Dobos Krisztina Tartalom Elõzõ Következõ

DR. DOBOS KRISZTINA (MDF): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõtársaim! Azt hiszem, hogy a patkó bármelyik oldalán, de a közvélemény szemében is a legfontosabb vagy - ha úgy tetszik - a közoktatás minõségének legfontosabb záloga a pedagógusok. Képzettségük, életkörülményeik és továbbképzési lehetõségeik biztosítják azt, hogy az amúgy szûkös helyzetben levõ közoktatásban is megfelelõ minõségû munka folyjon. Hiszen évek óta nem tudnak az iskolák taneszközöket venni, hiszen évek óta az a kérdés merül föl, hogy hogyan tudja a pedagógus szaktudásával helyettesíteni azokat a lehetõségeket, amelyeket nálunk szerencsésebb és gazdagabb iskolák megtehetnek.

Mégis van egy lényeges különbség, hogy hogyan is lehet a pedagógusok képzésében és továbbképzésében állami - vagyis minõségi - garanciát vállalni. És bár egyetértek a közoktatás távlati fejlesztési stratégiájának azon mondatával, ami a közoktatás modernizálásának kulcsát a pedagógusok továbbképzésében keresi, mégsem lehet egyetérteni azzal a mondattal, ami az oldal alján szerepel, ami már az állami felsõoktatási intézményeken kívül, a pedagógiai szolgáltató intézményeken kívül a magánvállalkozásokat is behozza, mint a pedagógus-továbbképzés egyik lehetõségét. Erre már volt példa a tavalyi év során, amikor a Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium berkein belül eltûnt egy 300 milliós összeg a pedagógus-továbbképzésre.

Egy meg nem alakult kft. kapta meg ezt az összeget, és a helyzet pikantériáját az is fokozta, hogy abban a közoktatási intézetben vagy azon közoktatási intézet közremûködésével utalták át ennek a kft.-nek, amely közoktatási intézetben nem sokkal azelõtt szüntették meg a pedagógusképzéssel és a -továbbképzéssel foglalkozó igazgatóságot, elbocsátották vagy átvették és más területre irányították azokat a munkatársakat, akik eddig pedagógusképzéssel, illetve -továbbképzéssel foglalkoztak. Rosszindulatú pletyka azt mondhatná, hogy direkt azért bocsátották el elõtte, hogy utána kft.-knek lehetne adni - de én nem vagyok ilyen rosszindulatú pletykás, és azt gondolom, az elbocsátásban csak az szerepelt, hogy nem kívánják igazán komolyan a közoktatás fejlesztési részének tekinteni a pedagógusok képzését és továbbképzését.

Ez a hiba arra ösztökélhetné ma a mai Mûvelõdési Minisztériumot - miután elõzetes letartóztatásban volt a gazdasági ügyekért felelõs volt helyettes államtitkár, majd egy fõosztályvezetõ úr -, hogy sokkal nagyobb körültekintéssel foglalkozzanak a pedagógus-továbbképzéssel. Ezt a körültekintést a költségvetési törvény is indokolta, hiszen a költségvetési törvényben szerepel a pedagógus-szakvizsgára és -továbbképzésre 3,4 milliárd forint, tehát azt mondhatnánk, hogy egy nagyon komoly összeg.

A helyzetet az teszi nehézzé, hogy bár a Mûvelõdési Minisztérium a '96-os közoktatási törvény módosításakor elõször szeptemberre, majd decemberre ígérte a szakvizsga követelményeinek meghatározását; s most májusban tartunk, nem tudjuk, hogy mi az a pedagógus-szakvizsga, nem tudják a pedagógusok. És azért nehéz a helyzetük, hiszen úgy gondolják, ha majd egyszer számba veszik azt a kérdést, hogy az õ diplomájuk most már ér-e valamit, akkor a törvény betûi szerint az csak akkor ér valamit tíz év múlva, ha szakvizsgát tesznek, a még általunk nem tudott szakvizsgát.

Azt gondolhatná az ember, akkor a Mûvelõdési Minisztérium komolyan gondolkozott - hiszen ha már a költségvetési törvényben megszavaztuk a parlament bármelyik oldalán -, hogy valóban a pedagógusképzés és -szakképzés megfelelõ szinten menjen. Erre már csak egy megdöbbentõ példa, hogy kiírt egy továbbképzési és átképzési pályázatot: "a támogatás célja az, hogy a fenntartók a nevelési-oktatási intézmények 1997. évi továbbképzési forrásait kiegészítsék". Nincsenek források az önkormányzatoknak továbbképzésre, de azt semmiképpen sem lehet elfogadni, hogy 1997. május 8-áig kell a pályázatot beadni, 20-áig bírálják el, a felhasználás pedig 1997. augusztus 15. Tessék szíves lenni meggondolni, tisztelt képviselõtársaim: ha május 20-án kapja meg a fenntartó önkormányzat a támogatási összeget, akkor hogyan fogja tudni a nyár folyamán, augusztus 15-éig ezt felhasználni? Ha azonban nem használja föl, akkor át kell utalni az intézményeknek, akik a tanévkezdésig kötelesek felhasználni. Megint elpocsékoljuk a pénzt? Megint az a kérdés merül fel, hogy nem kell a pedagógusok továbbképzése? (Az elnök a csengõ megkocogtatásával jelzi az idõ leteltét.) Bocsánat, egy mondattal befejezem. Az a kérdés merül fel, hogy a pedagógusok továbbképzésére szánt nem kis összeget kft.-k és társulások fogják felhasználni.

Köszönöm szépen. (Taps az ellenzék soraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage