Gyõriványi Sándor Tartalom Elõzõ Következõ

DR. GYÕRIVÁNYI SÁNDOR (FKGP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyûlés! Átnézve az 1997. évi március 4-ei Országgyûlés hiteles jegyzõkönyvének azt a részét, amelyben képviselõtársaim a T/3712. számú törvényjavaslatot vitatták a gazdasági reklámtevékenységrõl, és amihez én magam korábban kétszer is - utoljára néhány hónapja - már elutasított országgyûlési határozati javaslatot nyújtottam be, március 3-án pedig 10 módosító javaslatot, örültem, hogy a Ház minden részén a törvényjavaslatot szükségesnek és fontosnak, de minden részén nem kifogástalannak, nem hibátlannak állították be, hiszen a módosításra egy ilyen jó és szükséges törvény is rászorul. Hiszen minden épeszû ember az egypártrendszer se sava, se borsa ilyen reklámját, mint "cipõt a cipõboltból vásároljunk", csak valamilyen vállalati reklámkeret gondolkodást, ízlést, gazdasági hatékonyságot nem igénylõ pénzkidobásának tekintette. Ennél rosszabb csak az lehetett volna, ha, mint a humoristák - nem véletlen, hogy a humoristák szóvá tették, hogy a Szaharában helyezünk el olyan reklámokat, hogy viseljen gyakran hócipõt.

Örvendetes volt számomra, hogy a piacgazdasági igényû törvényjavaslat a dohánytermékek, a gyógyszerek és a gyógyhatású készítmények, valamint a szeszes italok, az erkölcsöt sértõ vagy droghatású készítmények reklámozására is kitért, holott néhány esetben voltak pontatlan definíciók, amelyek finomításra szorulnak.

Fontos lenne, hogy a szõlõtermelõ gazdák érdekeit, ha lehet, jobban figyelembe véve - mert ez hazánk jelentõs populációjának megélhetését érinti, de a kisebb létszámú hazai dohánytermelõket is sújthatja -, közmegelégedésre, a sérelmek feloldásával rendezze.

Nem tartom egzaktnak a bírság meghatározását sem. Jó lenne megjeleníteni, mit értünk bírság alatt. Hiszen elkülöníthetünk többfélét: államigazgatási eljárásban kiszabható bírságot, végrehajtási bírságot, szabálysértési pénzbírságot, fogyasztóvédelmi bírságot. Ha a fogyasztóvédelmi bírságról van szó, akkor ennek a jogi lehetõségének a fogyasztóvédelmi törvénnyel egyidejûleg kell hatályba lépnie, mivel jelen esetben még a Fogyasztóvédelmi Felügyelõség, Fõfelügyelõség nem szabhat ki fogyasztóvédelmi bírságot. Tisztázandó még a fogyasztóvédelmi bírság felhasználhatóságának célja és módja. Esetleg a költségvetés bevételi tényezõje lesz? Elõ kell írni, hogy a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség az általa meghozott államigazgatási határozat alapján azonnali elrendelés esetén a végrehajtás során jogosult legyen az egyetemleges felelõsség költségére a jogellenes reklámot leszereltetni.

Egyetértek azzal a felvetéssel is, amely a reklámozást a közoktatási és egészségügyi közintézményekbõl kitiltaná, illetve a közhasznú kulturális események meghirdetését, amennyiben ezeknek nincs nagyobb, a tanulók szüleit vagy a betegeket terhelõ anyagi kihatása.

A tíz benyújtott módosító javaslatomban részletkérdésekkel foglalkoztam, és remélem, hogy ezek elfogadása után magát ezt az alapjaiban jóindulatú törvényt pártunk meg fogja szavazni. Köszönöm szépen. (Szórványos taps a jobb oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage