Keller László Tartalom Elõzõ Következõ

KELLER LÁSZLÓ népjóléti minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt országgyûlési biztos asszony, tisztelt országgyûlési biztos urak! Csatlakozva az elismerõ szavakhoz, eleget téve Isépy képviselõ úr azon felszólításának, hogy érdemi kérdésekrõl is szót kell váltani a jövõben, és tekintettel arra, hogy a Népjóléti Minisztérium is azon minisztériumok közé tartozik, amelyeknek a kapcsolata az országgyûlési biztosokkal meglehetõsen sokrétû, néhány érdemi kérdésrõl szükségesnek tartom elmondani a Népjóléti Minisztérium véleményét is.

Az állampolgári jogok országgyûlési biztosa és helyettese beszámolójának a szociális és az egészségügyi területre vonatkozó megállapításait a tárca alapvetõen mindig elfogadta és a szükséges intézkedéseket a lehetõségeken belül igyekezett megtenni. Általánosan azt mondhatom el, hogy a jelentésben felvetett kérdésekben megoldást jelentenek az elõkészületben lévõ, illetve részben már benyújtott jogszabálytervezetek.

Ezek közül is kiemelném a készülõ egészségügyi törvényt, amely részletesen foglalkozik a betegek jogaival, ezen belül különösen a pszichiátriai gondozás alatt állók érdekvédelmének kérdéseivel - így például a rendszeres felülvizsgálatukra vonatkozóan külön szabályok kerültek a törvénybe. A pszichiátriai otthonokban ellátottak felülvizsgálatára létrejöttek a szakértõi bizottságok, a munka megkezdõdött. Reméljük, hogy a végleges szabályozás megnyugtató megoldást ad a beszámolóban felvetett problémákra.

Ugyancsak foglalkozik a pszichiátriai gondozás egyes kérdéseivel a szociális törvény is, és a szakmai feladatok megoldásánál, illetve a szociális intézmények mûködési elõírásairól szóló kormányrendeletnél például felhasználtuk az állampolgári jogok biztosának a pszichiátriai otthonok intézményvezetésével kapcsolatos ajánlásait. Az 1997. évi szakmai pályázatok keretében kiemelt módon biztosítunk támogatást a pszichiátriai szociális ellátás nappali és területi ellátási formáinak fejlesztéséhez; létrejöttek a fogyatékosok otthonaiban ellátottak felülvizsgálatának rendszerét, valamint a képességfejlesztési elõírásokat kidolgozó szakértõi bizottságok. Ezen túl a szociális területen vizsgált panaszok többnyire az önkormányzatok hatáskörébe utalt szociálpolitikai ellátást érintik, mint például a segélyezés, a lakáshoz jutás, vagy éppen a hto-val kapcsolatos támogatások ügyét.

Az emberi jogok országgyûlési biztosa konkrét ügyek kapcsán többször kifogásolta azt a gyakorlatot, hogy a Magyarországon orvosi diplomát szerzett külföldi állampolgárok munkavállalására vonatkozó speciális ágazati szabályok alkotmányellenesek, és kérte azok módosítását. Ezzel összefüggésben a Magyar Orvosi Kamara egyetértési jogának gyakorlása is problémát okozott, ugyanis többször elõfordult, hogy nem az arra hatáskörrel rendelkezõ szerve hozott határozatot. A jogszabály-módosítás iránti igény lényegében az orvosok nyilvántartásának felülvizsgálatát jelenti, amely az új egészségügyi törvénnyel megoldódik.

Szeretnék kitérni az ajánlás 2/a. pontjára, ahogy azt országgyûlési biztos asszony is említette. Az ajánlások között szereplõ konkrét esetben, amely az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat egyes veszélyes munkakörben dolgozó munkatársainak munkahelyi pótlékával kapcsolatos, álláspontunk szerint, melyet az állampolgári jogok országgyûlési biztosának is megküldtünk, jelenleg a hatályos jogszabályok között inkonzisztencia van. Ennek következtében állt elõ az a helyzet, hogy az ÁNTSZ központi intézeteiben dolgozók, akik a közalkalmazotti törvény hatálya alá tartoznak, a pótlékalap 100 százalékának megfelelõ munkahelyi pótlékot kapnak, míg a gyakorlatilag ugyanilyen munkát végzõ, ám köztisztviselõi beosztású dolgozók munkahelyi pótlékban nem részesülnek. A munka törvénykönyve értelmében pedig a munkáltató csak az egészséget nem veszélyeztetõ, biztonságos körülmények között foglalkoztathatja a munkavállalóját. Olyan körülmények között tehát, amely pótlék folyósítására ad alapot, elvileg közalkalmazott nem foglalkoztatható. A munka törvénykönyvének rendelkezése szerint az egészséget veszélyeztetõ és biztonságos munkakörülmények követelményeinek teljesítése helyett pénzbeli vagy egyéb megváltás tilos.

A rendezés lehetséges és jogszabálynak megfelelõ útját tehát csak a hatályos rendelkezések módosításában látjuk. Ennek érdekében a rendezés lehetséges módjairól a jogszabályalkotás elõkészítéseként elõterjesztés készült. Az elõterjesztés anyagát már koncepcionális szinten széles körben megismertettük az érintett szervezetekkel, elsõsorban a Munkaügyi és a Pénzügyminisztériummal, valamint az EDDSZ- szel. Az országgyûlési biztos általános helyettese által igényelt kodifikálásra a tárcaközi és a társadalmi egyeztetések lezárása után kerülhet sor.

Az adatvédelmi biztos beszámolója szintén érinti néhány kérdésben az egészségügyet. Az adatok kezelésével kapcsolatos bizonytalanság okát az egészségügyi és a társadalombiztosítási reformhoz kapcsolódó, nagy horderejû jogszabályváltozásokban látja.

Az utóbbi két évben az egészségügy reformja jelentõsen felgyorsult, az átalakulás egyes fázisaihoz az adatok kezelésére vonatkozó, új és új szabályok tartoznak. Ezek követése valóban fokozott terhet ró az adatkezelõkre, azonban a szabályok megismertetésérõl minden esetben széles körben gondoskodunk mind a szaksajtó, mind a média útján.

Az újonnan felmerült gondok közül az AIDS-betegségben szenvedõk, illetve a fertõzöttek nyilvántartására vonatkozó, az Európai Közösséggel összhangban álló jogi szabályozásra szintén a most készülõ egészségügyi törvénytervezet tesz javaslatot.

A nemrégiben bevezetett orvosi vényekkel kapcsolatban ismereteink szerint technikai okokból érkeztek észrevételek, amelyek korrekciójáról az egészségbiztosítási pénztár gondoskodott. A vényen feltüntetett adat védelmérõl ismereteink szerint a jelenlegi és a fejlesztés alatt álló rendszerek megfelelõen gondoskodnak.

A privatizálandó, illetve megszületendõ kórházak ügyek az esetek egy részében politikai kérdéssé vált. Bár általában elfogadott, hogy az egészségügy jelenlegi szerkezete nem illeszkedik a valós lakossági szükségletekhez, és hogy a privatizáció által eredményezett tõkebevonás elõnyt jelenthet az egészségügy nehéz finanszírozási helyzetében, azonban a konkrét helyi megoldások vélt vagy valós érdekek sorát érinthetik. Adatvédelmi szempontból fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy az egészségügyi adatok kezelésére vonatkozó jogszabályok tulajdon- és mûködtetési formától függetlenül vonatkoznak minden szolgáltatóra.

Ugyancsak közérdek és állampolgári érdek az egészségi állapot felmérése a lakosság szélesebb, vagy szûkebb körében, a valós szükségletekhez jobban igazodó egészségpolitika kialakítása érdekében. Ismételten fel fogjuk hívni a felmérésben részt vevõk, elsõsorban az ÁNTSZ felelõs vezetõinek figyelmét a megfelelõ tájékoztatásra és ennek dokumentálására.

A pszichiátriai és szenvedélybetegek adatainak kezelésével foglalkozó vizsgálat megállapításai alapján került szabályozásra ez a kérdés az új egészségügyi törvény tervezetében. Az adatvédelmi biztos által a drogambulanciákon végzett vizsgálat több adatkezelési hiányosságot és szabályszegést tárt fel, különös tekintettel arra, hogy a rendõrségnek kiadták az ott kezelt betegek számát. A vizsgálat tapasztalatai részben beépítésre kerültek a jelenleg az Országgyûlés által tárgyalt egészségügyi adatkezelési törvénybe, amely nem általában, hanem konkrét bûncselekmény gyanúja esetén teszi lehetõvé a rendõrség számára az adathoz való hozzájutást. Külön garanciális szabály, hogy a drogambulanciákon kezelt személyek egészségügyi és személyazonosító adatait elkülönítetten kell nyilvántartani.

Összességében a Népjóléti Minisztérium szakmai feladatainak ellátása során az ombudsmanok ajánlásait igyekezett figyelembe venni, több érdemi intézkedést tettünk, illetve tervezünk tenni a jelzett problémák rendezése érdekében. Ajánlásaik a hatályos jogszabályok pozitív megváltoztatására irányulnak, elõsegítve ezzel a jogalkotó munkát.

(12.20)

A jogszabályok elõkészítése során szintén aktívan részt vesznek a munkánkban szakértõi szinten, illetve a tárcaegyeztetések során is. Ennek a párbeszédnek a fenntartását továbbra is nagyon fontosnak tartjuk.

Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage