Akar László Tartalom Elõzõ Következõ

AKAR LÁSZLÓ pénzügyminisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Asszony! A kormány fontosnak és szükségesnek tartotta és tartja, hogy a '97. január 1-jei energiaár- emelések hatásainak mérséklésére a lakosság rászorult rétegei a nyugdíjak, a szociális ellátások és a bérek emelésén kívül, ezek hatását kiegészítve, külön célzott támogatást is kapjanak. Ezért kezdeményezte a kormány az Energia Alapítvány létrehozását, amelynek célja és feladata az, hogy a rászorultak energiaszámláik kifizetéséhez segítséget kapjanak.

Az energiaár-emelések lakosságot érintõ hatásai részleges ellentételezésének megvalósítása érdekében a kormány 1003/97. (I.17.) határozatában rendelkezett a konkrét teendõkrõl. A határozat rögzíti azt is, hogy a feladat megoldására, a támogatás lebonyolítására az energiatársaságok részvételével létrehozandó alapítványhoz a kormány a kompenzáció céljára elkülönített 1 milliárd forinttal járul hozzá.

Az energiatermelõ- és szolgáltató társaságok részvételével létrejött az Energia Alapítvány, elkészült alapító okirata. Az alapítvány cégbírósági bejegyzése jelenleg még folyamatban van. Az Energia Alapítvány forrásait a kormány és az energetikai társaságok közösen teremtették meg. '97-ben több mint 1,5 milliárd forint áll rendelkezésre a kompenzáció céljaira, miután a kormány által biztosított 1 milliárd forinthoz az energetikai társaságok 500 millió forintot meghaladó összeget ajánlottak föl.

A kormányhatározat kijelölte a támogatandó kört is. Ennek alapján támogatásban részesülhet az, aki az önkormányzattól rendszeres szociális támogatást kap, tehát aki rendszeres szociális segélyben, munkanélküliek jövedelempótló támogatásában vagy normatív közgyógyellátásban részesül, illetve akivel közös háztartásban él olyan személy, aki e támogatások valamelyikében részesül. Igényelheti a kompenzációt az is, aki az önkormányzattól rendszeres támogatást nem kap, de szociális helyzete alapján rászorult, s ezt megfelelõ módon igazolja.

A támogatás számlajóváírás formájában történik. A támogatás összege az áremelkedés 50 százalékában maximált. A lakosság tájékoztatására s az igények felmérésére minden fogyasztó tájékoztatót és adatlapot kap. Ezek kiküldése már megkezdõdött. Az igénylést az önkormányzatok gyûjtik össze és továbbítják '97. május 23-ig az alapítványhoz, az alapítvány dönt a jogosultságról és a támogatás mértékérõl. A számlajóváírás elõször a nyári villanyszámlákon jelenhet meg.

Magam is tisztában vagyok azzal, hogy az alapítvány pénzügyi forrásai jelenleg csak a villamosenergiaár-emeléssel kapcsolatos kompenzációt teszik lehetõvé. A kormány és az alapítvány szándéka, hogy az alapítvány tevékenysége a továbbiakban a gázszolgáltatás területére is kiterjedjen.

Mint képviselõ asszony elõtt is bizonyára ismert, az alapítvány nyílt, bármikor lehet csatlakozni tevékenységéhez, s a kormány számít is további energetikai társaságok, fõleg a gáztársaságok aktív részvételére.

(15.40)

Ehhez kapcsolódóan szükségesnek tartom hangsúlyozni, hogy míg a kompenzációban való részvétel egyik oldalról - a kormány szándéka szerint - a rászorulókon való segítés, a másik oldalról viszont találkozik az energiaszolgáltatók alapvetõ üzleti érdekeivel is.

Képviselõ asszony második felvetésével, a felhalmozódott közüzemidíj-hátralékokkal kapcsolatban úgy gondolom, hogy e kérdést nem lehet összemosni a kompenzáció kérdésével. Közismert, hogy a jelentõs közüzemidíj-hátralékkal rendelkezõk egy része notórius nemfizetõ, s csak egy részük az, aki valóban nehéz szociális helyzete miatt nem képes adósságát rendezni. A szociálisan rászorultak részére az önkormányzatok a szociális feladataik ellátásához biztosított normatív állami támogatás felhasználásával, saját erõforrásaik bevonásával rendszeresen adhatnak lakásfenntartási támogatást.

Véleményem szerint nem lenne célszerû és fõleg nem lenne társadalmilag igazságos a nagy összegû felhalmozódott díjhátralék kezelésére általános javaslatot készíteni, hiszen ezzel éppen a díjfizetés alól kibújni szándékozók kapnának védelmet és további biztatást, sõt, mivel az ilyen támogatások mindig felsõkorlátosak, éppen azoktól venne el támogatási lehetõségeket, akik pedig arra a leginkább rászorultak.

Meggyõzõdésem, hogy csak egyedi elbírálással lehet eldönteni, és erre csak a helyi viszonyokat jól ismerõ önkormányzatok képesek, hogy a nagy díjhátralékosok közül kik azok, akiknek támogatása szociális helyzetük alapján valóban indokolt.

Kérem válaszom elfogadását. Köszönöm figyelmüket. (Taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap