Németh Zsolt Tartalom Elõzõ Következõ

NÉMETH ZSOLT (Fidesz): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Államtitkár Asszony! Interpellációm tárgya az elfogadás elõtt álló fõvárosi általános rendezési tervben szereplõ úgynevezett Körvasút sor, népszerû nevén Munkáskörút mentén kialakítandó 32 kilométeres hosszúságú körgyûrû XXII. kerületi, rózsavölgyi szakaszával kapcsolatos.

A nagyívû tervekkel, a profitot ígérõ telekügyletek feltételeinek megteremtésével mindaddig nincs semmi gond, amíg ezen érdekek lobbystái tekintettel vannak alapvetõ lakossági és természetvédelmi érdekekre. Sajnos, a jelek szerint nem ez a helyzet. A XXII. kerületi Budafok-Tétény Önkormányzat, a helyi érdekvédelmet ellátó Rózsavölgyi Egyesület, a Munkáskörút által érintett kerületek fóruma és számos más egyesület az elmúlt hetekben, hónapokban egyként tiltakozik a Munkáskörút rózsavölgyi nyomvonala ellen, természetesen alternatív nyomvonalak megjelölésével.

Az Albertfalvánál építendõ új Duna-híd ugyanis sokféleként rákötheti a fõvonalakra. A legkézenfekvõbb lehetõség a 6-os út bevezetõ szakaszának a kétsávosítása lenne, ami összekapcsolná az új hidat az M0 körgyûrûvel. Ez a tiltakozás és az alternatív javaslatok azonban egyelõre nem találtak meghallgatásra, sõt ehelyett Demszky Gábor fõpolgármestertõl levelet kapnak az érintettek, hogy milyen elõnyökkel is járna Rózsavölgy úgynevezett "feltárása."

A tervek szerint Rózsavölgyön át kétszer kétsávos gyakorlatilag tranzitút épülne, kiiktatva a villamospályát, betonvályúba terelve a völgyben csörgedezõ patakot. A becslések szerint naponta 30-40 ezer jármû - gépkocsi, teherautó, kamion - haladna át az úton. A völgy domborzati adottságainál fogva a zaj és légszennyezettség az egészségügyi határértéket meghaladó mértékben növekedne meg. Az út megépítésével a jelenlegi 62 decibeles hangszint mintegy 100 decibelre, azaz több mint ötven százalékkal nõne. Rózsavölgyet zöldövezeti jellegének köszönhetõen Budapest egyik tüdejének is lehet tekinteni, amelynek megszûnése az egész város levegõszennyezettségét növelheti meg.

A tervezõk, úgy tûnik, azzal sem számolnak, hogy a rózsavölgyiek alá a közelmúltban ültettek be egy, az egész völgyön végighúzódó 40 baros nagynyomású gázvezetéket, amelyet csak az elõírások megkerülése miatt neveznek elosztóvezetéknek, holott valójában szállítóvezeték. Nem véletlen, hogy a Rózsavölgyi Egyesület megkeresésére a Magyar Bányászati Hivatal elnökhelyettese rögvest levélben nyilvánította ki, hogy a vezeték biztonságát kedvezõtlenül érintheti a nyomvonalon végzett útépítés. Ez magyarul azt jelenti, hogy a megnövekvõ vibrációs hatás nyomán a gázvezeték felrobbanhat, ami a sûrûn lakott völgyben beláthatatlan katasztrófához vezethet.

A fentiek alapján megengedhetõ, hogy a Munkáskörút rózsavölgyi szakaszának terve egy valódi munkásterv, amely az ötvenes évek megalomán beruházásaira emlékeztet, éppen annyira elnagyolt, embertelen és természetellenes.

Kérdezem államtitkár asszonyt: egyetért-e a Munkáskörút rózsavölgyi tervével? Lát-e esélyt alternatív nyomvonal meghatározására? Nem tartaná-e szükségesnek a Rózsavölgyet érintõ környezeti forgalmi hatástanulmány elkészítését a BÁRT elfogadása elõtt? Köszönöm szépen. (Taps a jobb oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage