Barsiné Pataky Etelka Tartalom Elõzõ Következõ

BARSINÉ PATAKY ETELKA (MDNP): Elnök Úr! Tisztelt Ház! A múlt héten bejelentették a kormányülés után, hogy a kormány tízéves autópálya- építési programot fogadott el. Mintegy 312 milliárdos beruházási programról döntött a kormány, amelynek 75 százalékát közpénzekbõl, Útalapból, illetve költségvetésbõl kívánná megvalósítani. Ez a bejelentés mintha pontot kívánna tenni a hónapokkal ezelõtt fellángolt autópályadíj, autópálya-építés körüli vitákra. A kérdés csak annyi, hogy ezt eléri-e.

Dicséretes dolog, hogy a kormány egy évvel az új választások elõtt még belevág egy ilyen nagy ívû programba, és egy ilyen nagy ívû programot fogad el. Még dicséretesebb lenne azonban, ha ehhez a parlament támogatását kérné, hiszen a program megvalósítására nem sok ideje marad. (Bársony András: Dehogynem! Még egy ciklus!) Támogatni tudjuk a közlekedési kormányzatnak azt a kezdeményezését, hogy az Útalap a mindenkori benzinárból százalékos arányban részesedjen. Támogatni tudjuk, amennyiben ez bizonyíthatóan nem jár benzináremeléssel. Támogatni tudjuk azt is, hogy a benzin árából több kerüljön az Útalapba és kevesebb - a fogyasztási adón keresztül - a költségvetésbe. Csakhogy itt egy olyan tízéves elkötelezettségrõl van szó, amelyet - miután pénzügyminiszterek jönnek és mennek - nem árt, illetve nem ártana, ha a parlament fogadna el. Annál is inkább, mert a lakosság igen széles rétegei támogatják ezt a gondolatot.

A marketingcentrum felmérése alapján a megkérdezettek 76 százaléka voksolt arra, hogy a jelenleginél többet fordítsanak vissza a költségvetés közlekedésbõl származó bevételeibõl magába a közlekedésbe. A lakosságot igen érzékenyen érintõ autópályadíj vonatkozásában eddig nem adott világos választ a kormány, miközben például az M1-es autópályán az eltelt idõben emelkedett a díj. A kormány négy hónapja tárgyal az M5-ös autópálya díjcsökkentése ügyében - eddig még komoly eredmény nélkül -, és a hír csak annyi, hogy még az idén elkészül a Kecskemétet elkerülõ autópálya-útszakasz, amely egyébként ingyenes lesz. A gond csak az, hogy ez nem új hír és vívmány, hiszen ez a szerzõdésekben már korábban így szerepelt.

Ugyanakkor azonban a '98-ban felálló új kormány mindjárt két idõzített bombával foglalkozhat: '98 június végén kerül átadásra a Kecskemét-Kiskunfélegyháza közötti új autópálya-szakasz, éspedig díjfizetéssel; valamint két hónap múlva - '98 szeptemberében - az M3- as készül el Füzesabonyig olyan módon, hogy a teljes szakaszra díjat kell majd fizetni. Az új kormány mozgástere mindössze annyi lesz, hogy elvághatja a szalagot, egyébként pedig majd állnia kell a feltehetõleg tiltakozók rohamát.

Nem egészen megnyugtató az autópályadíj mértéke sem. Szeretnék mindenkit emlékeztetni arra, hogy amikor az M1-es autópálya hasonló elõkészítési fázisban volt, mint most az M3-as - vagyis '91-ben -, akkor 5-6 forintos kilométerenkénti autópályadíj szerepelt. Ez idõközben, nem utolsósorban az infláció hatására, most 25 forint kilométerenként. A kormány most az M3-ason 7-10 forint közötti autópályadíjról beszél. Csakhogy ez nem a bevezetéskori díj, hanem ez a mostani '97-es ár. Jövõre ez mindjárt 8,50-12 forinttal indul.

Ebben a Házban eddig mindenki egyetértett abban, hogy szükséges az infrastruktúra fejlesztése. Sok vonatkozásban támogatni tudunk egy tízéves programot, de éppen az elmúlt tíz év tapasztalatai, a '94-es kormányváltás tanulságai alapján, amikor egy újabb tízéves ciklusról beszél a kormány, akkor szükségesnek tartjuk azt, hogy ebben a kérdésben a végsõ szót a parlament mondja ki. Kérjük a kormányt (Az elnök a csengõ megkocogtatásával jelzi az idõ leteltét.), hogy hozza a parlament elé a tízéves autópálya-fejlesztési és -finanszírozási programot. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki padsorokban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage