Czuczi Mihály Tartalom Elõzõ Következõ

DR. CZUCZI MIHÁLY (SZDSZ): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Az 5. § új (3) bekezdéséhez szólnék, azzal, hogy egyetértek a tilalmakkal, de nem általános formában, mint ahogy Bauer képviselõtársam is említette.

Az igaz, hogy az iskolák és a szülõk jelzése alapján egyre sûrûbben fordul elõ, hogy iskolák elõtt kereskedelmi ügynökök, cégek képviselõi, megbízottai árut osztogatnak a gyermekeknek.

(19.50)

Hasonló módon folyik napjainkban a drogok terjesztése, az erre való rászoktatás, mely, azt hiszem, mindenképpen káros. És ezt mindenképpen tiltani is kell, nemcsak a pornográf termékeket. Ezért nagyon lényeges kérdés, hogy a gyerekeknek ne legyen lehetõségük a számukra ismeretlen személyekkel való találkozásra, a számukra ismeretlen személyekkel - úgymond - árumegismerés címén kapcsolatba kerülni. Ezért szükséges a konkrét magatartási formák jogszabályi szintû meghatározása valamennyiünk számára, nemcsak a gyermekek számára.

Jelenleg döntõ többségében kereskedelmi célú reklámozás folyik az iskolákban, az iskolák elõtti közterületeken; mint ahogy Bauer képviselõtársam is utalt erre, ha nevelõ és oktató hatásúak, akkor ezek a figyelemfelkeltõ reklámok elsõsorban olyan terméket ajánlanak, amelyek nem sorolhatók a pornográf vagy pedig a tiltó kategóriába. Éppen ezért örvendetes és jogszabályilag támogatható is lenne olyan cégek termékeinek reklámozása, melyeknek nevelõ, életforma-javító hatásuk van, például fogápolási termékek, fogkrémek vagy oktatási jellegû, konkrétan számítástechnikai eszközök, nyelvtanulási programokat népszerûsítõ termékek reklámozása.

Nagyon fontos, hogy ezek az információk ne butító, hanem nevelõ, életforma-javító jellegûek legyenek. Nagyobb jelentõséget kell tulajdonítani a társadalmi célú nevelõ hatású reklámoknak is, mint például közlekedésbiztonsághoz, egészségneveléshez, oktatáshoz kapcsolódó könyvek, filmek, színházi elõadások reklámozása. Úgy gondolom, hogy azok a reklámok, amelyek nevelõ, oktató hatással bírnak, hasznosak, mert önállóságra nevelnek, önállóságra késztetik a gyermekeket, éppen ezért szerintem sem kell minden reklámot vagy reklám jellegû megjelenítést válogatás nélkül kitiltani az iskola falai közül. Célszerû lenne inkább - és ezt az oktatási bizottság figyelmébe is lehetne ajánlani - pedagógus-továbbképzésbe beiktatni a reklám-, marketing-, médiaismereteket is. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az SZDSZ padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage