Torgyán József Tartalom Elõzõ Következõ

DR. TORGYÁN JÓZSEF (FKGP): Köszönöm a szót, elnök asszony. Igen tisztelt Képviselõtársaim! Felmorajlásukból érzem, hogy mennyire érdekli önöket hazánk sorsa, ugyanis bármennyire értetlenkednek is, hazánk - földrajzi helyzetére és ennek következtében a magyar gazdaság nyitott helyzetére figyelemmel - csak aktív külkereskedelem mellett fejlõdhet intenzíven, továbbá mert a GATT-megállapodások a külkereskedelem közvetlen támogatását kifejezetten tiltják. Ugyanakkor külkereskedelmünk jelentõs közvetett támogatási eszköze lehetne a nemzeti lobogó alatt megteremtett és az állami preferenciák széles körû rendszerét élvezõ tengerhajózás.

1920. június 4-e után a második világháború befejezéséig Magyarországon húsz tengerhajózási vállalat mûködött 66 hajóval, és ebbõl a Magyar Királyi Duna Tengerhajózási Vállalat nyolc darab tengeri hajója rendszeresen Budapestig közlekedett. A mai Rijekában, az egykor hazánk által felépített Baross-kikötõt részben a magyar állam mûködtette a kereskedelmi miniszter felügyelete alatt a második világháború befejezéséig; maga a tengeri hajózás ügye is a kereskedelmi miniszter hatáskörébe tartozott. A korszerû és hatékonyan mûködõ külkereskedelem ma is elemi érdeke nemzetgazdaságunknak, ezen belül is különösen a magyar vidéknek és az eladási nehézségekkel küzdõ magyar parasztgazdaságnak.

Egy újraszervezett és magas színvonalú feldolgozottságot biztosító nemzeti élelmiszeripar jövõje nem képzelhetõ el korszerû külkereskedelem nélkül; ezért tisztelettel kérjük, támogassák ezt az indítványunkat. (Taps a Kisgazdapárt soraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap