Lányi Zsolt Tartalom Elõzõ Következõ

LÁNYI ZSOLT (FKGP): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Én ehhez a szakaszhoz kívántam hozzászólni, tudniillik az elõbbiekben Sebõk képviselõtársam már rámutatott azokra a gyengékre, amelyek az egész törvénytervezet minõségére vonatkoznak, bizonyos logikai zûrzavarokra, kifejtette a légi megfigyeléssel kapcsolatos észrevételeit és egyebeket.

Én csupán egy dologra szeretnék utalni, az alkotmányellenességre, amit a legfontosabbnak tartok, és ezeknél a pontoknál szeretném ezt elmondani, mert itt szerepelnek a titkosszolgálati eszközök, a leghallgatások és a különbözõ nyomozati tevékenységek, amelyek nagyon messze állnak a fegyveres erõkkel kapcsolatos alkotmány alaptörvényétõl. (Sic!)

Az alkotmányunk 40/A § (1) bekezdése szerint a határõrség fegyveres erõ, melynek alapvetõ kötelessége a haza katonai védelme. A fegyveres erõk rendészeti feladatot nem, illetõleg csak pontosan meghatározott kivételes esetekben láthatnak el. Ez az alkotmány 40/B § (2) bekezdésébõl levezethetõ, és összhangban áll az alkotmányos államok gyakorlatával.

A 40/A § (1) bekezdése ennek megfelelõen kivételes és pontosan meghatározott lehetõségeket biztosít, amikor a fõ szabálytól eltérõen megengedi, hogy a határõrség rendészeti feladatokat is ellásson.

(19.30)

Ezeket azonban pontosan megjelölt körben az alaptörvény be is határolja, amikor elõírja, hogy a szervezet rendészeti feladatkörben ellátja az államhatár õrzését, a határforgalom ellenõrzését és a határrend fenntartását. Itt kell megjegyeznem, hogy általában Nyugat- Európában és a jogállamokban ilyen széles körben rendészeti jogosítványokat fegyveres erõnek nem szoktak adni. De mivel a mi alaptörvényünknek ez a részét képezi, ezért ezt nem kívánom kritizálni.

Tehát ennek alapján megállapítható, hogy a fegyveres erõk számára az elõbb hivatkozott alkotmány két paragrafusában megállapított, ezen túlmenõ tételes rendészeti feladatkör kibõvítésére csak abban az esetben van lehetõség, ha a magyar alkotmányt megváltoztatjuk. Ezt már a honvédelmi bizottság ülésein is lerögzítettem, hogy amirõl tárgyalunk, és ez az egész törvény - amelynek már két órája folyik a részletes vitája - alapvetõen egy alkotmányellenes törvény, mert ellenkezik az alaptörvényünkkel.

A vitában elhangzott az, hogy miért, hisz a rendészeti szerveknek nyomozati jogkör adható - mondták a vitában. Igen ám, de az az igazság, hogy a büntetõeljárásról szóló 1973. évi I. törvény 16. § (3) bekezdése azt engedi meg, hogy államigazgatási szervek nyomozási cselekményeket végezzenek. Azonban a határõrség nem államigazgatási szerv, nem rendészeti szerv, hanem fegyveres erõ. Amíg a határõrség az alkotmányban a fegyveres erõkhöz van besorolva, és pontosan taxatíve meg van határozva, hogy mit tehetnek, és mit nem tehetnek a határõrséggel kapcsolatban, addig ez az ellenvélemény nem áll meg. Nekem az a kérésem tehát, hogy ezt a részt minden körülmények közt módosítani kell, vagy a kormánynak az egész törvénytervezetet vissza kell vonnia. A magyar parlamentben alkotmányellenes törvényeket hozni, azokról vitatkozni, és azokat megszavazni a Kisgazdapárt véleménye és szerény véleményem szerint nincs lehetõség, és nem lehet. Köszönöm szépen. (Taps a Független Kisgazdapárt soraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage