Akar László Tartalom Elõzõ Következõ

AKAR LÁSZLÓ pénzügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont elõadója: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Magyarország az elmúlt néhány év alatt jelentõs lépéseket tett a fejlett piacgazdasághoz vezetõ úton. A számvitel törvényi szabályozása megteremtette annak lehetõségét, hogy egyrészt a gazdálkodók megbízható és valós összképet adjanak vagyoni, pénzügyi helyzetükrõl, jövedelmük alakulásáról, másrészt a beszámolók közzétételével a piac szereplõi hozzá is juthatnak a döntéseiket megalapozó számviteli információkhoz.

A piac szereplõi, a hitelezõk, a befektetõk, az üzleti partnerek az éves beszámolót csak akkor fogadják el valósnak és megbízhatónak, ha annak adatait független könyvvizsgáló megvizsgálta és záradékkal látta el. A könyvvizsgálók felelõsségteljes munkája indokolja, hogy tevékenységüket a piacgazdaság országainak gyakorlatához hasonlóan szakmai önkormányzattal, köztestületként mûködõ kamara keretében végezzék.

Az elõterjesztett törvényjavaslat elfogadásával létrejövõ Magyar Könyvvizsgálói Kamara legfontosabb feladatai: õrködni a könyvvizsgálói függetlenség felett; segíteni a könyvvizsgálókat felelõsségteljes szakmai munkájuk ellátásában; részt venni a könyvvizsgálók képzésében, képesítésében; gondoskodni a könyvvizsgálók szervezett szakmai továbbképzésérõl; ellenõrizni a kamarai tagok könyvvizsgálói tevékenységét; megtenni mindent annak érdekében, hogy a könyvvizsgálói tevékenység folytatására szakmailag, erkölcsileg alkalmatlanná vált kamarai tagok ne végezzenek könyvvizsgálói tevékenységet.

A törvényjavaslat megteremti a felsorolt feladatok magas szintû ellátásának feltételeit azáltal is, hogy állami feladatokat ruház át a kamarára. A kamara feladata lesz a ma még állami feladatot jelentõ könyvvizsgálói tevékenység végzésének engedélyezése, a könyvvizsgálók névjegyzékbe vétele és nyilvántartása. A kamarai tagság a könyvvizsgálat végzésének engedélyét is jelenti, könyvvizsgálatot ugyanis csak kamarai tag végezhet.

Az okleveles könyvvizsgálói képesítésnek magas szintû szakmai képesítésnek kell lennie annak érdekében, hogy a könyvvizsgálók meg tudjanak felelni a velük szemben támasztott követelményeknek. A törvényjavaslat - az Európában általános gyakorlathoz hasonlóan - a könyvvizsgálói képesítéssel kapcsolatos állami feladatot is átadja a szakmailag legjobban felkészült intézménynek, a kamarának.

A könyvvizsgálói függetlenség a záloga annak, hogy az auditált beszámolót a piac szereplõi megbízhatónak és valósnak fogadják el. Ezért foglalkozik a törvényjavaslat részletesen a könyvvizsgálói függetlenség kérdésével. A törvényjavaslat a könyvvizsgáló független véleményalkotását veszélyeztetõ összeférhetetlenségi szabályokon túlmenõen meghatározza azt is, mikor és hol, milyen feltételek mellett állhat munkaviszonyban a kamarai tag, illetve milyen tevékenységet végezhet a kamarai tag a könyvvizsgálat mellett.

A könyvvizsgálói függetlenséggel nem egyeztethetõ össze, hogy a könyvvizsgáló a könyvvizsgálatot - a törvényjavaslatban meghatározottak kivételével - munkaviszony mellett végezze. Tekintettel azonban arra, hogy a jelenlegi elõírások szerint a könyvvizsgálói engedélyek megadásánál ilyen feltétel nem volt, az érvényes engedéllyel rendelkezõk már megszerzett jogait csorbítaná, ha a törvényjavaslat nem tartalmazna olyan átmeneti rendelkezést, mely szerint ezen könyvvizsgálók munkaviszony mellett is 2001. december 31- ig végezhetnek könyvvizsgálói tevékenységet, természetesen csak a kamara tagjaként.

A Magyar Könyvvizsgálói Kamara a tagsághoz, a tagsága által végzett tevékenységhez kapcsolódó közérdekû feladat ellátására jön létre.

(20.50)

A kamara tagjai csak természetes személyek lehetnek. A törvényjavaslat az európai gyakorlathoz hasonlóan lehetõvé teszi, hogy a kamarai tagok könyvvizsgálói társaság keretében is végezhetnek könyvvizsgálói tevékenységet, ha megfelelnek a törvényjavaslatban elõírt, az Európai Unió vonatkozó irányelvével összhangban lévõ feltételeknek. Ezek közül a legfontosabb, hogy a társaság keretében a kamarai tagok végzik a könyvvizsgálói tevékenységet, látják el záradékkal a számviteli dokumentumokat, továbbá az, hogy a társaságot a kamaránál nyilvántartásba vegyék. Fontos az is, hogy a társaságnál a szavazati jogok többségével a kamarai tagok, illetve a bejegyzett könyvvizsgálói társaságok rendelkezzenek. Ez utóbbiak közül jogharmonizációs kötelezettségünkbõl következõen nem zárhatjuk ki a külföldi könyvvizsgálói társaságokat sem.

A törvényjavaslat lehetõvé teszi, hogy nemzetközi szerzõdés vagy viszonossági gyakorlat alapján a külföldi könyvvizsgálók, illetõleg a külföldön bejegyzett könyvvizsgálói társaságok Magyarországon is végezzenek könyvvizsgálói tevékenységet, alapítsanak könyvvizsgálói társaságot.

A kamara feletti törvényességi felügyeletet a törvényjavaslat szerint a pénzügyminiszter látja el. A könyvvizsgálók a számviteli dokumentumok kötelezõ felülvizsgálatával megbízott személyek, elsõsorban a számviteli dokumentumokat ellenõrzik. Emiatt, továbbá azért, mert a pénzügyminiszter ad át állami feladatokat, indokolt, hogy a kamara törvényességi felügyelete oda tartozzon, ahová a számvitel szabályozása tartozik. A törvényjavaslatban rögzített szabályok természetesen kizárják, hogy a pénzügyminiszter közvetlenül irányítsa a kamarát, vagy csorbítsa a könyvvizsgálói függetlenséget. A törvénnyel szabályozott Magyar Könyvvizsgálói Kamara nem a magyar könyvvizsgálók egyesületi formában mûködõ társadalmi szervezetének átalakulásával jön létre.

A törvényjavaslat elfogadását követõen új kamara alakul meg. Éppen ezért a kamara megalakulásának elõkészítésére indokolt egy szakértõi bizottságot létrehozni, melynek feladatát a törvényjavaslat tartalmazza, és amelyben a jelenlegi egyesület kétharmados részarányban képviselteti magát. Az elõkészítõ bizottság munkája eredményeként bízunk abban: olyan kamara alakul meg, amelyben a tagok a maguk által választott testületek, tisztségviselõk útján önállóan intézik szakmai ügyeiket, meghatározzák, és a közérdekkel összhangban képviselik szakmai, etikai, gazdasági érdekeiket, amelyben a tagok naprakész szakmai ismeretekkel rendelkeznek, és a könyvvizsgálatot a nemzetközi könyvvizsgálati sztenderdekkel összhangban lévõ nemzeti könyvvizsgálati módszertani elveknek és szabályoknak megfelelõen végzik, biztosítják a könyvvizsgálói függetlenség következetes érvényesülését.

Tisztelt Ház! Tájékoztatom önöket, hogy az Állami Számvevõszék a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról és a könyvvizsgálói tevékenységrõl szóló törvényjavaslathoz ellenjegyzését megadta. Mindezek alapján kérem a benyújtott törvényjavaslat megtárgyalását és elfogadását. Köszönöm megtisztelõ figyelmüket. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage