Sándorffy Ottó Tartalom Elõzõ Következõ

SÁNDORFFY OTTÓ (FKGP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A mezõgazdasági földjelzálog-hitelintézet megalakításával várhatóan az intézményi befektetõk fokozódó tõkeerejükkel, a viszonylagosan alacsonyabb kockázatú, hosszú lejáratú jelzáloglevelekbe fektetik pénzügyi forrásaik jelentõs részét. Így lehetõség teremtõdik a mezõgazdaság számára kihelyezhetõ jelzáloghitelek finanszírozására.

A jelzáloghitel-törvénytervezethez fûzõdõ konkrét észrevételeim elõtt engedjék meg, hogy néhány szóban utaljak a magyar mezõgazdaság elmúlt évtizedekben végbement pénzügyi, monetáris, politikai oldalról történt pusztítására. A jelenlegi szocialista, majd évtizedekkel korábban kommunista párti kormányzatok célirányosan vonták meg a mezõgazdaságtól a fejlesztéshez szükséges pénzügyi forrásokat. Történt ez egy idõben padláslesöpréssel, majd szocialistább idõkben a mezõgazdasági állami támogatások lassú elvonásával.

1997-ben a mezõgazdasági termelõkre kirótt társadalombiztosítási adóterhek révén a földmûvelésügyi miniszter vette célkeresztjébe a magyar parasztságot. A Kecelen, Kiskõrösön, Hajdú-Bihar, Csongrád megyében állított úttorlaszok, feltételezem, megfelelõ módon jelzik a koalíciós kormánynak, hogy a mezõgazdaságot a társadalombiztosítási adóterhek kivetésével sem tudják tönkretenni, földjének elhagyására és a mezõgazdasági termelés feladására kényszeríteni a kisparasztot.

A Független Kisgazdapárt hétéves parlamenti mûködése során következetesen küzdött a parasztság földhöz jutásáért. Az elõzõ kormányzattal való szakításnak is az egyik legfõbb oka volt, hogy nem merték következetesen felvállalni a vidék ügyét. Kisgazda nyomásra földhöz jutott ismét a paraszt, de a paktumot kötõ kabinet magára hagyta a parasztságot. Hitellel, adókedvezményekkel, állami támogatásokkal nem támogatta meg az új gazdákat.

(20.20)

Az elmúlt évtizedekig állami tulajdonban lévõ magyar kereskedelmi bankrendszert sem irányította oly formában, hogy a mezõgazdaság hitelezésére alkalmas, alacsonyabb kamatozású, a termelés biológiai alapjaihoz illeszkedõ, hosszabb lejáratú hitellehetõséget teremtsen. Az éppen tízéves fennállását ünneplõ kétszintû bankrendszer ünnepi szónokai éppen arról feledkeztek meg számot adni, hogy a Magyar Nemzeti Bank a monetáris irányítás legkülönbözõbb eszközeivel olyan befolyást gyakorolt a kereskedelmi bankokra, hogy az agrárszektor hitelezése még véletlenül se kerüljön hitelkihelyezési politikájuk homlokterébe.

Szomorú tény az is, hogy maguk a kereskedelmi bankok ügyfélkapcsolataik alakításában mindössze pénzügyi betétgyûjtési színterükké tették a vidéki lakosságot és a mezõgazdasági termelõket. Pénzt nem adtak a mezõgazdaságba, csak az onnan megtermelt szerény jövedelmeket gyûjtötték össze, hogy felelõtlen bûnös vagyonkezelõi magatartással az új gyárigazgatók hatalmának megszilárdítása érdekében kihitelezzék. (Sic!) A hitel megtérülésének elmaradása miatt bekövetkezett infláció terheit pedig ismételten a mezõgazdasági népesség nyakába akarták varrni.

Tisztelt Képviselõtársaim! Mint a felszólalásom elején is utaltam rá, a Kisgazdapárt üdvözli azokat a törekvéseket, amelyek a földhöz jutott mezõgazdasági termelõk hitelhez juttatását szorgalmazzák. Azonban tisztelettel kérem, hogy ezen elõterjesztett törvény formájában hangzatos jelszavak mögé bújva ne kívánják megtéveszteni a magyar parasztot és a kisgazdákat. Önök azt gondolják, elhiszem, hogy önök a magyar parasztságot önzetlenül segíteni akarják? Dehogyis! A földet akarják, az õsi jussot akarják elvenni a magyar paraszttól. Olyan bankot állítanak be a törvénybe, ami például 85 százalékban külföldi kezekben van. Ami nem sikerült Rákosinak, azt most egy bankkal gondolják átjátszani a multinacionális befektetõknek.

A Kisgazdapárt mindig azért küzdött, hogy a külföldiek ne vásárolhassanak termõföldet. Ezt a nagyobbik kormányzópárt is megszavazta. Egy olyan bankkal, amelyet ugyan Magyarországon bejegyzett a cégbíróság, de 85 százalékban külföldiek tulajdonában van, a külföldiek könnyûszerrel megszerezhetik a paraszttól a magyar földet. Ha majd egy év múlva ismét emelik az adóterhet, egy-két értékesebb földterületre kiadnak jelzáloghitelt, a közgazdasági körülmények változnak, és a paraszt nem tudja idõben visszafizetni a hitelt. Ekkor a 85 százalékos külföldi tulajdonnal rendelkezõ jelzáloghitelben érvényesíti majd a jelzálogjogát, és a külföldi elveszi a földet a paraszttól. Mi végeredmény? Mintha a külföldi kezébe adtuk volna, mert hiszen külföldi tulajdonban álló jelzálog- hitelbank nem magyarnak számít, hanem idegennek.

Tisztelt Országgûlés! A Kisgazdapárt mindent megtesz a mezõgazdasági népesség boldogulásáért. Azonban ez a törvény az elõterjesztés formájában csak a parasztság kisemmizéséhez, földrõl való elkergetéséhez biztosít jogi kereteket. Ezt én nem támogatom. Kihangsúlyozom még a törvénytervezet csalárd voltán túl azt is, hogy a magyarországi földpiac kialakulatlan. Sok helyütt a kormányok tehetetlensége miatt a földnyilvántartási rendszer nem alkalmas a tulajdonosi viszonyok nyomon követésére. A jelzáloglevelek felvásárlásával teremtett refinanszírozási hitelkeret biztosítása pedig több oldalról is kétséges.

A magyar gazdaságban a korrupcióból és más bûncselekményekbõl származó jövedelmek elképesztõ méreteket öltöttek. Beláthatatlan következményekkel járna az, ha ezen bûncselekményekbõl származó jövedelmek a mezõgazdaság finanszírozására kerülnének, kiszolgáltatva ezzel a magyar vidéket a maffiózóknak és a külföldi befektetõknek.

Az elõterjesztett hitelezési koncepció hiányossága még az, hogy a mezõgazdaság hitelezési igényéhez és szerkezetéhez messze nem igazodik. Magyarországon a XIX. század közepétõl kezdõdõen a mezõgazdasági hitelezéssel létrehívott speciális pénzintézetek három birtokméretre specializálódtak, illetve alakultak ki. Az elsõ: a nagy- és középbirtok - 100 hold felett - hitelezését az Országos Földhitelintézet látta el, amely 1947-ig állt fenn. A második: a kisbirtokok - 5-100 holdig - hitelezésére állították fel a Kisbirtokosok Országos Földhitelintézetét. A törpebirtokosokat pedig a helyi hitelszövetkezetek finanszírozták, amelyek felügyeletét az Országos Központi Hitelszövetkezet látta el. Kérdezem, hogy ma a magyar parasztság két-három hektáros földjeit milyen hitellel fogjuk ellátni.

A törvénykoncepció átgondolatlan abban a tekintetben is, hogy a mezõgazdasági hitelezési célirányt a különbözõ birtokméretek kategóriájában nem rögzítette. Azzal a javaslattal éltem a kormány felé, hogy a földjelzálog-hitelezés intézménye tulajdonjogilag a magyar államé legyen százszázalékosan.

(Az elnöki széket dr. Gál Zoltán, az Országgyûlés elnöke foglalja

el.)

Ezáltal az esetleges végrehajtási eljárások során a bank tulajdonába kerülõ földterületek magyar állami tulajdonba és rendelkezési jogba kerüljenek, ne pedig idegen által diktált tulajdonba. A termõföld semmi szín alatt se kerüljön idegenek kezébe! Szeretném, ha a tisztelt kormányzat ezt a koncepciót magáévá tenné. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a Független Kisgazdapárt soraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage