterjesztett, de még nem tárgyalt szabadtéri reklámhordozókról szóló törvényjavaslat foglalkozik.

Mind a szakma, mind a kormány képviselõi, illetve a bizottság tagjai is fontosnak tartották a szabadtéri reklámhordozókról szóló törvény mielõbbi elfogadását, illetve e törvénnyel már nem együtt, hanem párhuzamosan vagy azt közvetlenül követõ tárgyalását. A reklámszakma képviselõi is egyértelmûen kijelentették, hogy szeretnének egy, a szabadtéri reklámhordozókkal kapcsolatos önálló törvényt, mert ez a mai állapot nekik sem jó.

Mindezekkel együtt a bizottság a javaslatot általános vitára alkalmasnak tartotta. Köszönöm szépen. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage