Czuczi Mihály Tartalom Elõzõ Következõ

DR. CZUCZI MIHÁLY (SZDSZ): Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Képviselõtársaim! Az általános vitában többen említést tettek a polgári szolgálat idõtartamáról, jelezve, hogy a törvénytervezet által elõterjesztett sorkatonai szolgálathoz viszonyított másfélszeres szorzóval egyetértenek.

Ez a szabályozás azonos azzal a hatályos helyzettel, ami jelenleg van, és azt hiszem, semmilyen változást nem jelent. Szeretnék azonban emlékeztetni arra, hogy amikor a polgári szolgálat 1989-ben bevezetésre került, akkor a másfélszeres szorzó azért került meghatározásra, mert becsülni sem lehetett a polgári szolgálatot kérvényezõk és igénybevevõk számát. Az elmúlt évek tapasztalatai és adatai azonban egyértelmûen bebizonyították, hogy a polgári szolgálatot kérvényezõk száma alig haladja meg a sor- és tartalékos hadköteles katonai szolgálatra behívottak 3-5 százalékát, míg ez a fejlett nyugati államokban 10-15 százalékra tehetõ. A hagyományos magyar felfogás és a történelmi tradíciók miatt egyébként sem kell tartani a polgári szolgálatra jelentkezõk számának ugrásszerû növekedésétõl.

Azt gondolom, hogy a polgári szolgálat idõtartamának a sorkatonai szolgálathoz viszonyított másfélszeresében való meghatározást nemzetközi dokumentumokkal egyaránt lehet alátámasztani és cáfolni is. A nemzetközi trend azonban a két szolgálati forma idõtartamának közeledését mutatja. A nemzetközi gyakorlatban mindenféle szabályozásra akad példa, tehát egyáltalán nem megy ritkaságszámba az egyharmaddal hosszabb vagy azonos idejû polgári szolgálat a sorkatonai szolgálattal.

Magyarországon a másfélszeres szorzó használatának eredeti, preventív indokait részben a rendszerváltás, részben a tapasztalatok cáfolták, így egyharmaddal hosszabb polgári szolgálat elfogadása volna kívánatos.

Az alkotmányos demokráciákban emberi jog a katonai szolgálat megtagadása, és az alkotmányos demokráciák többségében létezõ polgári szolgálat nem kibúvó a katonai szolgálat teljesítése alól; mindenkinek a saját lelkiismeretén alapuló, választást biztosító, alapvetõ emberi joga. A polgári szolgálatot vállaló az országot és a hazát szolgálja egyben.

Mindenképpen igaz viszont, hogy a polgári szolgálat léte a hadseregen belül uralkodó állapotokra, az emberi jogok fokozott érvényesítésére pozitív hatással van, az ország számára pedig mindenképpen hasznos, ugyanis a munkaügyi központok egybehangzó véleménye szerint a polgári szolgálatosok keresettek a nonprofit munkaerõ piacán. Míg 1990-ben 180, addig 1996-ban 1302 foglalkoztató regisztráltatta magát, és igényelte a polgári szolgálatot. 1996 õszén 1302 foglalkoztatót tartott nyilván az Országos Munkaügyi Központ.

A polgári szolgálatosok általában szociális, egészségügyi, gyermek- és ifjúságvédelmi, természet- és környezetvédelmi, valamint oktatási, kulturális területen, kisebb részben egyházi, alapítványi és civil szervezeteknél dolgoznak. Az Országgyûlés, a pártok, a képviselõk részérõl egyaránt támogatott nonprofit és civil szféra épít a polgári szolgálatot vállalókra.

A polgári szolgálatot teljesítõk mintegy 10 százalékáról mondható el, hogy munkavégzésükkel és magatartásukkal a foglalkoztatóknak van problémájuk.

(19.30)

Ez az arány azonban semmivel sem magasabb, mint a katonai szolgálatot választók aránya; továbbá a törvénytervezet által lehetõvé tett fegyelmi büntetések kilátásba helyezése, a foglalkoztatási körök és az eljárási rendszer törvénytervezetben szereplõ pontosabb meghatározása, valamint a munkaügyi központok következetesebb ellenõrzése lehetõvé teszi, hogy ez az arány ne romoljék tovább.

A polgári szolgálatot vállalók munkájának társadalmi hasznosságát, a társadalom egészét szolgáló, értelmes munkával való elláthatóságát és érdemi foglalkoztatását eddig sem a foglalkoztatók, sem az illetékes államigazgatási szervek, sem pedig a szolgálatot vállalók nem kérdõjelezték meg. A társadalmi igény mértéke olyan jelentõs, és a törvénytervezetben a konkrétan meghatározott foglalkoztatási körben olyan súlyú munkafeladatok kerültek meghatározásra, hogy ezek alapján állítható, hogy a törvénytervezet teljes mértékben lehetõvé teszi az eddigi üresjáratok elkerülését, és biztosítja az érdemi foglalkoztatást. Köszönöm szépen a figyelmet. (Szórványos taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage