Varga Mihály Tartalom Elõzõ Következõ

VARGA MIHÁLY (Fidesz): Köszönöm, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! Az elmúlt év õszén egyik ellenzéki képviselõtársam kérdést tett fel önnek az M5 autópálya építése ügyében. Ön akkor a válaszában kifejtette, hogy a régészeti leletek mentésére a múzeumoknak igen komoly pénzügyi keret áll rendelkezésükre. Miniszter úr, ez a válasz nem felel meg a valóságnak.

1993-ban a Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat és a közlekedési tárca akkori autópálya-igazgatósága szerzõdést kötöttek az M5 megyei szakaszán ismert, szabad szemmel felderíthetõ régészeti leletmentésre. E szerzõdés kimondja, hogy a megállapodás nem vonatkozik a késõbb felszínre kerülõ leletek feltárására; ezek a kötelezettségek az építtetõ koncessziós részvénytársaságra hárulnak. A megyei önkormányzat múzeumi szervezete az elõzetes feltárásokat elvégezte, a szerzõdésbõl idézett pontnak azonban '95 szeptembere óta nem tud érvényt szerezni.

Az M5 autópálya építése során történelmi szempontból igen jelentõs régészeti lelõhelyek kerültek végveszélybe. Négy szakaszon a közelmúltban elõkerült lelõhelyek védelmében jelenleg szünetel az építkezés. A tárca azonban folyamatosan olyan szerzõdéstervezetekkel áll elõ, melyek a régészeti munkák elkezdését hátráltatják, a múzeum szakmai érveit nem veszik figyelembe.

Hasonló problémákat okoz az M5 haleszi végpontját az E5 úttal összekötõ szakasz. A múzeum '95 augusztusa óta folyamatosan jelezte, hogy a nyomvonalon négy régészeti lelõhely van, a feltárások költségigényét több mint egy éve elküldte a minisztériumnak. A koncessziós szerzõdés állítólag idén augusztus végéig ad lehetõséget az elõzetes régészeti feltárások elvégzéséhez.

Ha ez így van, miért akar eltérni a KHVM és a koncesszor is a szerzõdésben foglaltaktól? Miért akarja a tárca a múzeumot olyan szerzõdések megkötésére kényszeríteni, amelyet az szakmailag nem fogadhat el?

Tisztelt Ház! Több száz, olykor több ezer éves egykori falvak nyomai kerültek elõ az M5 nyomvonala mentén. Ezek egyikét az elmúlt hetekben gyakorlatilag teljesen elhordták az útpálya feltöltéséhez. Bács-Kiskun megye eddigi legnagyobb Árpád-kori és egyetlen avar kori településének emlékanyaga mára már nem több, csak egyszerû homok a majdani betonborítás alatt. Ki vagy kik a felelõsek azért, hogy a pótolhatatlan, nemzeti örökségünk részét képezõ régészeti lelõhelyek megmentése kimaradt a koncessziós szerzõdésbõl?

A 112. kilométerkõ melletti, egykori Árpád- és avar kori falvakat persze már a válasz sem tudja megmenteni. De azon lelõhelyek érdekében, melyek az M5 építése során késõbb kerülnek majd elõ, fel kell tenni ezeket a kérdéseket.

Tisztelt Miniszter Úr! Várom a válaszát. (Taps az ellenzéki padsorokban. - Dr. Lotz Károly szólási szándékát jelzi.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage