Ivanics István Tartalom Elõzõ Következõ

IVANICS ISTVÁN, a gazdasági bizottság kisebbségi véleményének elõadója: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselõtársaim! Már a miniszter úr beszámolója alkalmával is és most, a bizottsági vita alkalmával is egyértelmûen megfogalmazódott, hogy a MÁV Rt. igen rossz helyzetben van; általános helyzete nem megfelelõ, kifejezetten aggodalomra ad okot. Az igaz, hogy a beterjesztett javaslat a vizsgálóbizottságra vonatkozóan talán nem a kardinális kérdésre, az általános gazdasági ellehetetlenülésre irányul közvetlenül, azonban a felvetett gazdasági szerzõdések megkötésénél támadt gyanú a gazdálkodás anomáliáira irányítja a figyelmet - és ez természetes reakció a beterjesztõ részérõl. Az ország 100 százalékos állami tulajdonú, legnagyobb vállalata esetén ez különösen méltánylandó.

A több mint egy évtizede folyamatos válsággal küzdõ MÁV Rt. esetében tehát nagyon is indokolt a parlamenti vizsgálóbizottság felállítása, hiszen mindeddig nem sikerült a piacgazdaság körülményeinek megfeleltetni e szervezetet. A felszíni jelenség, amely az elhasználódott vagonpark hasznosításánál összeférhetetlenségeket tételez fel, igen mélyre mutat. A rendszerváltás után hat évvel még ma sincsenek világos függelmi, összeférhetetlenségi elhatárolások, így lehetetlen a tulajdonos egyértelmû érdekérvényesítése.

A MÁV Rt. képviselõje, Petõfi László vezérigazgató úr természetesnek vette a MÁV Rt.-t általánosan érintõ vizsgálatot. Az igaz, hogy károsnak ítélte a konkrét szerzõdések vizsgálatba vonását, mivel az a szerzõdések teljesítése kapcsán okoz gondot.

Összességében világosan látható, hogy országos érdek a MÁV Rt. gazdálkodásának hosszú távon való stabilizálása, ehhez azonban meg kell nézni, hogy azok a kormányhatározatok, intézkedések, amelyek például a pénzügyi konszolidálásra vonatkoztak, hogyan valósultak meg. Meg kell gyõzõdni arról, hogy láthatók-e a kibontakozás jelei vagy újabb csõdtömeg halmozódik a következõ ciklusra is.

Úgy gondolom, hogy ezen kérdések mellett eltörpül az a kérdés, hogy most egy adott szerzõdés kapcsán - vagy egy szerzõdéskötés kapcsán - merülnek föl ezek a kérdések; azt is vissza lehet utasítani - a bizottságban elhangzott -, hogy minden ilyen vizsgálóbizottság eleve rosszhiszemû. Úgy gondolom, hogy rendelkezünk annyi empátiával a MÁV Rt. felé, hogy ez a vizsgálóbizottság inkább a segítõ kritikával él ezen a területen, és valóban a parlament felelõsségének tudatában feltárja azt a helyzetet, amely ma igazából rávilágít, hogy valójában merre is megy, hova is várható a "magyar vasutak".

Köszönöm szépen a figyelmüket.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage