Gombos András Tartalom Elõzõ Következõ

DR. GOMBOS ANDRÁS, a mezõgazdasági bizottság elõadója: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A hétvégi futárpostával megkaptuk a jelzálog-hitelintézetrõl szóló T/3652. számú törvényjavaslathoz készített ajánlást, mely ajánlás tartalmazza a különbözõ képviselõk által benyújtott módosító indítványokat.

A mezõgazdasági bizottság is készített egy módosítóindítvány- csomagot, mely ezen a héten és a következõ héten kerül a bizottságok elé, és reményeink szerint támogatásban fog részesülni. Ez a módosítóindítvány-csomag részben a jelenlegi ajánlás egyes pontjaiban is megtalálható, és sokszor azonos; ezeket a duplikációkat igyekszünk kikerülni, de ugyanakkor vannak olyan részek, amelyek új elemet szándékoznak behozni a törvénybe.

(18.10)

Így elsõként szeretném kiemelni azt, hogy a 3. §-nál bizottsági szinten egy olyan szövegmódosítást javasolunk, mely lehetõvé tenné azt, hogy nemcsak ingatlanokra, hanem bizonyos ingóságokra is lehessen jelzáloghitelt felvenni, tehát jelzálog-biztosítékként szerepeljenek azokban az esetekben, hogyha valamely jelzáloghitel-felvevõ már ingatlanra jelzálogot kapott, illetve kötött ilyen hitelszerzõdést. Úgy gondoljuk, a jövõben ennek fokozott jelentõsége van; és az elõkészítés során a szakértõkkel hosszasan egyeztettünk ebben a kérdésben, és reményeink szerint a kormány is támogatni fogja ezt.

Ugyanakkor hasonlóképpen próbálunk elmozdulni és a gyakorlat felé kedvezõ lépéseket tenni abban az értelemben, lehetõvé kívánjuk tenni azt, hogy a jelzálog-hitelintézet bizonyos behatárolt lehetõségek mellett mûködõ bankári kötelezettségeket is tudjon vállalni az általa jelzálog-hitelezettnek - így gondolunk elsõsorban számlavezetésre vagy garanciavállalásra. Ez bizonyos mértékig a jelzálog-hitelintézetnek a biztonságát is fokozza, mert hiszen ha a jelzálog-hitelintézet a hitelezettnek is vezetni tudja a számláját, akkor talán jobban nyomon követhetõ a rövid lejáratú hiteleknek az állapota és az adott cégnek a hitelezettsége, anyagi biztonsága.

Ugyanakkor szintén a gyakorlati élet felé szeretnénk elmozdulni, amikor a 4. § (2) bekezdését kívánjuk módosítani. Ebben a módosításunkban szeretnénk javasolni azt, hogy az elidegenítési és a terhelési tilalmat a jelzálog-biztosítékul szolgáló ingatlanokra választható módon köthesse ki a jelzálog-hitelintézet, ugyanakkor az ingóságok esetében kötelezõ érvényû legyen az elidegenítési tilalom. Úgy gondolom, a mozgásteret bizonyos mértékig fokozni tudjuk ezzel a megoldással.

Több pontosító javaslatunk is van. Ilyen pontosító javaslat az 5. §- sal kapcsolatos, amikor is javasoljuk ennek a paragrafusnak az elhagyását, és egy új 5. §-ban szeretnénk meghatározni azt pontosan, hogy a jelzálog-hitelintézet által a jelzálog-hitelszerzõdés milyen pontokat, passzusokat tartalmazzon. És itt szintén a törvényjavaslat koncepciójával talán kicsit ellentétesen, vagy megengedõ módon szeretnénk elmozdulni abba az irányba, hogy a jelzálog-hitelszerzõdést ne kelljen kötelezõ érvénnyel közokiratba foglalni, tehát közjegyzõ által megfogalmazott és hitelesített formába, mert azt gondoljuk, ez is egy plusz, rárakódott költséget jelente, és drágítaná a hitel lehetõségét. És ebben az esetben talán célszerûbb volna, hogy vagylagos, megengedõ, választható módon lehessen ezt a szerzõdést megkötni.

További pontosító javaslataink is vannak, és úgy gondoljuk, hogy a jelzálog-hitelintézet által adott esetben például csõdeljárás, felszámolás esetén megszerzett ingatlanok között különbséget tenni szerencsétlen dolog, mert a törvényjavaslat azt szeretné megvalósítani, hogy ha az ingatlanokat ilyen nem kívánt esetben megszerzi a jelzálog-hitelintézet, akkor három éven belül köteles elidegeníteni; és kivételt tesz a törvényjavaslat a földdel, mert a földet egy éven belül kívánja elidegeníteni. Úgy ítéljük meg, hogy a földet nem lehet kivételes helyzetbe hozni, annál is inkább, mert nem szerencsés, hogyha ilyen esetben mondjuk egy dekonjunkturális állapot van a földpiacon, és akkor kötelezõ érvénnyel el kell idegenítenie a jelzálog-hitelintézetnek a kvázi ideiglenesen megszerzett földet; és ebben az esetben a jelzálog-hitelintézetet veszteség érné.

Úgy gondoljuk, további pontosítás szükséges, és a gyakorlati élet felé való elmozdulást jelentené az a javaslatunk is, amelyik a 14. §- hoz kapcsolódna; mert a 14. §-ban szeretnénk elérni azt, hogy gyorsabban tudjon felállni a jelzálog-hitelintézet, nevezetesen azzal, hogy csak a harmadik évben tennénk a számára kötelezõvé azt, hogy a rendes fedezet a 80 százalékot elérje a fedezeten belül, és ezzel a finanszírozási és refinanszírozási forrásoknak a bevonását gondoljuk elõsegíteni.

További pontosítást és talán bõvítést jelentene a következõ javaslatunk, amelyik a 17. §-hoz kapcsolódna, mely 17. §-ban a vagyonellenõri feladatokat ellátó személynek az alkalmasságát, illetve a végzettségét elõíró passzusokat próbáljuk körülhatárolni és bõvíteni is a törvényjavaslattal szemben, mert úgy gondoljuk, hogy nemcsak pénzügyi, közgazdasági, jogi és számviteli ismeretekre van szüksége egy ilyen vagyonellenõri tevékenységet végzõ személynek, hanem fontos adott esetben, ha mûszaki végzettséggel is rendelkezik. Úgy gondoljuk, ez is az életszerûségét fokozná ennek a törvénynek.

Van még egy javaslatunk, amelyik szintén a gyakorlat felé próbál elmozdulni. A javaslat azt írja elõ, hogy a jelzálog-hitelintézetnek minden naptári negyedévet követõ tárgynegyedév utolsó napjára megállapítottan, a forgalomban lévõ jelzáloglevelek még nem törlesztett névértékének és kamatának az összegét közzé kell tennie országos napilapokban, 15 napon belül. Minekutána általában a különbözõ pénzintézeteknél a negyedévet követõ elsõ 15 napon belül nagyon sok jelentési kötelezettség van, talán a pontosabb tájékoztatás kedvéért - és a biztonság elvét nem sértve - jobb lenne, ha ezt 30 napban határoznánk meg, és ezért javasoltuk ezt a megoldást.

Úgy gondolom, hogy a többi, szintén pontosító módosító javaslatunk is a jelzálog-hitelintézeti törvénynek a gyakorlatba való jobb, könnyebb beilleszkedését segíti elõ, ezért kérem a tisztelt Házat, hogy módosítóindítvány-csomagunkat - melyet a mezõgazdasági bizottság nyújtott be, és reményeink szerint a héten megtárgyalja a többi illetékes bizottság is - szíveskedjenek támogatni! Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage